המגמה השלילית בבורסות: "השווקים עושים את העבודה עבור הפד"

רפי גוזלן, אי.בי.אי: "הבנק המרכזי בארה"ב צפוי להמשיך ולהכין את השווקים להעלאת הריבית במרץ, ואולי לספק הבהרות בנוגע לאופן צמצום המאזן ועיתויו"

מסכים אדומים בבורסה / אילוסטרציה: Shutterstock
מסכים אדומים בבורסה / אילוסטרציה: Shutterstock

העצבנות בבורסה נמשכת. לאחר ירידות של כ-3% שנרשמו עם פתיחת שבוע המסחר בבורסה של ת"א - לנוכח הנפילות בוול סטריט בסוף השבוע שעבר - הוסיפו המדדים המובילים לרדת גם ביום ב' בשיעור של 1.5%-2% במקביל לחולשה בבורסות אירופה, שם המשקיעים חוששים, בין השאר, מהסלמה נוספת במתיחות בין רוסיה למערב וממלחמה באוקראינה. כך, מדד ת"א-35 - שהעפיל לשיא של 2,071 נק' ב-13 בינואר - צנח בתוך שבעה ימי מסחר בלבד ביותר מ-7%.

המשקיעים בארץ ובעולם יעקבו בימים הקרובים בדריכות אחרי פרסומי הדוחות בארה"ב (ובהם מיקרוסופט, אינטל, טסלה ואפל) וכמובן ימתינו להודעת הפד ביום רביעי בנוגע למדיניות המוניטרית בארה"ב. 

לפי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, "בהחלטת הריבית ביום ד' הקרוב, הפד (הבנק המרכזי בארה"ב, ק' י') צפוי להערכתנו להמשיך ולהכין את השווקים להעלאת הריבית במרץ, ואולי לספק הבהרות בנוגע לאופן ועיתוי צמצום המאזן.

"אנו מעריכים כי מעבר לכך הפד לא צפוי לנקוט טון ניצי יותר, וזאת מכיוון שבימים האחרונים השווקים התחילו לעשות עבורו את העבודה, כלומר הקשחת התנאים הפיננסיים מסייעת לפד למתן את סביבת האינפלציה", הוא כותב. 

עם זאת, הוא מוסיף, "חשוב לציין כי קיים שוני בולט בין התקופה הנוכחית ובין אפיזודות של סנטימנט שלילי והרעה בתנאים הפיננסיים בעשור האחרון, והוא רמת האינפלציה. לאורך העשור האחרון המדיניות המוניטרית התאפיינה בגישת 'הקדמת תרופה למכה', שמטרתה למנוע את התחממות המשק ולהקדים את העלייה באינפלציה.

"לכן, כאשר נרשמה הידרדרות בתנאים הפיננסיים, נרשמה מיד בעקבותיה בלימה במדיניות המרסנת או מעבר למדיניות מרחיבה. כיום, לעומת זאת, המדיניות מכוונת להורדת סביבת האינפלציה, שעלתה משמעותית מעל ליעד. לפיכך, הרעה בתנאים הפיננסיים מהווה תנאי הכרחי אך לא מספיק לשינוי במדיניות, שכן כיום נדרשת גם ירידת מדרגה בסביבת האינפלציה.

"בעוד שהרעה ממושכת בתנאים הפיננסיים צפויה להוביל לאפקט עושר שלילי, ובשלב מסוים גם לירידה במחירי הסחורות, כלומר להתמתנות באינפלציית הסחורות, הרי שהתמתנות לחצי השכר ואינפלציית השירותים הם לרוב תהליכים איטיים יותר. לפיכך, עלול להיווצר מצב מורכב שבו האינפלציה נותרת גבוהה יחסית, למרות הרעה בתנאים הפיננסיים, ולכן מונעת מעבר למדיניות מוניטרית נוחה יותר".

להערכתו של גוזלן, תמונת המאקרו בארה"ב מוסיפה לתמוך בשלב זה בהמשך מגמת העלייה בריבית הריאלית שאפיינה את השבועות האחרונים. "עקום התשואות הריאליות ממשיך להיסחר בטריטוריה שלילית, סביבה שאינה עקבית עם שיעורי האינפלציה הגבוהים המאפיינים את המשק האמריקאי. להערכתנו, מגמת העלייה בריבית הריאלית צפויה להיות מלווה גם בעלייה בריביות הנומינליות (בעיקר לטווחים הקצר-בינוני) ובהמשך להיות מובלת על ידי הירידה בסביבת האינפלציה".

לגבי שוק האג"ח המקומי כותב גוזלן, כי "נראה כי הוא ממשיך להגיב באופן חלקי בלבד להתפתחויות בעולם. התגברות הירידות בשוקי המניות בארה"ב תורגמה בימי המסחר האחרונים לבלימת עליית התשואות בחלקים הארוכים בעולם, תוך ירידה בציפיות לאינפלציה.

"לעומת זאת, השוק המקומי התאפיין בימים האחרונים בעליית תשואות לכל אורך העקום, בין היתר בתגובה לעלייה הגבוהה מהצפוי במדד דצמבר. אנו ממשיכים להעריך כי כדאי לנצל את התנודתיות ואת עליית התשואות באפיק השקלי להארכת מח"מ, מתוך ציפייה לצמצום בפערי התשואות מול ארה"ב, במקביל למתן משקל עודף לאפיק השקלי על פני הצמוד, בעיקר בטווח הבינוני-ארוך לפדיון".