המדינה תשלם מיליוני שקלים למעסיקים שיגייסו בני 60 ומעלה

חודשיים עברו מאז הושקה תוכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשוויון חברתי, שנועדה לחבר בין מחפשי עבודה בני 60 ומעלה לבין מעסיקים רלוונטיים; עד כה, 913 מבוגרים מצאו עבודה בעזרת הפרויקט • ליוזמה הצטרפו כ-200 מעסיקים שיעבדו מול חברות ההשמה שמפעיל המשרד והן יתוגמלו כספית בעבור כל עובד מבוגר שמגויס

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

חודשיים עברו מאז הושקה רשמית תוכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשוויון חברתי, שנועדה לחבר בין מחפשי עבודה בני 60 ומעלה לבין מעסיקים רלוונטיים. עד כה, 913 מבוגרים מצאו עבודה בעזרת הפרויקט, מבין יותר מ-5,000 שנרשמו לתוכנית. 

ליוזמה הצטרפו כ-200 מעסיקים שיעבדו מול חברות ההשמה שמפעיל המשרד והן יתוגמלו כספית בעבור כל עובד מבוגר שמגויס, בתנאי ששכרו גבוה ב-5% לפחות משכר המינימום, ושהוא מתמיד בעבודה למשך חצי שנה מינימום.

לפי הערכת המשרד לשוויון חברתי, בישראל חיים כ-200 אלף בני אדם בגיל פנסיה בעלי פוטנציאל לשוק העבודה, מבחינת כשירות וצורך כלכלי או נפשי. במשרד שואפים ליעד של 3,000 השמות במסגרת ותיקים בעבודה. לצורך כך עומד לרשותם תקציב של 10 מיליון שקל.

האם לא מדובר רק בטיפה בים? "3,000 השמות זה מספר לא נמוך", אומר לגלובס מאיר בינג, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, שמסביר: "יש הרבה מבוגרים שלא צריכים אותנו. אבל מנגד, כמות האוכלוסייה המבוגרת עולה ותמשיך לגדול עם העלייה בתוחלת החיים. יש צורך לעבוד גם בגיל מאוחר, בפרט אצל אנשים שעבדו כפרילנסרים, עצמאים ועולים שאין להם כמעט פנסיה".

לדברי בינג, "אנחנו פונים לאוכלוסייה בריאה שרוצה ויכולה לעבוד. פעם היו כמה שנים בודדות לחיות אחרי גיל 65, היום כבר חיים 20 שנים קדימה. לכן, מעבר לצורך הכלכלי, חשוב גם שהמשק ירוויח אוכלוסייה איכותית עם ניסיון, ולמבוגרים עצמם בריא להישאר פעילים, גם אם חלקם חולמים לצאת לפנסיה. בלי לקום בבוקר למטרה מסוימת, המבוגרים נשארים בבית וחווים בדידות, וראינו את זה בעיקר בקורונה".

רוב החברות שמעוניינות לשלב עובדים ותיקים עוסקות בתחומי שירות לקוחות, מסחר, בריאות, חינוך ואפילו הייטק. במשרד לשוויון חברתי מספרים כי מוצעות משרות ניהול בתיירות, QA, מכירה דיגיטלית ועוד. מחפשי העבודה עוברים שיחות מיון והתאמה, ורבים מהם מופנים לסדנאות כמו כתיבת קורות חיים. שיעור גדול ממחפשי העבודה המבוגרים מחפשים משרה חלקית.

מעבר לתגמול שמקבלות החברות מהמדינה על העסקת המבוגרים, חלקן מעדיפות מלכתחילה מבוגרים על צעירים לתפקידים מסוימים. למשל, חברה פנתה לפרויקט כדי לאתר נשים מבוגרות לשיווק סירי בישול, מתוך מחשבה שהן מתאימות לתפקיד יותר מאשר אנשים צעירים.

מבין מחפשי העבודה שנרשמו לתוכנית, אחוז הגברים והנשים כמעט זהה, עם 46% נשים ו-54% גברים. מבחינת גיל, רוב הפונים, כ-52%, הם בני 63-69. 19% בגילאי 60-62, ו-28% בגילאי 71-79. אחוז אחד בלבד מעל גיל 80.

מבין מהפונים, 85% הועברו ישירות לשלב ההשמה והחיבור למעסיקים, בעוד שכ-15% הועברו לשלב של הכשרות שונות, בין אם הכשרות "רכות" כמו כתיבת קורות חיים והכנה לראיון עבודה, ובין אם להכשרות מקצועיות וקורסים שונים. 

"אתגר אדיר"

כך למשל שרית, שעבדה כ-30 שנה בתחום השיווק והמכירות, ולאורך הקריירה שלה ביצעה תפקידים שונים ומגוונים בתחום. בגיל 60 היא סיימה את תפקידה האחרון בתחום השיווק וחיפשה משרה חדשה בתחום. שרית הגישה קורות חיים למשרות השונות וקיבלה שוב ושוב סירובים. היא החליטה לחפש משרה בתחום הסיעוד ומתן שירות לגיל השלישי. שרית הצטרפה לתוכנית "ותיקים בעבודה", התמיינה והתראיינה, עד שמצאה משרה שתאמה את הציפיות שלה והחלה לעבוד כאחות ביקורי בית.

או אורנה בת ה-65, שבמשך שנים עבדה כמזכירה של מנכ"ל בחברה המשווקת מוצרי מזון. עם עזיבתו של המנכ"ל התבצע חילוף של כלל צוות המשרד, ואורנה מצאה את עצמה ללא עבודה. היא החלה בחיפוש אחר חצי משרה במקום קרוב לביתה. נציגת הגיוס של תוכנית "ותיקים בעבודה" יצרה איתה קשר, והשתיים שוחחו על הציפיות של אורנה מהעבודה ועל הניסיון הקודם שלה. כבר באותו יום הנציגה חזרה אליה עם אופציה לעבודה, ולמחרת אורנה ניגשה לראיון והתקבלה כבר באותו יום. כיום היא עובדת בחברת מפעיל למדפסות ומכונות צילום. במסגרת תפקידה היא מבצעת שיחות טלפוניות עם לקוחות המשרד.

אולם מדובר בתהליך לא פשוט, והמשרד מלווה את האזרחים הוותיקים בכל שלב. למשל את אביבה בת 78 מחולון. במשרתה האחרונה, לפני הקורונה, אביבה עבדה ב"כללית סמייל", אבל מאז לא מצאה עבודה, והיא נמצאת בתוכנית "ותיקים בעבודה" כבר יותר משלושה חודשים.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, מסרה כי "אנחנו מוציאים אל הפועל תוכנית מקיפה שמטרתה לסייע למבוגרים שמופלים לרעה בשוק התעסוקה ועל אף רצונם וחיוניותם הם מודרים ממקומות עבודה. במסגרת זו אנחנו גם משנים את החקיקה שפוגעת כיום במבוגרים עובדים, וגם פועלים מול מעסיקים ומחפשי עבודה כדי לייצר כמה שיותר השמות.

"שמירת המבוגרים שלנו בשוק התעסוקה היא אתגר אדיר הטומן בחובו גם הזדמנות אסטרטגית, ממנה כולם יכולים להרוויח: המשק שייהנה ממנוע צמיחה חדש, המעסיקים שיקבלו עובדים מקצועיים ומנוסים, וכמובן האנשים עצמם, שעבורם יציאה לעבודה היא הרבה מעבר לפרנסה. התעסוקה היא פתרון להרבה בעיות. אנשים שעובדים הם אנשים בריאים יותר, מאושרים יותר, עניים פחות, בודדים פחות ועצמאיים יותר".