מדוע הבנקאים בבנק המרכזי בסין עדיין חוששים

כלכלת סין צמחה ברבעון הרביעי ב־4% לעומת שנה קודם לכן – מהר מהצפוי • אבל נתוני דצמבר אמורים לגרום למשקיעים לחשוש

בדיקת קורונה בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Andy Wong
בדיקת קורונה בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Andy Wong

לאחר 2021 סוערת, שבלטה בגלל כמעט־אסון בתחום נכסי המקרקעין וצעדי ענישה נרחבים נגד תעשיות שלפני כן צמחו במהירות כמו טכנולוגיית אינטרנט, הכלכלה הסינית לא נראתה נוצצת במיוחד ביום שני. נתונים חדשים הראו שהצמיחה ברבעון הרביעי עמדה על 4% במונחים שנתיים, לאט יותר מ־4.9% שנרשמו ברבעון השלישי אבל עדיין מעל 3.3% שהעריכו רוב הכלכלנים, שענו על הסקר של חברת FactSet. עדיין, קובעי המדיניות כנראה רואים מעט סיבות לחגוג: ביום שני הבנק העממי של סין הכריז על קיצוץ של עשירית אחוז באחד משני התעריפים המרכזיים שלו.

הנתונים המשופרים לא אמורים להפתיע, בייחוד לגבי אוקטובר ונובמבר. למרות שכלכלת סין עדיין נאבקה ברבעון הרביעי, היא הרוויחה מהיעדר של שתי בעיות גדולות מהרבעון השלישי: התפרצות זן הדלתא באמצע הקיץ והפסקות החשמל של הקיץ הקודם. יצוא חזק תמך בהשקעות בייצור, והטפטוף של הקלה מוניטרית מאז יולי כנראה עזר לייצב את ההשקעה החלשה בתשתיות.

נתונים לדצמבר בלבד שפורסמו לצד נתוני התמ"ג היו רעים ברובם, בייחוד בצרכנות ובתחום הדירות החשוב כל כך. מכירות קמעונאיות עלו ב־1.7% בלבד משנה לשנה, הצמיחה החלשה ביותר שנרשמה מזה יותר משנה. בהתחשב בכך שנכון לאמצע ינואר סין עדיין נלחמת בהתפרצויות קורונה רבות (כולל כמה שהיו קשורות לזן אומיקרון המאוד מדבק), התחזיות לגבי ינואר ופברואר נראות גם הן עגומות.

מה שמטריד יותר הוא הנסיגה בלקיחת הלוואות משכנתה בדצמבר, לאחר עלייה משמעותית בנובמבר: הצמיחה בלקיחת משכנתאות לטווח בינוני וארוך ירדה מ־14.3% ל־9.5% בחישוב שנתי, על פי גולדמן סאקס. גם כמות הבתים שנמכרו ירדה. כשהיקף ההשקעה בתשתיות עדיין מתקשה להגביר קצב והצרכנים חוששים לקנות, קשה לדמיין עליית מדרגה בצמיחה הסינית ללא סימנים להתייצבות בשוק הנדל"ן.

גם לאחר קיצוצי התעריפים הקלים שנעשו היום, נראה שההקלה המוניטרית שמרנית לעומת מחזורים קודמים - ותעריפים רבים בשוק עדיין גבוהים יחסית. יהיה צורך בעזרה חזקה יותר כדי להימנע מהאטה אפילו גדולה יותר במחצית הראשונה של 2022.