רוכשי הדירות בשוק החופשי והמשקיעים הביאו לשיא המשכנתה של חודש דצמבר

12.2 מיליארד שקל נלקחו בדצמבר כמשכנתאות, גידול של 3% מהשיא החודשי הקודם, שנקבע בחודש אוגוסט בשנה שעברה • כמות המשכנתאות שנלקחו בשוק החופשי על-ידי מי שאינם משקיעים הגיעה לשיא של 9.3 מיליארד שקל • העובדה שכך קרה מחזקת את ההערכה כי מי שמלבה את שוק הדירות אינו רק המשקיעים, אלא רוכשי דירות שחוששים מעליות מחירים נוספות

המשקיעים רשמו שיא חדש - הן של משכנתאות שנלקחו, והן של מספר לווים / צילום: Shutterstock, Pormezz
המשקיעים רשמו שיא חדש - הן של משכנתאות שנלקחו, והן של מספר לווים / צילום: Shutterstock, Pormezz

הבעירה בשוק הדירות נמשכת ואחד הסימנים שהיא עומדת להמשיך גם בתקופה הקרובה הוא כמות המשכנתאות שנלקחו בשוק החופשי על-ידי מי שאינם משקיעים. אלה הגיעו לשיא של 9.3 מיליארד שקל, והיוו את הסיבה העיקרית לשיא המשכנתאות שנרשם בדצמבר; המשקיעים, שלקחו משכנתאות בגובה 1.8 מיליארד שקל תרמו את החלק הקטן יותר.

12.2 מיליארד שקל נלקחו בדצמבר כמשכנתאות, גידול של 3% מהשיא החודשי הקודם, שנקבע בחודש אוגוסט בשנה שעברה.

המשקיעים רשמו שיא חדש - הן של משכנתאות שנלקחו, והן של מספר לווים. 2,229 משקיעים לקחו הלוואות בגובה של כ-1.8 מיליארד שקל. המשכנתה הממוצעת שנלקחה לעסקה היתה 802 אלף שקל. זה אינו שיא, אבל עדיין מדובר באחת מהרמות הגבוהות אי פעם שמשקיעים לקחו כמשכנתה.

גם הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור הצטרפו לחגיגה

ואולם עיקר הסיפור הוא, כאמור, זוגות צעירים ומשפרי דיור שרכשו דירות בשוק החופשי. יותר מ-10 אלף לווים לקחו משכנתאות בדצמבר האחרון ורשמו שיא של 9.3 מיליארד שקל. זאת על אף שלכאורה לא היתה להם שום סיבה למהר ולרכוש דירות, כמו המשקיעים. העובדה שכך קרה מחזקת את ההערכה, כי מי שמלבה את שוק הדירות אינו רק המשקיעים, אלא רוכשי דירות שחוששים מעליות מחירים נוספות. אלה, בניגוד למשקיעים, לא סובלים מהעלאת מיסוי, ועל כן סביר שגם בחודשים הקרובים הם ישמרו על אש גבוהה בכל הקשור לרמת הרכישות שלהם.

ועם זאת יש להדגיש כי המשכנתה הממוצעת שנלקחה פר עסקה הגיעה לרמה של 909 אלף שקל. רמה גבוהה אך לא הגבוהה ביותר שנרשמה בתקופה האחרונה.

ולבסוף - רוכשי דירות מסובסדות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן רשמו חודש טוב מבחינתם, עם המשכנתה הנמוכה ביותר בשנה האחרונה - 739 אלף שקל. בסך הכל לקחו 1,527 זוכים משכנתאות ברמה כוללת של 1.1 מיליארד שקל, נתונים מעט נמוכים לתקופה האחרונה.