המפלגה הדמוקרטית וביידן עומדים בפני חודש קריטי. מה צפוי?

נשיא ארה"ב ומפלגתו מחפשים מומנטים לפני נאום מצב האומה במרץ ולפני שעמדות המצביעים יקשיחו לקראת בחירות האמצע

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

ביום חמישי האחרון, כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן עבר יום גרוע, כתב הפובליציסט השמרן ג'ק פוסביאק בטוויטר: "היום היה יום היסטורי. חזינו בקיצו של ממשל ביידן".

זו כמובן הגזמה. בכהונות של נשיאים יש עליות וירידות כמו הגאות והשפל; היזכרו ברונלד רייגן ובביל קלינטון כדי לראות הוכחות לכך. ביידן רק מתחיל את השנה השנייה מתוך ארבע שנות הקדנציה שלו.

ובכל זאת, קשה לדמיין יום גרוע מהיום שעבר על הנשיא בשבוע שעבר. הדחיפה שלו לחקיקה על זכויות ההצבעה גוועה על רצפת הסנאט, שם הצעות החוק שלו על שינוי האקלים והצעת החוק "לבנות מחדש טוב יותר" מחכות לסנאטורים במצב של תרדמת. בית המשפט העליון דחה לגמרי את יוזמת הממשל לקבוע חובת חיסונים למעסיקים גדולים במשק. נתוני הממשלה הראו כי האינפלציה בארה"ב נמצאת ברמה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה. ולבסוף, נראה כי המאמץ הדיפלומטי לבלום פלישה רוסית לאוקראינה אינו נושא פירות.

מה שכל זה כן אומר זה שהחודש הקרוב יהיה קריטי לביידן ולמפלגתו. הם זקוקים לתוכנית שתצבור תאוצה ותביא מומנטום לקראת נאום מצב האומה של הנשיא במרץ - ולפני שדעות המצביעים יקשיחו ככל שבחירות האמצע המתקיימות בסתיו מתקרבות. בשיחות עם דמוקרטים ניתן לשמוע על סדרת צעדים שהיו רוצים לראות כרגע. 

מבחינות רבות, השלב הראשון הוא התקדמות מול נגיף הקורונה. "הקורונה פשוט תלויה מעל הכול", אמרה חברת בית הנבחרים ממישיגן דבי דינגל. הדמוקרטים יכולים לקוות שתחזיות מומחים על כך שזן אומיקרון יגיע בקרוב לשיאו ויישאר פחות קטלני מקודמיו יתגשמו - אבל תקווה אינה מדיניות. חלק מחברי המפלגה רוצים לראות יותר צעדים לסיום התורים המביכים באריכותם לבדיקות קורונה והמשך של היוזמות הפדרליות לסייע לבתי חולים שהעומס כבד עליהם. 

האינפלציה - בעיה לא פחות קשה מהקורונה

בינתיים, האינפלציה מתגלה כבעיה קשה לא פחות מהקורונה. אחת הסיבות בגללן האינפלציה כל-כך מזיקה מבחינה פוליטית היא שהיא מורגשת על-ידי כל האמריקאים. רק חלקם מובטלים, ורק חלקם שמים לב שהשכר שלהם נתקע ברמה מסוימת, אבל כולם מרגישים את האינפלציה.

במקרה שהאינפלציה בימינו היא התוצאה הטבעית של שיקום מהעיוותים הכלכליים שיצרה המגפה בשנתיים האחרונות, וממשיכה ליצור, יש גבול למה שיכול ממשל ביידן לעשות בעניין.

אבל מה שכן ניתן לעשות, כך טוענים חלק מהדמוקרטים, הוא לפעול בתקיפות ובאופן נראה לעין על-מנת לצמצם את צווארי הבקבוק בשרשראות אספקה הגורמים למחסור שמניע את האינפלציה.

"חייבת להיות תגובה נמרצת למשבר שרשראות האספקה ולהיעדר הייצור", אמר חבר בית הנבחרים רו קאנה מקליפורניה. "כל יום אנחנו צריכים לדבר על מה אנחנו יכולים לעשות כדי להגדיל את ההיצע, את הסחורות... זה למעשה מאמץ דו-מפלגתי".

סוג כזה של מאמץ יכול לקרות באופנים רבים. עוד סיוע פדרלי לסיום התקיעות בנמלים. מפגש פסגה עם חברות של הובלה במשאיות על-מנת לבחון דרכים לעזור להן למשוך נהגים חדשים ולשמור על הנהגים הקיימים. הצבעה בבית הנבחרים למימון הצעת החוק המכונה CHIPS, חקיקה שנועדה לקדם את הייצור בתוך ארה"ב של מעבדים שחסרים היום במלאי ליצרנים בתחומים רבים. זה יהיה פתרון לטווח ארוך, לא קצר, אבל לא ברור כלל למה עד עתה בית הנבחרים עדיין לא הצביע בעד מימון של הצעת חוק כלשהי בנושא ייצור השבבים. 

"תפסיקו להיות מפלגה של בכיינים"

רוב הדמוקרטים גם מקווים להחיות את הצעת החוק "לבנות מחדש טוב יותר" בגרסה מצומצמת יותר. כפי שנוסחה לראשונה, ההצעה הזו שאפתנית מדי ומנסה להקים במכה אחת יותר תוכניות חברתיות ואקלימיות ממה שיש לדמוקרטים קולות להצביע.

אבל לנטוש את המאמץ הזה משמעותו לנטוש את התוכניות לעזור להורים ומשפחות עובדות שרוב חברי המפלגה רואים אותם כליבת הזהות שלה. "אנחנו צריכים לחשוב על אסטרטגיה בשביל BBB", אמרה דינגל, בהתייחסות לראשי התיבות של הצעת החוק "לבנות מחדש טוב יותר".

זה יצריך מהפרוגרסיבים במפלגה לתת לזעם שלהם על הסנאטור מווירג'יניה ג'ו מנצ'ין לנוח לרגע. מנצ'ין הוא האיש שהתנגדותו הייתה מכת המוות להצעת החוק המקורית. למרות שהוא כועס על הבית הלבן בגלל שהאשים אותו באופן פומבי בהפלת הצעת החוק, נראה כי מנצ'ין מוכן לעבוד יחד עם דמוקרטים אחרים בקונגרס על חבילה מצומצמת יותר.

"בואו נקשיב לסנאטור מנצ'ין, ניתן לו את הכבוד הראוי לו כדי שיהיה הקול ה־51 (להעברת החוק) ונראה איך אנחנו מצליחים להגיע להסכמה", אמר קאנה, בעצמו אחד הפרוגרסיבים המובילים במפלגה. "העברת משהו שיעזור למשפחות עובדות עדיפה על אי-העברה של כלום".

המאבק על זכויות ההצבעה עשוי לעבור כעת מוושינגטון אל המדינות, שם הדמוקרטים משלמים מחיר על שנים בהן הזניחו את תשומת -הלב. ויש דבר נוסף שהדמוקרטים רוצים: פחות לדבר על מה שלא קרה, ויותר על מה שכבר נעשה, כולל חבילת סיוע ענקית לקורונה וחקיקה דו-מפלגתית על תשתיות בשנה שעברה. "אל תדברו על הדברים שלא השגתם", אמר האסטרטג הדמוקרטי ג'יימס קארוויל ב"פגוש את העיתונות" של רשת NBC ביום ראשון. "תפסיקו להיות מפלגה של בכיינים".