אחרי קפיצה של פי חמישה בשווי, קרן ורטקס מממשת החזקות

קרן ההון סיכון ורטקס מוכרת החזקות ב-160 מיליון דולר מהקרן הרביעית שלה • לאחר המכירה, עדיין נותרו לה החזקות של 410 מיליון דולר בקרן שהחלה להשקיע ב-2014

השותפים בקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן
השותפים בקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

קרן ההון סיכון ורטקס ישראל מממשת החזקות בהיקף של 160 מיליון דולר מתוך קרן מספר ארבע שלה, שהתחילה להשקיע ב-2014. הקרן מוכרת כשליש מהחזקותיה בחברות הפורטפוליו הקיימות בקרן, בהליך שנקרא סטריפ-סייל (Strip Sale), בו מוכרים רצועה מתוך הקרן. הרוכשת של ההחזקות היא ענקית ההשקעות האמריקאית StepStone .

קרן ארבע של ורטקס השקיעה 144 מיליון דולר בסטארט-אפים ישראלים בשלב התחלתי. לדברי ינאי אורון, שותף מנהל בקרן ורטקס, שווי ההחזקות הכולל של אותן ההשקעות בספרים של הקרן עומד על פי חמישה בערך מהסכום הראשוני שהושקע - כלומר כ-720 מיליון דולר.

מתוך שווי החזקות זה, ורטקס כבר החזירה למשקיעים בקרן ארבע (LP) כ-150 מיליון דולר, בעקבות אקזיטים בחברות כדוגמת דיינמיק יילד (שנמכרה למקדונלד'ס ב-300 מיליון דולר), ארגוס (שנמכרה לקונטיננטל הגרמנית ב-450 מיליון דולר) ואינוויז (שנכנסה השנה לנאסד"ק במיזוג ספאק לפי שווי 1.4 מיליארד דולר).

לאחר עסקאות אלו, נשארו בקרן החזקות ב-570 מיליון דולר לערך על הנייר, מתוכן כרגע כאמור מוכרת ורטקס 160 מיליון דולר. ההחזקות שנמכרו הן בחברות כדוגמת אקסוניוס, שגייסה בשנה שעברה לפי שווי של כמיליארד דולר; ורביט, שהגיוס האחרון אשתקד נתן לה שווי של 2 מיליארד דולר; OwnBackup, שגייסה גם היא לפני כחצי שנה בשווי 3.3 מיליארד דולר; יוטפו, שהגיוס האחרון שלה היה לפי שווי 1.4 מיליארד דולר, ומיועדת לצאת להנפקה השנה. בעסקה נמכרות גם החזקות בדאטה ריילס, שנבחרה לסטארט-אפ המבטיח של גלובס ב-2021.

התשואות הגבוהות של של ורטקס מבטאות את ההצלחה שחוות קרנות הון סיכון, ובמיוחד קרנות המשקיעות בשלב מוקדם בסטארט-אפים, בעקבות הגאות בעולם הטכנולוגיה של השנים האחרונות שהקפיצה את שווי הסטארט-אפים המבטיחים. ורטקס תמשיך לנהל בפועל את ההשקעות ולשבת בדירקטוריונים של הסטארט-אפים ואת רוב דמי ההצלחה שתקבל מהעסקה, היא משקיעה חזרה בקרן החדשה של StepStone, שבה יוחזקו ההחזקות שנמכרו.

האופציה של מכירת סטריפ חדשה יחסית אך צוברת פופולריות לאור הכסף הגדול שמחפש השקעות טכנולוגיות בשוק הפרטי. בשנה שעברה מכרה גם קרן קומרה הישראלית החזקות ב-80 מיליון דולר לאותה StepStone בהליך מקביל. "נתנו למשקיעים שלנו את האופציה למכור שליש מההחזקות וכולם הסכימו. מדובר בכלי שנועד להקטין סיכונים ולהוריד לחץ למכור את כל ההחזקות בחברות", אומר אורון.

ורטקס היא אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות והפעילות בישראל. ורטקס הוקמה ב-1997 וגייסה עד היום 1.2 מיליארד דולר לקרנות השונות שלה. כיום משקיעה ורטקס מהקרן השישית שלה.