הערך קפץ ב-60% בשנה: עסקת ענק לישראל קנדה ב"בית הנערה" בהוד השרון

את הקרקע, המיועדת להקמת יותר מ-460 דירות, רכשה ישראל קנדה לפני פחות משנה וכעת מכרה 50% ממנה והיא צופה "רווח מהותי מאוד" • הקונה, יוסי אברהמי: "יש שוק, ואם אתמול מחיר עגבניה היה 3 שקלים והיום 6 שקלים – היא שווה 6 שקלים"

מבנה נטוש במתחם בית הנערה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
מבנה נטוש במתחם בית הנערה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

על רקע נסיקת מחירי הקרקעות במרכז הארץ מציגה חברת הנדל"ן ישראל קנדה הצפת ערך מהירה נוספת מהכנסת שותף לנכס שבידיה, והפעם מדובר במתחם "בית הנערה" שבהוד השרון. ישראל קנדה עדכנה על מכירת 50% מהקרקע, המיועדת להקמת יותר מ-460 דירות, לידי חברת הנדל"ן יוסי אברהמי, תמורת כ-441 מיליון שקל.

מדובר, לפי הנתונים, בעסקה המשקפת לקרקע שווי של יותר מ-880 מיליון שקל - גבוה בכ-60% מערך הקרקע בדוחותיה הכספיים האחרונים של ישראל קנדה, שעמד על כ-550 מיליון שקל - מה שלפי ישראל קנדה עשוי לייצר לה "רווח מהותי מאוד".

הערכה זו, מדגישים בישראל קנדה, היא ראשונית, ובכפוף להשלמת העסקה כמתוכנן, כך שהיא ואברהמי יהפכו לשותפים שווים בקרקע המדוברת.

ישראל קנדה זכתה במאי 2021 במכרז שפרסמה עיריית תל אביב לרכישת זכויות הבעלות במתחם "בית הנערה", הכולל שישה מגרשים בשטח כולל של כ-34 דונם, תמורת 511 מיליון שקל. המתחם נמצא בחלקה המערבי של הוד השרון, סמוך לרחוב הבנים. בפרויקט שיוקם במתחם מתוכננות להיבנות כ-464 דירות ב-24 בניינים בני 6-8 קומות. 

אברהמי מספר, כי הוא מודע היטב למחיר שהוא שילם, אולם הוא סבור שבהתחשב במצב היום - העסקה שביצע טובה: "יש שוק, ואם אתמול מחיר עגבנייה היה 3 שקלים והיום 6 שקלים - היא שווה 6 שקלים. ואם אתה לא קונה עכשיו, המחיר יגיע כבר ל-7 שקלים. זה השוק ואין מה לעשות". 


"רווח מהותי מאוד" גם מעסקאות בבית יורוקום

רק בסוף חודש אוקטובר האחרון דיווחה ישראל קנדה על "רווח מהותי מאוד" שהיא צופה משתי עסקאות להכנסת שותפים בבית יורוקום (כיום בית ישראל קנדה), קצת יותר משנתיים מאז החלה לרכוש אותו, בשלבים.

מדובר בהסכם למכירת 20% מחברה נכדה המחזיקה בנכס לידי קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים תמורת 55 מיליון שקל, ובמכירת 9% ממניות אותה חברה זמן קצר טרם לכן תמורת כ-30 מיליון שקל.

התמורות מאותן עסקאות משקפות לקרקע שעליה מתכננת ישראל קנדה להקים מגדל רב-קומות שווי של כ-390-450 מיליון שקל - בעוד ששווי הקרקע בדוחותיה טרם החתימה על ההסכמים (למחצית השנה הראשונה של 2021) עמד על כ-230 מיליון שקל בלבד. זאת כשעל הקרקע הייתה קיימת אז הלוואה בנקאית בסכום של כ-110 מיליון שקל נטו.

את כלל הזכויות בבית יורוקום רכשה ישראל קנדה במהלך השנים 2018-2020, תחילה מחברת יורוקום כחלק מהליכי כינוס נכסים לנכסי איש העסקים שאול אלוביץ', תמורת 66 מיליון שקל, ובהמשך מהבעלים הנוספים תמורת כ-85 מיליון שקל.

פרויקט בית יורוקום צפוי לכלול מגדל בן 55 קומות שייועדו בעיקר למשרדים, וכן למסחר ומוסדות ציבור, בהיקף בנוי של כ-63 אלף מ"ר. ישראל קנדה צופה ממנו דמי שכירות שנתיים של יותר מ-90 מיליון שקל (בהשכרת מלוא השטחים בו) ותזרים מזומנים שוטף (FFO) של קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה.

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר
 יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר


רכישות בהיקף של 6.5 מיליארד שקל

ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, פועלת בתחום הנדל"ן היזמי, ומקימה פרויקטים, יוזמת ומנהלת קבוצות רכישה, וכן פועלת בתחום הנדל"ן המניב והמלונאות. עיקר פעילותה מתרכז בישראל.

החברה הייתה אחת מהחברות הפעילות בשנה החולפת בשוק הנדל"ן המקומי, וממצגת שפרסמה בימים האחרונים לסיכום שנת 2021 עולה, כי סך הרכישות שביצעה בשנה שעברה עמד על סכום עתק של כ-6.5 מיליארד שקל, בעסקאות שבוצעו בעיקר בתל אביב ובסביבתה, וכללו גם את רכישת מתחם "בית הנערה".

מול זאת היא מציגה בסיכום שנתי 475 חוזים למכירת דירות בהיקף תמורה מצרפי של כ-1.9 מיליארד שקל.

מניית החברה, כמו מרבית יתר מניות חברות הנדל"ן בבורסה, ובראשן סקטור המגורים, נהנית מהעדנה בענף, ואחרי שהגיבה בחיוב לעסקה מציגה שנה אחורה קפיצה של כ-120%, המשלימה לה זינוק אדיר של כ-480% מרמת השפל בחודש מרץ 2020 - שיא משבר הקורונה.

כך, היא נסחרת כיום סביב שווי שיא ומשקפת לישראל קנדה שווי שוק של כ-5.5 מיליארד שקל, ושווי של כ-2.2 מיליארד שקל להחזקות בעלי השליטה - המנכ"ל רוזן והיו"ר טוכמאייר, בחלוקה דומה (ישירות ובאמצעות חברות).