פודטק | בלעדי

135 מיליון דולר: חברת "הבשר החדש" רידיפיין מיט בגיוס ענק

הגיוס, מהגדולים בתחום, יאפשר לרידיפיין מיט הקמה של מפעל יצרני בישראל ומפעל נוסף בהולנד והרחבה של שיתופי-הפעולה שלה עם מסעדות בארץ ובעולם

סטייק מודפס של רידיפיין מיט / צילום: רידיפיין מיט
סטייק מודפס של רידיפיין מיט / צילום: רידיפיין מיט

בדרך להדפסה של סטייק צמחוני: לגלובס נודע כי חברת הפודטק הישראלית רידיפיין מיט השלימה גיוס של 135 מיליון דולר, וממשיכה את התרחבותה בישראל ובעולם. בסיבוב ההשקעה השתתפו בעיקר משקיעים קיימים שהביעו אמון חוזר בחברה, ובראשם קרן האנקו ואחת הקרנות החשובות בעולם בתחום, Synthesis Capital הבריטית.

בסך הכל, גייסה החברה בתוך פחות משנתיים כ-180 מיליון דולר - מהסכומים הגבוהים שגוייסו בתחום החלבון האלטרנטיבי בישראל, כדי לפתח מוצרים דמויי בשר העשויים מחומרים מן הצומח, בין היתר באמצעות הדפסת תלת ממד. כיום, נמצאים מוצרים ראשוניים של החברה במגוון מסעדות בישראל, ובהן רשת R2M של רותי ברודו.

רידיפיין מיט נמצאת בהליכי התרחבות, וכעת הגיוס יאפשר לה הקמה של מפעל יצרני בישראל ומפעל נוסף בהולנד והרחבה של שיתופי-הפעולה שלה עם מסעדות בארץ ובעולם. כיום, למעלה מ-200 מסעדות מגישות את מוצרי החברה ללקוחותיהן, ביניהן רשת R2M כולל את מסעדת הוטל מונטיפיורי, הרצל 16, רשת המעדניות דליקטסן, לצד מסעדות רבות בארץ ובהן נאם, רשת ביגה שמציעה באמצעות מוצרי רידפיין צ'יזבורגר כשר ללקוחותיה.

רידיפיין מיט אף משתפת פעולה עם חברות הייטק ובהן פייסבוק, גוגל ואפל, ומספקת למזנוניהן את נתחי ה"בשר" שלה. בעולם, ניתן למצוא את מוצריה באנגליה, בהולנד ובגרמניה, בין היתר ברשת המסעדות של שף המישלן מרקו פייר וויט, ובמסעדותיהן של השפים רון בלאו ויואכים גרנר.

רידיפיין נוסדה בשנת 2018, כדי לפנות ל"אוהבי בשר", ולא לקהלים מסורתיים הצורכים חלבון מן הצומח. לחברה יש טכנולוגיה ייחודית, המאפשרת לה להדפיס תחליפי בשר במדפסת תלת-ממדית מיוחדת, כך שבניגוד למרבית מוצרי החלבון האלטרנטיבי הקיימים בשוק, היא מצליחה לייצר נתחים שלמים, ולא רק מוצרים דמויי קציצה.

כיום המוצרים המודפסים של החברה מוגשים עדיין במסעדות בקנה-מידה קטן יחסית ובמהלך החודש הבא ייכנסו לתפריטיהן של מסעדות רבות, כך לפי החברה. כיום ניתן למצוא בשוק מנעד רחב של מוצרים אחרים של החברה שאינם מודפסים, דוגמת קבב והמבורגר ללא בשר, סיגרים, טחון המשמש במגוון מנות, נקניקיות ועוד.

הגיוס הנוכחי של החברה נעשה "מתחת לרדאר", והושלם לפני מספר חודשים. עם התרחבותה, גייסה החברה 100 עובדים בשנת 2021, וכיום היא מעסיקה כ-150 עובדים, צמיחה של 320% בתוך שנה. בשנה הבאה צפויה החברה, כך לפי התוכניות העסקיות, לצמוח בשיעור דומה בישראל ובעולם. בחברה אישרו את הפרטים אך סירבו להתייחס לשאלות בנוגע לשווי לפיו התבצע הגיוס, המוערך בשוק כאחד הגבוהים שהתבצעו בעסקאות דומות בארץ. 

"הישגים משמעותיים שמשנים את תעשיית המזון"

אשחר בן שטרית, מייסד החברה, מסר בתגובה לגלובס: "גיוס כספים הוא חשוב, אך הוא רק אמצעי להשגת המטרות האמיתיות של החברה. רידיפיין מיט עובדת במרץ להגשים את החזון של בניית חברת הבשר הגדולה בעולם, באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ולא בבעלי חיים. מדי יום רושמת החברה הישגים משמעותיים שמשנים את תעשיית המזון החל מהפעלת מכונה חדשה, פטנט חדש והגעה לכמות הולכת וגדלה של לקוחות שמחפשים אותנו בתפריטי המסעדות. אנחנו גאים מאוד לזכות לאמון מתמשך ותמיכה אדירה של המשקיעים המובילים בעולם, שחלקם העיקרי מלווה את החברה החל מסבב הגיוס הראשון ומאמין ביכולת שלנו לשנות את תעשיית המזון".

אשחר בן שטרית, מייסד רידיפיין מיט / צילום: רידיפיין מיט
 אשחר בן שטרית, מייסד רידיפיין מיט / צילום: רידיפיין מיט

תעשיית המזון מן החי היא אחת התעשיות המזהמות ביותר בעולם. היא אחראית לבדה לכ-14.5% מפליטות גזי החממה לאטמוספירה, ובכך מתדלקת את המשבר האקלימי אף יותר מענף התחבורה. אם לא די בכך, היא מחוללת משמעותית של משבר אקולוגי גובר: תעשיית הבשר משתמשת בכ-30% מהשטח היבשתי שאינו מכוסה בקרח, היא מהווה גורם מרכזי לבירוא יערות, ומשתמשת בכמויות גדולות של מים מתוקים. כך היא גם גורמת לאובדן של שטחי מחיה של בעלי חיים אחרים, ולשימוש מוגבר באנטיביוטיקה וחומרי הדברה שפוגעים במקורות המים ועם שטיפתם לאוקיינוסים, מזיקים למערכת האקולוגית החשובה על בעלי החיים שבה.

את הבעיות הללו מבקשת תעשיית החלבונים האלטרנטיביים לפתור, ואף מצליחה לגייס לשורותיה תומכים רבים יותר ויותר מדי שנה. יותר ויותר קהלים בוחרים להפחית את צריכת הבשר שלהם, ולתעדף מוצרים מן הצומח, וגם גם גדל נתח השוק של חברות שביניהן נמצאת רידיפיין מיט.

לפי ההערכות, הגיוסים בתחום בישראל לבדה חצו את רף החצי מיליארד דולר, רק בשנת 2021. ברשות החדשנות סבורים כי בשנת 2022 רף הגיוסים בתחום יעלה, והשיא של 2021 יישבר.

לדברי דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, "כמו בעולם, כך גם בישראל העניין אשר יוצר תחום החלבון האלטרנטיבי מצד קרנות השקעה, תאגידי המזון המובילים ואף תאגידים משיקים מתחום הפארמה, צובר תאוצה. להערכתנו, מאגר חברות ההזנק בתחום, הנמצאות בשלבי POC טכנולוגי, יהווה את הבסיס להמשך ההשקעות, כל זאת כחלק מהטרנד העולמי לטכנולוגיות בתחום האקלים, הסביבה והקיימות".