ברוב מוחלט: הממשלה אישרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

בנט נמנע, שקד התנגדה, ואלקין בסופו של דבר תמך: הממשלה אישרה היום את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות • "אני מאוד חוששת שוועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לדרג הצבאי", אמרה שקד • הנדל התייחס במהלך הדיון להתפרעויות בעת מבצע "שומר החומות" וטען: "אם משתמשים בכלי של ועדת חקירה, צריך להשתמש בכלי הזה גם בנושא חוסר המשילות"

ראש הממשלה נפתלי בנט. נמנע בהצבעה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה נפתלי בנט. נמנע בהצבעה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הממשלה אישרה היום (א') בצהריים את החלטת שר הביטחון בני גנץ להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות.

השרה איילת שקד, שהייתה היחידה מבין השרים להתנגד להקמת הוועדה, אמרה בדיון כי "לוועדות חקירה יש אפקט מצנן, ובעניין הזה אפקט מצנן יכול להיות אפקט מסוכן. צריך מאוד להיזהר שהסמכות של הדרג המדיני לא תיפגע. דוגמה לאפקט מצנן - הילולת באבא סאלי עולה כל שנה חצי מיליון, השנה היא עלתה 2.5 מיליון שקל אחרי ועדת מירון, כי המשטרה רצתה לכסות את עצמה. זה מה שוועדות חקירה עושות. אני מאוד חוששת שוועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לדרג הצבאי".

בנט נמנע: "חשוב שהנושא לא ישמש לניגוח פוליטי"

השר בני גנץ חזר על דברים שאמר בפעמים קודמות באשר למוטיבציה שלו להקים ועדת חקירה: "לפני שלוש שנים, בקמפיין הראשון, אני זוכר שחילי שאל אותי אם ועדת חקירה לצוללות היא צורך אמיתי או פוליטיקה פרסה. אני אומר - כדי לוודא שלא נפלה כאן פוליטיקה, צריך לבדוק. זו אחת הפרשות הסבוכות ביותר בתולדות מדינת ישראל. אני חושב שקבלת ההחלטות האסטרטגיות במדינת ישראל, ועבודה על בסיס תהליכים סדורים, היא דבר נכון דמוקרטית. כבר לפני שנה ניסיתי להקים ועדה כזו במשרד הביטחון, אבל זה לא הסתייע בגלל ההליך הפלילי".

ראש הממשלה נפתלי בנט נמנע בהצבעה ונימק: "תפיסתי הבסיסית היא שממשלה צריכה למשול, ואם היא לא מושלת לשביעות-רצון הציבור - הציבור יחליף אותה בבחירות. בימינה יש שלושה שרים - מתן הצביע בעד, שקד נגד, ואני בוחר להימנע, ואני אסביר למה: ביטחון ישראל זה קודש-הקודשים. כמי שפיקד על מבצעים ולחם, חלילה לכל אדם לחשוב שהוא נושא בנשק הלא נכון בגלל שחיתות או דבר מהסוג הזה".

"להבנתי, ביארנו את זה", אמר בנט, והוסיף: "תהליכי הרכש מקום הממשלה הם תהליכים נקיים ורציניים, אני מאוד שמח שמה שנתקע אצלם במשך כמעט עשור אנחנו טיפלנו בנמרצות בשבעה חודשים והסרנו את החסמים. דאגנו ל-50 שנה קדימה. אני שומע בקשב את הדברים שאמרה שרת הפנים על הזמן שעבר ועל ממשלה שחוקרת את קודמתה. אני גם רואה ומקבל את עמדות שותפיי על החשיבות לבאר את הנגע. מה שחשוב הוא שהנושא לא ישמש לניגוח פוליטי וחלילה להגברת המחלוקות והשנאה".

אלקין: "החלטתי לתמוך כדי להחזיר את אמון הציבור לדרג המדיני"

השר זאב אלקין, שהחליט לבסוף לתמוך בהקמת הוועדה, אמר: "ביקשתי הבהרה משר הביטחון בני גנץ בנוגע לכך שהוועדה לא תפגע בנושאי יסוד ביטחוניים שפרסומם בוועדה ציבורית עלול לפגוע בביטחון המדינה, וקיבלתי ממנו את התשובה שהוא רגוע, ושגם אני אהיה רגוע. בנוסף, ביקשתי לתקן את הנוסח של ההחלטה. במקור נכתב לבדוק רק את הדרג המדיני, וביקשתי להוסיף להליך הבדיקה גם את הדרג המקצועי, כי המטרה היא לא לערוף ראשים אלא לטפל ולבדוק במה שהיה וגם לוודא שזה לא יקרה להבא.

"לבסוף, אמרתי שאני לא חסיד גדול של ועדות חקירה, אבל במקרה הספציפי הזה, שיש עננה גדולה כבר כמה שנים ואובדן אמון הציבור, החלטתי בסוף לתמוך כדי להסיר את העננה ולהחזיר את אמון הציבור לדרג המדיני".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער נימק בישיבת הממשלה את תמיכתו בהקמת ועדת החקירה בעניין הצוללות וכלי השיט, וציטט מפסק הדין של בג"ץ מחודש יולי האחרון, לפיו "נותרו סימני שאלה המרחפים ממעל שיש בהם כדי להטיל צל על תקינות הליכי קבלת ההחלטות בתחום רכש כלי השיט".

סער אמר כי "במקרה זה אין מנוס מהקמת ועדת חקירה ממלכתית - הן כדי להגיע לבירור האמת והן כדי להפיק לקחים ותובנות בנושא הקריטי של הרכש הביטחוני. הקמת ועדת חקירה במקרה זה משרתת את אינטרס השמירה על ביטחון המדינה".

שר המשפטים הציע, בתיאום עם שר הביטחון ולאחר התייעצות עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, כי לנוכח רוחב היריעה של הנושא וריבוי הדיסציפלינות שצריכות להיות כרוכות בעבודת הוועדה בעניין זה, היא תכלול חמישה חברים.

זנדברג: "היום התחלנו את התיקון שיוציא את האמת לאור"

שר התקשורת יועז הנדל, שגם עמדתו טרם ישיבת הממשלה לא הייתה ברורה, אמר: "ועדת חקירה תפקידה לבחון אזורים בהם אנחנו לא סומכים על המערכות שתחתינו. כלי לחשיפת האמת ולהפיק לקחים כדי לשפר, לכן צריך קריטריונים ברורים מתי מקימים. בעיניי ועדת חקירה תפקידה לגעת בנקודות שהכי כואבות לנו.

"אני בעד הקמת ועדת חקירה לצוללות, אבל אל תתבלבלו, מה שמעניין את התושבים בבאר שבע, בנגב או בגליל זה אם יזרקו אבנים על מסילת הרכבת או ישרפו רכבים ליד הבית שלהם. כדי שהמראות של אירועי 'שומר החומות' לא יחזרו על עצמם, חייבים לתחקר כדי לשפר. אם משתמשים בכלי של ועדת חקירה, אז צריך להשתמש בכלי הזה גם בנושא חוסר המשילות".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה לאחר ההצבעה: "פרשת הצוללות היא פרשת שחיתות חמורה שחייבת להיחקר ברמה המעמיקה ביותר. היום התחלנו את התיקון שיוציא את האמת לאור".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות - פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי שקלים על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערורייה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות".