לאן הולכים השווקים? אלו התחזיות של שלושה כלכלנים בכירים

מדדי תל אביב הצליחו לחמוק עד כה ממרבית הירידות הדרמטיות שנרשמו בשוווקים הגלובליים, ובניגוד למדדי וול סטריט הם אפילו התחזקו מעט מאז שהחלה השנה • מההסלמה מול רוסיה דרך התפוצצות בועת מניות הצמיחה ועד להעלאת הריבית הצפויה בארה"ב: מה צפוי לשווקים בקרוב?

מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock
מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים חדות, לאחר סוף שבוע קשה בשווקים הגלובליים ומגמה שלילית בוהקת מוול סטריט מתחילת השנה. בשבוע שעבר צלל הנאסד"ק  ב-7.6%, מדד S&P 500  איבד 5.7% ודאו ג'ונס  ירד ב-4.6%. מתחילת השנה הם השילו 13%, 8.3% ו-6.3% בהתאמה .

עד כה הצליחו המדדים בתל אביב לחמוק ממרבית העליות החדות בוול סטריט, שהתרחשו בעיקר בימי שישי, אך גם המדדים המקומיים סיימו את השבוע שעבר בהפסדים: ת"א 35 השיל 2.5%, ת"א 90 ירד ב-0.2% ות"א 125 ירד ב-1.8%. יחד עם זאת, במבט מתחילת השנה הם מצליחים להישאר בטריטוריה החיובית: ת"א 35 עלה מתחילת השנה ב-2.1%, ת"א 90 קפץ 4.8% ות"א 125 הוסיף 2.8%.

מה צפוי בהמשך? אלה התחזיות של הכלכלנים.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, אומר ששבוע המסחר הקרוב יושפע בעיקר מהנעשה בחו"ל, כשמוקדי העניין הם ההסלמה הקשה בין רוסיה וארה"ב סביב אוקראינה, הזינוק האחרון במחירי הנפט וכן ההמתנה הדרוכה לסיום רכישות האג"ח ע"י הפד והעלאת הריבית - שמסתמן שתקרה כבר בסוף הרבעון הראשון. "מדובר בתפנית חדה של עמדת הפד ושוקי המניות והאג"ח עדיין מגיבים לכך", ציין מנחם.

עוד הוא מוסיף כי "עונת הדוחות בארה"ב נכנסת להילוך גבוה, ולאחר מספר רבעונים מעולים, השוק בוחן כעת בשבע עיניים כל דוח וכל תחזית של הנהלות החברות ומתגמלים/מענישים את החברות בעוצמה" - כפי שחזינו עם צלילת נטפליקס  ב-21% ביום שישי, לאחר פרסום דוחות ותחזיות מאכזבים.

"כל אלו משפיעים לרעה על הסנטימנט ומשתקפים ברצף של ירידות ובתנודתיות תוך יומית חדה. הבלבול כיום גבוה ומשקף חששות מהאינפלציה הגבוהה מחד גיסא ומהאטה בצל אומיקרון מאידך גיסא. מן הסתם השוק המקומי יושפע מכך, בין השאר דרך המניות הדואליות. עם זאת, נראה כי התמסורת מחו"ל תהייה חלקית, שכן לפי שעה חלק מהגורמים המטרידים כיום את שוקי העולם ותוארו כאן נוגעים לנו פחות במישרין".

"גם המשק הישראלי יפגע מהירידות בנאסד"ק"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, חושב שהירידות במדד נאסד"ק עלולות לא רק לפגוע במשקיעים, אלא גם במשק הישראלי. הוא מסביר שאם החולשה תימשך, לחברות הטכנולוגיה הישראליות יהיה יותר קשה לגייס הון בהתאם להערכות השווי אליהן התרגלו ב-2021. כמו כן, הוא אומר, ביצועי הנאסד"ק משפיעים לא רק על ההשקעות בחברות הטכנולוגיה, אלא גם על יצוא שירותי ההיי טק מישראל ועל שערו של השקל .

יחד עם זאת, ציין כי התנהגות השווקים משקפת שהירידות במניות לא בהכרח מבשרות על פגיעה רחבה בכלכלה. " הירידות ממשיכות להכות חזק במיוחד במניות חברות הטכנולוגיה, בפרט אלו שהוגדרו "מניות חלום" ללא רווחים יציבים. ברוב האפיזודות בעבר, הירידות בנאסד"ק הובילו לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות. אולם, מאז פרוץ המגפה, בכל המקרים של ירידות במניות הטכנולוגיה, כולל האחרון, התשואות דווקא עלו. עליית התשואות מסמנת שהאירוע לא צפוי להפוך למשבר מאקרו כלכלי".

עוד מוסיף זבז'ינסקי כי הביצועים של המניות מחוץ לארה"ב מתחילת השנה היו הרבה יותר טובים מאשר באפיזודות הקודמות של הירידות במניות האמריקאיות. "יש בכך סימן שמדובר יותר בסיפור בעל השפעה על הכלכלה האמריקאית מאשר העולמית". כמו כן הוסיף שהירידות ב-S&P 500 היו קטנות בהשוואה לאפיזודות שהיו בעבר, מה שממחיש שהבעיה העיקרית נמצאת בסקטור מניות הטכנולוגיה ולא בכלל הענפים. גם מחירי הסחורות עלו, מה שמשקף שהמשקיעים לא מעריכים שהירידות במניות מבשרות על פגיעה משמעותית צפויה בביקושים.

המשקיעים נאלצו לתמחר מחדש את השווקים

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, התייחס גם הוא ל שבוע הגרוע ביותר בבורסות ארה"ב מאז אוקטובר 2020. "העלאת הריבית וניקוז הנזילות בשווקים מוביל בהכרח את המשקיעים לתמחר מחדש את השווקים כאשר ברקע, השיבושים בשרשראות האספקה נמשכים, מחירי הנפט והסחורות בשיא והנתונים הכלכליים מתחילים לאותת על חולשה של הצרכן הפרטי".

לדברי בית אור, הנפגעות העיקריות הן חברות הצמיחה שהמכפילים שלהן זינקו לשיאים במהלך השנתיים האחרונות. מדד הנסדק לדוגמה, כבר נכנס בשבוע האחרון לטריטוריה של תיקון ונמצא 14.2% מתחת לשיא אליו הגיע בנובמבר האחרון.

"הסיטואציה בשווקים מורכבת ולאור סביבת האינפלציה הגבוהה והלא זמנית, קשה לראות כיצד הפד יכול להרגיע שכן העלאות הריבית כמו גם צמצום המאזן הם ממש צו השעה ולאחר שנים של תשואות חסרות תקדים, נראה כי המשקיעים צריכים להתכונן לתקופה של תנודתיות מוגברת בשווקים", הוסיף.