בהמשך לעסקת הטיעון: אריה דרעי הגיש את מכתב ההתפטרות מהכנסת

במסגרת עסקת הטיעון נקבע כי יו"ר ש"ס יודה בעבירות המס המיוחסות לו ויתפטר מהכנסת ללא הטלת קלון • דרעי אומנם יעזוב את הכנסת אך לא את המערכת הפוליטית, והוא צפוי להמשיך להנהיג את מפלגת ש"ס שלא כחבר כנסת

אריה דרעי / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
אריה דרעי / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

עוזב את הכנסת בפעם השנייה: יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיש הבוקר (א') ליו"ר הכנסת מיקי לוי מכתב התפטרות מהכנסת, והוא צפוי להיכנס לתוקף בתוך 48 שעות. מדובר בהשלמת עסקת הטיעון עליה חתם דרעי עם הפרקליטות בהמשך לכתב האישום נגדו, ובעקבות כך בית המשפט צפוי לאשר את העסקה ביום שלישי הקרוב.

דרעי אומנם יעזוב את הכנסת אך לא את המערכת הפוליטית, והוא צפוי להמשיך להנהיג את מפלגת ש"ס שלא כחבר כנסת.

ב-1993, כאשר הוגש נגדו כתב אישום כשר הפנים, התפטר דרעי מתפקידו ובאופן דומה המשיך לעמוד בראש תנועת ש"ס. בשנת 2000 הוא נכנס לכלא, ורק ב-2012 חזר לעמוד בראש ש"ס והחליף בתפקיד את אלי ישי.

העובדה שדרעי לא ישהה עוד במליאת הכנסת עשויה להקשות על האופוזיציה בפעולותיה נגד הקואליציה, מאחר שהוא היה הגורם המקשר בין הליכוד לבין הרשימה המשותפת במגוון הצבעות.

במסגרת עסקת הטיעון הוגש נגד דרעי כתב אישום המייחס לו עבירות מס לפי פקודת מס הכנסה וחוק מיסוי מקרקעין. במסגרת הסדר הטיעון נקבע כי יו"ר ש"ס יודה בעבירות המיוחסות לו ויתפטר מהכנסת ללא הטלת קלון, וכן יידרש לשלם קנס של 180 אלף שקל קנס.

לפי כתב האישום, שהוגש על-ידי עורכי הדין ירון גולומב, נגה בליקשטיין שחורי ואיתי שהם מפרקליטות מיסוי וכלכלה, בשנת 2003 דרעי רכש חלק ממגרש בגבעת שאול בירושלים, במסגרת קבוצת רכישה, תמורת מיליון דולר. הוא סיכם עם אחיו שלמה דרעי כי ימכור לו את השטח לפי שווי של 1.6 מיליון דולר, ששיקף את כלל העלויות שהוציא בגין הנכס. למרות זאת, חוזה המכירה לא שיקף את פרטי העסקה הנכונים, בין השאר משום שתמורת העסקה שצוינה הייתה 4.25 מיליון שקל, נמוכה מהשווי עליו סוכם - 1.6 מיליון דולר השווה לכ-5.78 מיליון שקל. פרטי העסקה החסרים היו מאפשרים לרשויות המס לגבות שומה לפי הסכום האמיתי.

עוד לפי כתב האישום, דרעי איפשר את הגשת הדיווח על המכירה במתכונת החסרה, למרות שפרטי העסקה החסרים היו רלוונטיים ומהותיים מבחינת שיעור המס שחל על הקונים. הוא מואשם כי סייע לאחיו לערוך הצהרה שאינה נכונה, עבירה לפי חוק מיסוי מקרקעין.