בתוך חצי שנה בלבד עברה הינומן מהנפקה לפי שווי של כ-100 מיליון דולר לחדלות פירעון

החברה, המפתחת מוצרי מזון על בסיס צמח המנקאי, פנתה לביהמ"ש לאחר שצברה חובות של כ-170 מיליון שקל • אחד מנושיה הגדולים הוא קיבוץ בארי, שבו היא מגדלת את המנקאי

המבורגר עם רוטב מנקאי / צילום: אתר החברה
המבורגר עם רוטב מנקאי / צילום: אתר החברה

חברת הסופר-פוד הינומן, המפתחת מוצרי מזון על בסיס צמח המנקאי, מציגה קריסה מהירה משווי מבוקש של יותר מ-100 מיליון דולר בהנפקה מתוכננת בתל אביב עד למצב של חדלות פירעון תוך כחצי שנה בלבד - כך עולה מפנייתה השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה לצו פתיחת הליכים ולמינוי נאמן זמני, לאחר שצברה חובות של כ-170 מיליון שקל.

אשתקד פרסמה הינומן טיוטת תשקיף לקראת הנפקה בתל אביב, שבה קיוותה לגייס כ-20-30 מיליון דולר, לפי שווי חברה של כ-100-120 מיליון דולר, אולם תוכניות ההנפקה שלה לא התממשו והיא לא צלחה את מבחן השוק.

הפרטים שעלו מטיוטת התשקיף בעת פרסומה ביולי 2021, העידו על לא מעט אתגרים פיננסיים: מלבד הפסדיה הגדולים (שבאותה עת הצטברו לכ-160 מיליון שקל), דוחותיה הכספיים של החברה כללו הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון, והערות נוספות בדבר חולשתה הפיננסית. הכנסות החברה, שנוסדה בשנת 2010 על-ידי אהוד אליטוב ורון סלפטר, היו זעומות ברמה של מאות בודדות של אלפי שקלים.

אופטימיות בדבר מציאת משקיע או רוכש, ושיקום החברה

הינומן עוסקת בגידול צמח המנקאי - "צמח-על עשיר בחומרים מזינים", ומייצרת ומשווקת מוצרים על בסיסו בקטגוריה שלפי החברה "מחברת בין עולם המזון לעולם תוספי התזונה ומזונות העל", בזכות היותו "רכיב טבעי המשתלב בהכנת מזון מסוגים שונים". יו"ר החברה היה אילן כהן, בעברו מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

בפנייתה לבית המשפט השבוע שידרה הינומן אופטימיות מסוימת, כשלעמדתה יש סיכוי לאתר משקיע או רוכש ולשקם את החברה ואת פעילותה. לדבריה התקיימו עד לאחרונה מגעים להשקעה, ובהם עם מייסדי קרן ההשקעות טנא ועם מייסדי קבוצת הטכנולוגיה TRAX, אולם הללו לא הבשילו.

את צמח המנקאי מגדלת הינומן בקיבוץ בארי, הממוקם לא רחוק מרצועת עזה, אשר מהווה אחד מבעלי המניות בחברה, וכן ואת אחד מנושיה הגדולים, עם חובות של 28 מיליון שקל.

מנקאי (Mankai), לפי הינומן, הוא שמו המסחרי של הצמח שעליו יש לה סימן מסחר רשום, אשר "בשל היותו בעל פרופיל טעם וריח מינימליים, ניתן לשלב אותו במגוון רחב מאוד של מזונות, ולייצר גרסאות מזינות ובריאות יותר של מוצרים כמעט בכל קטגוריות המזון".

הינומן מפיצה את מוצריה בתצורה של קוביות קפואות בנקודות מכירה, בעיקר בחנויות של מוצרים טבעיים ואורגניים, ברשת "סופר גרין" של שופרסל ובאתרי אינטרנט. כן עלה מטיוטת התשקיף שפרסמה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה לשילוב מוצריה במוצרים של קבוצת שטראוס, ובמנות המוגשות במסעדת "טאיזו" של השף יובל בן נריה.