המפולת בנאסד"ק לא פגעה בכל הישראליות באופן שווה: אצל מי המשקיעים עדיין מורווחים?

בעוד שרבות מחברות הייטק הישראליות איבדו שיעורים נכבדים משוויין בשבועות האחרונים, ישנן גם מעטות שעדיין מציגות תשואה חיובית • בין הישראליות נמצאות חברות שבבים כמו נובה, קמטק וטאואר, חברות מקבוצת רד של האחים זיסאפל וקבוצת פורמולה

וול סטריט. בחלק מהישראליות המשקיעים עדיין מורווחים / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
וול סטריט. בחלק מהישראליות המשקיעים עדיין מורווחים / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

שבוע המסחר בוול סטריט אומנם נפתח בעליות לאחר מסחר תנודתי במיוחד, אך המשקיעים ברוב חברות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות מעבר לים יעדיפו לשכוח את השבועות האחרונים, שבהם איבדו רבות מהן חלק ניכר משוויין. לא מדובר רק בחברות הטכנולוגיה שהונפקו או מוזגו לחברות SPAC במהלך שנת 2021, שרובן רושמות תשואה שלילית של עשרות אחוזים (ובסך הכול השילו במצטבר כ-30% משוויין בתחילת המסחר) - אלא גם ברוב חברות ההייטק "הוותיקות" מישראל, שבהן מחיר המניה כיום נמוך בעשרות אחוזים לעומת זה שבו נסחרו לפני שנה.

לעומת כל אלה, ישנו גם מספר קטן של חברות שמציגות עדיין תשואה חיובית בתקופה זו. מבדיקת גלובס עולה כי מתוך למעלה מ-40 חברות ישראליות ותיקות מתחומי הטכנולוגיה השונים, ישנן 12 שעדיין - למרות הירידה מהשיא - מציגות תשואה חיובית בשנה האחרונה (אגב, מחציתן הן חברות דואליות שנסחרות במקביל גם בבורסה בתל אביב).

זאת, לצד חלק מהחברות שסיימו את שנת 2021 עם עלייה במחיר המניה, אך הירידות של התקופה האחרונה העבירו אותן לתשואה שלילית בשנה האחרונה. מדד נאסד"ק עדיין נסחר נכון לסוף המסחר של יום ב' השבוע בשער גבוה ב-1.6% משערו לפני שנה, לאחר שנפל ב-13.7% מהשיא שאליו טיפס בחודש נובמבר האחרון.

 

קמטק ונובה נהנות מהמגמה בתעשיית השבבים

את רשימת המניות שמניבות תשואות חיוביות בשנה האחרונה מובילות שתי חברות דואליות שנהנות מהמגמות החיוביות של תעשיית השבבים העולמית. מדובר בקמטק ונובה, שפועלות בתחום בקרת הייצור של תעשייה זו, כל אחת מכיוון שונה.

שתי המניות אומנם נחלשו מהשיאים שרשמו בסוף 2021 - קמטק  איבדה 23% ונובה  איבדה 21% - אך בשתיהן מחיר המניה גבוה בעשרות אחוזים מזה שהיה לפני שנה, 57% בקמטק המנוהלת על-ידי רפי עמית ו-51% בנובה המנוהלת על ידי איתן אופנהיים. גם יצרנית השבבים טאואר , בניהולו של ראסל אלוואנגר (שאף היא חברה דואלית), נהנית מרוח גבית מהשוק, ומנייתה נסחרת היום במחיר גבוה בכ-20% מהמחיר שבו נסחרה לפני שנה.

תשואה חיובית ברדקום, רדוור וסיליקום

שלוש חברות מקבוצת רד של האחים זהר ויהודה זיסאפל מציגות גם הן תשואה שנתית חיובית: רדקום , המספקת פתרונות לניטור רשתות תקשורת, עם עלייה של 21% במחיר המניה; רדוור , שמספקת פתרונות לאבטחה וביצועים של רשתות תקשורת ומרכזי מחשוב, עם 16%; וסיליקום  מתחום קישוריות רשתות התקשורת עם תשואה חיובית צנועה של 2%. מנגד, מניית סרגון , שגם היא חלק מקבוצת רד, רושמת בתקופה זו תשואה שלילית של 59%.

קבוצה ישראלית נוספת שעדיין רושמת תשואה חיובית היא פורמולה מערכות , שמחזיקה במספר מניות טכנולוגיה ונשלטת על ידי חברת אסקו הפולנית. פורמולה, בניהולו של גיא ברנשטיין, רושמת בשנה האחרונה תשואה חיובית של 20%, וגם מג'יק  שהיא חלק מהקבוצה (גם היא בניהולו של ברנשטיין) רושמת תשואה חיובית בגובה 13%. חברה אחרת מהקבוצה הנסחרת בוול סטריט היא סאפיינס, ספקית פתרונות טכנולוגיה לתעשיית הביטוח, שמנייתה איבדה בשנה האחרונה 4.4% מערכה.

תשואה חיובית נוספת רושמת מניית פריון נטוורק , שנסחרת כיום במחיר גבוה ב-34% ממחיר המניה לפני שנה, לאחר סדרה של העלאת תחזיות בתקופה זו, ביצוע רכישה וגיוס הון. אמדוקס  הוותיקה, ספקית מערכות ופתרונות IT לחברות טלקום, מציגה תשואה חיובית של 7%. חברה ישראלית נוספת שמספקת פתרונות לחברות טלקום, אם כי היא קטנה משמעותית מאמדוקס, היא מאינד CTI בראשותה של מוניקה ינקו, וגם היא רושמת תשואה חיובית בשנה האחרונה, בגובה 30%.

מלבד חברות הטכנולוגיה יש עוד חברות מישראל שמציגות תשואה חיובית בשנה האחרונה, ובהן ICL, אלביט מערכות ואיתוראן.