הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בת"א: המדדים המובילים איבדו כ-4%

ת"א 35 ות"א 125 נפלו ב-3.7% ות"א 90 צנח ב-4% • ת"א ביומד התרסק ב-5.6% ומדד הבנקים איבד 4.1% • ירידות חדות בבורסות אירופה וארה"ב • הדולר והאירו התחזקו מול השקל

מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock
מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים  

17:25

המדדים המובילים בבורסה ננעלו היום בירידות חדות מאוד. ת"א 35 ות"א 125 נפלו ב-3.7% ות"א 90 צנח ב-4%. ת"א ביומד התרסק ב-5.6% ומדד הבנקים איבד 4.1%. מחזור המסחר הסתכם ב-3.7 מיליארד שקל.

מניות הבנקים בלטו בירידות: דיסקונט  נפלה ב-4.6%, פועלים  איבדה 4.5%, בינלאומי  ירדה ב-4.3%, לאומי  נחלשה ב-3.8% ומזרחי טפחות  איבדה 3.3%.

אייסקיור מדיקל  איבדה 11.5%, אופקו  נפלה ב-11.4%, פפורסייט  ירדה ב-11.3% ובוני תיכון  איבדה 11.2%,  קבוצת לוזון   נפלה ב-10.4%, חנן מור  ואוגווינד  ירדו ב-9.4%, אפריקה מגורים  נפלה ב-8.8%, אאורה  ירדה ב-8.6%, דלק רכב  איבדה 8.2% ודלק קבוצה  נפלה ב-7.5%. חברה לישראל  נחלשה ב-7% ודמרי  איבדה 6.8%.

17:15

דקות לפני סיום המסחר, הירידות בבורסה מעמיקות עוד. כעת, ת"א 90 צונח ב-4.1%, ות"א 35 נופל ב-3.7% ות"א-125 מתרסק ב-4%. מדד הבנקים נופל ב-4% גם הוא ואילו הביומד צונח ב-5.7%.

משקיעים בארץ ובעולם יעקבו בימים הקרובים בדריכות אחרי פרסומי הדוחות בארה"ב (ובהם מיקרוסופט, אינטל, טסלה ואפל) וכמובן ימתינו להודעת הפד ביום רביעי בנוגע למדיניות המוניטרית בארה"ב.

לפי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי: "בהחלטת הריבית ביום רביעי הקרוב, הפדרל ריזרב צפוי להערכתנו להמשיך ולהכין את השווקים להעלאת הריבית במרץ, ואולי לספק הבהרות בנוגע לאופן ועיתוי צמצום המאזן.

"אנו מעריכים כי מעבר לכך הפד לא צפוי לנקוט טון ניצי יותר, וזאת מכיוון שבימים האחרונים השווקים התחילו לעשות עבורו את העבודה, כלומר הקשחת התנאים הפיננסיים מסייעת לפד למתן את סביבת האינפלציה".

"עם זאת", הוא מוסיף, "חשוב לציין כי קיים שוני בולט בין התקופה הנוכחית ובין אפיזודות של סנטימנט שלילי והרעה בתנאים הפיננסיים בעשור האחרון, והוא רמת האינפלציה. לאורך העשור האחרון המדיניות המוניטרית התאפיינה בגישת 'הקדמת תרופה למכה', שמטרתה למנוע את התחממות המשק ולהקדים את העלייה באינפלציה.

"לכן, כאשר נרשמה הידרדרות בתנאים הפיננסיים, נרשמה מיד בעקבותיה בלימה במדיניות המרסנת או מעבר למדיניות מרחיבה. כיום, לעומת זאת, המדיניות מכוונת להורדת סביבת האינפלציה. לפיכך, הרעה בתנאים הפיננסיים לא מספיקה לבדה לשינוי במדיניות, שכן כיום נדרשת גם ירידת מדרגה בסביבת האינפלציה.

"בעוד שהרעה ממושכת בתנאים הפיננסיים צפויה להוביל לאפקט עושר שלילי, ובשלב מסוים גם לירידה במחירי הסחורות, הרי שהתמתנות לחצי השכר ואינפלציית השירותים הם לרוב תהליכים איטיים יותר. כך, עלול להיווצר מצב שבו האינפלציה נותרת גבוהה יחסית, למרות הרעה בתנאים הפיננסיים".

16:50

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בירידות חדות. ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 צונחים ב-3%. ת"א בנקים מאבד 3.3% ות"א ביומד צונח ב-4.8%.

15:40

מדד ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90 צונחים ב-3% במסחר בבורסה בשעה זו. ת"א בנקים מאבד 3.3%, בהובלת דיסקונט  שיורדת ב-3.9% ופועלים  שנחלשת ב-3.5%. 

ת"א ביומד נופל ב-3.8%, בהובלת אייסקיור מדיקל  שיורדת ב-8%. 

חברה לישראל  צונחת ב-7.6%, ICL  מאבדת 5.5% ומיטרוניקס  יורדת ב-5.1%.

15:20

מחריפות הירידות בבורסה: מדד ת"א-35 צונח ב-2.5%, מדד הבנקים צונח בעוד 2.9%, ת"א 90 נופל ב-2.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל.

סוער גם בשוק המט"ח: השקל נחלש בחדות מול הדולר וזאת על רקע הקורלציה בין השוק האמריקאי לשער הדולר-שקל שעלתה ביתר שאת בשנה החולפת, ועל רקע התחזקות הדולר בעולם לצד עליית תשואות האג"ח. הדולר קופץ ב-1% לרמה של 3.17 שקלים. בשנה החולפת עלתה הקורלציה בין הנאסד"ק לשער הדולר מול השקל, וזאת על רקע הגידורים של הגופים המוסדיים את השקעותיהם מעבר לים.

כאשר שוקי המניות הגלובליים עולים, חשיפת המוסדיים למט"ח עולה מבחינה טכנית, והיות שהחשיפה של הגופים הללו כבר ברמות שיא, המוסדיים נוטים למכור דולרים בתקופות של עליות בשוקי המניות כדי לצמצם את חשיפתם למט"ח. מהלך זה נובע מהצורך לעמוד במדיניות החשיפה שהוגדרה מראש בכל אחד מהגופים. בעת ירידות בשווקים קורה המצב ההפוך. בסופו של דבר, למרות היקף רכישות מט"ח מצד בנק ישראל של כ-35 מיליארד דולר מינואר אשתקד, השקל התחזק ב-8% מול הסל.

14:30

התמתנות במגמה השלילית בבורסה. ת"א 35 יורד בכ-1.6% ומדד ת"א 90 נופל בכ-2%. מדד הבנקים צונח בכ-2.4%. מחזור המסחר גבוה ומסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

בתוך מדד ת"א 35 המניות היחידות שנסחרות בעליות הן בזק  ואלוני חץ. בת"א 90 רושמות עליות פתאל, גזית גלוב  וקנון.

כלל ביוטכנולוגיה , המשקיעה בחברות בתחום מדעי החיים, מדווחת היום על תוצאות top-line חיוביות מניסוי שלב 2 ב-ExcharEx לטיפול בכיבים ורידיים, שערכה חברת הפורטפוליו מדיוונד. כלל ביוטכנולוגיה מחזיקה כ-35% ממדיוונד. הניסוי נועד להעריך את הבטיחות והיעילות של EscharEx, בהשוואה לקבוצות ביקורת המטופלות בג'ל פלסבו או בסטנדרט הטיפול הלא-כירורגי המקובל כיום (הטרייה אנזימטית או עצמונית). הניסוי השיג את יעדו העיקרי ברמת מובהקות סטטיסטית גבוהה, וכן הדגים ששיעור ההטריה המלאה של מטופלים שטופלו ב-EscharEx היה גבוה משמעותית בהשוואה למטופלים שטופלו בשתי הקבוצות האחרות.

מניות בית ההשקעות לנכסים דיגיטליים סילבר קסטל התחילו להיסחר היום בבורסה. זאת, בעקבות השלמת המיזוג עם חברת איי.סי.בי וקבלת אישור הבורסה. החברה הנסחרת משנה את שמה לסילבר קסטל אחזקות. אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קסטל, אמר כי "נכסים דיגיטליים ככלל, ומטבעות דיגיטליים בפרט, הפכו בשנה האחרונה לחלק אינטגרלי מתיק הנכסים של גופי השקעה ומוסדיים בארץ ובעולם. המסחר בבורסה יאפשר למשקיעים רבים חשיפה למגמת האימוץ של תחום זה בארץ ובעולם".

13:00

הירידות בבורסה מתחזקות, במקביל לחולשה בבורסות אירופה. ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90 מאבדים 2.2%. מדד הבנקים צונח בכ-3%. מחזור המסחר גבוה ומסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

ירידות חדות רושמות איי.סי.אל, דיסקונט , פועלים , החברה לישראל, נאייקס , ג'נסל, אלקטריאון  ואזורים.

בשוק המט"ח, הדולר מזנק בכ-0.9% ונסחר סביב 3.166 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.7% ונסחר סביב 3.58 שקלים.

12:15

הירידות בבורסה מתחזקות. ת"א 35, ת"א 125 ות"א 90 מאבדים 1.7%. מדד הבנקים צונח בכ-1.8%.

11:55

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בירידות. ת"א 35 מאבד כ-1%, ת"א 125 יורד ב-0.9% ות"א-90 נחלש ב-0.7%. מדד ת"א בנקים נופל ב-1.4%. 

קנון  מוסיפה 2.5% ופתאל החזקות  עולה ב-2%. אוגווינד  נחלשת ב-6%, חברה לישראל  מאבדת 4.9%, ג'נסל  יורדת ב-4.3% וחנן מור  מאבדת ב-3.8%.

11:05

מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה ומנגד מדד ת"א 90 עולה בכ-0.3%. מדד הבנקים יורד בכ-0.5%.

עליות בולטות רושמות פתאל החזקות , אב-גד, רציו  ואפריקה מגורים . מנגד, ירידות חדות רושמות איי.סי.אל , אוגווינד , ג'נסל ומקס סטוק.

חברת אלוני חץ , בעלת השליטה באמות, עדכנה כי היא צפויה לרשום רווחי שערוך, של מעל 1 מיליארד שקל בדוחות הרבעון הרביעי של 2021.

חברת יוטרון , הפועלת בשוק החניונים הרובוטיים האוטונומיים והמחסנים האוטומטיים, הנמצאת בשליטת קרן פימי, הודיעה היום כי חתמה על הסכם להקמת חניון אוטונומי שני בקנדה בתוך כחודש. סך התמורה הצפויה לחברה עבור הפרויקט מסתכמת בכ-33 מיליון שקל (כ-10.5 מיליון דולר) על פני כשנתיים. הפרויקט צפוי להסתיים לקראת סוף שנת 2023. בכך משלימה יוטרון חתימה על הסכמים בהיקף כולל של כ-50 מיליון שקל בחודש האחרון.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.3% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק , אמות, שיכון ובינוי , וואן, פתאל החזקות  ואופקו.

09:25

חברת אמות  עדכנה כי היא צפויה לרשום בדוחות הרבעון הרביעי של 2021 רווחים מהתאמת שווי הוגן של נדל"ן ("רווחי שערוך"), בהיקף העולה על 700 מיליון שקל, לפני השפעת מסים נדחים.

09:00

בשוק המט"ח, הדולר מזנק הבוקר בכ-0.7% ונסחר סביב 3.162 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 3.58 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. זאת לאחר שאתמול  הבורסה הצטרפה היום לירידות החדות בבורסות העולם, לאחר סופ"ש אדום בשווקים. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-3%, ת"א 90 נפל ב-2.7%, מדד הביומד צלל בכ-4.6% מדד הטכנולוגיה בכ-3.5% ומדד הבנקים ב-2.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.66 מיליארד שקל. 

2. מגמה מעורבת באסיה, עליות בחוזים

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר העולמי במגמה מעורבת. בבורסת טוקיו נרשמת יציבות, בשנחאי עליות קלות ובהונג קונג נסוג מדד המניות המובילות בכ-1%.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.7%-0.8%.

3. סחורות: עליות בחוזים על הנפט

בזירת המסחר בסחורות רושם חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט עלייה של 0.9% לרמה של 88.7 דולר לחבית. חוזה על אונקיית הזהב נסחר בעלייה קלה.

בזירת הקריפטו רושם הביטקוין ירידה קלה ונסחר סביב 35,000 דולר, והאת'ריום נסחר בעלייה של 0.5% סביב 2,430 דולר.

4. בנק הפועלים מקים חטיבה חדשה

דירקטוריון בנק הפועלים  אישר אתמול את המלצתו של מנכ"ל הבנק, דב קוטלר, להקים חטיבה ייעודית חדשה לשירותים בנקאיים. החטיבה החדשה תכלול כ-1,000 עובדים ותורכב מיחידות מהחטיבה הקמעונאית ומהחטיבה העסקית. עובדי החטיבה יובילו בבנק את נושא מצוינות תפעולית על רבדיו השונים, כאשר החטיבה תתמקד בתהליכי השירות, התפעול ושיפור התהליכים מקצה לקצה. כמו כן, היא תייצר מודל הפעלה ארגוני למצוינות בתחום השירות והתפעול הבנקאי. בראש החטיבה יעמוד רו"ח זאב חיו, המכהן כיום כמבקר הפנים הראשי של הבנק. 

5. לאומי: האינפלציה תתמתן בחודשים הבאים

ולסיום, ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, מעריכים בסקירה שפרסמו כי קצב עליית מדד המחירים לצרכן צפוי לרדת בהדרגה, בחודשים הבאים, מרמתו הנוכחית. זאת, "על רקע התמתנות בקצב עליית מחירי הסחורות, בדגש על תשומות ייצור ומוצרי צריכה; התמתנות קצב הגידול של הביקושים המקומיים לאור התפוגגות ההשפעה של הביקוש שהצטבר במהלך תקופת המגבלות על המשק והסגרים השונים; וכן, המשך ההתחזקות של השקל מול סל המטבעות".

באשר למדיניות בנק ישראל, הם מעריכים כי על רקע עליית סביבת האינפלציה הקרובה לגבול העליון של היעד, ובהנחה שגלי התחלואה של הקורונה לא יביאו להרעה משמעותית בפעילות הכלכלית בהמשך השנה, "העלאת הריבית הראשונה בישראל צפויה בתחילת המחצית השנייה של 2022, והעלאת ריבית שנייה צפויה בתחילת 2023, כך שמדובר בתהליך העשוי להיות מדורג ואיטי. יחד עם זאת, לא ניתן לשלול שעלייה זו תתרחש כבר במהלך הרביע הרביעי של השנה, בפרט אם סביבת האינפלציה תיוותר גבוהה במהלך 2022 והמשק ימשיך בהתאוששותו".