כפל התפקידים של השופט בדימוס חנן מלצר: במועצת העיתונות שוקלים לנסות ולהדיחו - "זלזול וניגוד עניינים"

שופט העליון בדימוס חנן מלצר צפוי להתמנות ליו"ר מגדל אחזקות במקביל לתפקידו כנשיא מועצת העיתונות, שאליו נכנס רק לפני חודשים אחדים • מלצר הודיע לחברי המועצה על התוכניות בדיעבד, וחלק מחבריה שוקלים הצבעת אי-אמון: "בכפל תפקידים זה גלום ניגוד עניינים פוטנציאלי" • בשבוע שעבר פורסם בגלובס כי רק לפני חצי שנה פרסם מלצר פסק דין בתחום הביטוח הנוגע גם לחברת מגדל, ובו טען כי הרגולטורים בביטוח עשויים להיות חשופים לניגודי עניינים בשל תופעת "הדלת המסתובבת"

השופט בדימוס חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
השופט בדימוס חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

כפל התפקידים של שופט העליון בדימוס חנן מלצר: במועצת העיתונות מתגברים הקולות שקוראים למלצר לפרוש מאחד התפקידים שלו - יו"ר חברת הביטוח מגדל אחזקות שבשליטת שלמה אליהו או נשיא מועצת העיתונות. נציין כי יו"ר מגדל הוא תפקיד בשכר, ואילו העבודה במועצת העיתונות נעשית בהתנדבות.

בארגון העיתונאים מבקשים להעלות את הסוגיה לדיון במועצת העיתונות, ויש גורמים שאף שוקלים לפעול להדחתו באם לא יפרוש מרצונו. בארגון מעריכים כי מלצר לא יפרוש מיוזמתו, וכי במקרה כזה הסיכויים להביא להדחתו באמצעות הצבעת אי-אמון אינם גבוהים: מועצת העיתונות הפכה בשנים האחרונות למפולגת ומפוצלת בין קולות המבקשים לבצע בה שינויים והתאמות לבין כאלה המבקשים לשמר את המצב הקיים. אומנם קשה עדיין להעריך מה יעשו נציגי הציבור וגורמים נוספים שהם חלק מהמועצה, אך על-פי ההערכות לא יהיה קל להדיח את מלצר, שמונה לתפקיד בעיקר על-ידי עמוס שוקן.

נזכיר כי במהלך השבוע שעבר התברר במפתיע כי מלצר - שפרש מכס השיפוט לפני חצי שנה בלבד ועוד טרם פרישתו סיכם על מועמדתו לתפקיד נשיא מועצת העיתונות - צפוי להתמנות לאחד התפקידים הבכירים במשק: יו"ר חברת האחזקות מגדל. ההודעה נפלה על מועצת העיתונות כרעם ביום בהיר, מאחר שמלצר לא הודיע על מועמדותו לתפקיד בכיר כלשהו לאף אחד במועצה.

ממכתב ששיגר לאחר המינוי לחברי המועצה נראה כי מלצר איננו רואה כל פגם בהתנהלותו: את הסתרת מועמדותו הסביר ב"מגבלות גילוי", וטען כי גם נשיאי מועצה אחרים פעלו במקביל לתפקידם בתחומי עיסוקיהם המקצועיים והעסקיים. מלצר לא רק שלא התייחס לאופציה של ניגוד עניינים בין שני התפקידים, אלא גם טען כי תפקידו במגדל הוא המשך לשליחויות ציבוריות שקיבל עליו בעבר.

בשבוע שעבר פרסם אבישי גרינצייג בגלובס כי רק לפני חצי שנה פרסם מלצר פסק דין בתחום הביטוח הנוגע גם לחברת מגדל, ובו טען כי הרגולטורים עשויים להיות חשופים לניגודי עניינים בשל תופעת "הדלת המסתובבת" והחשש שמא יקבלו החלטות המושפעות משאיפתם לעבוד אצל הגופים שהם מפקחים עליהם לאחר פרישתם.

"זה זלזול במועצה"

במועצת העיתונות יש מי שמתעקשים להתייחס לניגוד העניינים הפוטנציאלי בין שני התפקידים. בהתכתבויות פנימיות שנעשו בין חברי מועצת העיתונות בסוף השבוע האחרון הביעו חלק מהחברים את הבעיות שהם רואים במינוי של מלצר - החל מהאופן בו נודע למועצה עליו ועד לניגוד העניינים המתבקש בין שני התפקידים.

"עצם העובדה שגילינו פרט כה מהותי מפרסום בתקשורת זה פסול ומעיד על זלזול, לא רק בחברי המועצה, אלא גם בתפקיד הנשיא ובמהות תפקידה הציבורי של מועצת העיתונות", כתבה יו"ר ארגון העיתונאים, נורית קנטי.

לדבריה, "בכפל תפקידים זה גלום ניגוד עניינים פוטנציאלי. כל העוסקים בתחום יכולים לזהותו בנקל, ובהינתן תפקידה הציבורי החשוב של מועצת העיתונות, ובהינתן העובדה שהשופט מלצר נבחר על-מנת לשקם את מעמדה ואת תפקודה של המועצה, כלפי הציבור וכלפי העוסקים בעיתונות - אין אפשרות לנשיאת שני התפקידים ביחד.

"ברור לנו כי מי שנושא בתפקיד היו"ר בהתנדבות צריך גם להתפרנס, אולם יש לא מעט תפקידים ששופטים בדימוס יכולים ליטול על עצמם במקביל לנשיאות מועצת העיתונות. בעינינו, עמידה בראש אחד הגורמים העסקיים הכי גדולים במשק - הוא לא אחד מהם. גם עיתונאים זקוקים (על-פי רוב, לצערנו) להשלמת הכנסה, אולם איננו רואים שום אפשרות הגיונית שעיתונאי יישא תפקיד עסקי מרכזי במקביל לתפקידו כעיתונאי". קנטי מבהירה כי הארגון דורש דיון דחוף במועצה בכפל התפקידים של הנשיא.

יאיר טרצ'יצקי, אחד מנציגי ארגון העיתונאים במועצת העיתונות, הגדיר את כל ההתנהלות של מלצר כבלתי ראויה: "בעייתי בעיניי שהנשיא מלצר טורח לכתוב למועצה על המינוי שלו ארבעה ימים אחרי שזה כבר פורסם בתקשורת. זה זלזול במועצה, וזה מתחבר לעובדה שחלפו שלושה חודשים וחצי מאז שנבחר הנשיא, והוא לא טרח לכנס את המליאה או את הוועד המנהל. לפורום קוראים מועצת העיתונות - זו מועצה של מו"לים, עיתונאים ונציגי ציבור - ולא נשיא העיתונות".

טרצ'יצקי מתייחס לבחירה של מלצר להתייחס לכמות השעות שנדרשת לביצוע התפקידים, ולא למהות כ"ניסיון בוטה ולא מוצלח" להסיט את הדיון מהעיקר אל השולי, ונותן דוגמה לניגודי עניינים פוטנציאליים: למשל פגישה עם דמות כמו מפכ"ל המשטרה, שיש לו רלוונטיות לשני התפקידים של הנשיא מלצר. "האם היותו של מלצר נשיא המועצה לא נותן לו כוח משמעותי אל מול כלי תקשורת שאמורים לסקר את חברת הביטוח מגדל, אחד השחקנים החזקים ביותר במשק, שבראשה הוא יעמוד?", שואל טרצ'יצקי.

בהמשך טרצ'יצקי מתייחס לפגיעה בתדמית הציבורית של המועצה וטוען: "ניגודי העניינים והפגיעה בתדמית המועצה הם הסיפור, ולא האם התפקיד ישאיר לנשיא מלצר זמן גם למועצה. זכותו של מלצר לחשוב שכפל התפקידים שלו לא מייצר ניגוד עניינים או פגיעה בתדמית במועצה, אבל חובתו להסביר את עמדתו ולהגיב לביקורת, ולא להסיט את הדיון לסוגיות טכניות בלתי מעניינות שאף אחד לא העלה, תוך התעלמות מוחלטת מהביקורת שהוטחה בו. במובן הזה, ולא רק, המכתב ששלח מלצר הוא זלזול בוטה במועצה ובאינטליגנציה שלנו כחבריה".

הנשיאה הקודמת פרשה באקורד צורם

אלא שלא כולם רואים את הסוגיה באופן דומה. באגודת העיתונאים מירושלים, שגם תמכה בעבר תמיכה בלתי מסויגת בנשיאה הקודמת השופטת דליה דורנר, קוראים היום לקיים הצבעת אמון במלצר.

מנהלי האגודה מוציאים הבוקר הודעה הקוראת לערוך הצבעת אמון גלויה במליאת מועצת העיתונות: "נקדים ונאמר מראש: אחרי היכרות, אומנם ראשונית, יש לנו אמון ביושרה של חנן מלצר כאדם, משפטן, נשיא מועצה. זכינו במי שנטל על עצמו ויכול להוביל את המועצה לשיקום לאחר הטלטלות הקשות שעברו עליה. להתמקד בעיקר - הגנה על מעמד, חובות וגם זכויות העיתונאי/ת הראויים לתואר שהוא שליחות. חנן רק בתחילת הדרך, ורק לאחרונה עברנו את טלטלת הפרק 'דורנר הביתה'. לא נכון ומועיל יהיה למועצה להיכנס לפרק ב' - 'מלצר הביתה'. שניהם מונעים בסגנון דומה, בקצב דומה וככל הנראה עם מטרה דומה. ועם זאת, מתוך קשב לכל גווני קשת הדעות - הצעתנו היא, כאמור, שנקיים הצבעת אמון. במועצה שלנו הרוב (עדיין) קובע".

נזכיר כי מינויו של מלצר לתפקיד יו"ר מועצת העיתונות מגיע לאחר שהנשיאה הקודמת דליה דורנר פרשה באקורד צורם, כשברקע ביקורת על התנהלות שאינה עומדת בכללי מינהל תקין מצד חברים במועצה.

לאחר פרישתה קבעה ועדת הביקורת של המועצה כי פעילותה להקמת המכון לעיתונות תוך כדי כהונתה כנשיאת מועצת העיתונות, העמידה אותה במצב של ניגוד עניינים בין תפקידה במועצת העיתונות לבין פעילותה להקמת המכון, זאת ובעיקר בשל האופן שבו תכננה הנשיאה לשעבר לממן את פעילות המכון ומכוונתה לתעל את חלוקת הפרסים השנתיים של המכון.

"מועצת העיתונות במתכונתה המוסדית הנוכחית לא עובדת", אומר גורם הפעיל במועצה. "צריך לכתוב מחדש את התקנון שלה; לא להוסיף נציגים אלא לצמצם; לקבוע כללי מינוי וניגודי עניינים יותר מהודק; ליצור סוף-סוף מפתח מינויים יותר הגון. כשעניין ניגודי עניינים של נשיאי המועצה מתרחש פעם אחר פעם בפרק זמן כל-כך קצר, זה מלמד על כשל מבני" .