הבהלה לזהב: משקיעים מבקשים מקלט מהתמורות הגיאופוליטיות ותנודות השוק

קרן הסל SDPR Gold Shares רשמה ביום שישי את כמות הרכישות הגדולה ביותר אי פעם - 1.6 מיליארד דולר • "הזהב משגשג בזמנים של אי-ודאות, ויש לנו מזה בכמויות", אומרים בשוק

המשקיעים נוהרים לזהב בזמנים סוערים מבחינה גיאופוליטית / צילום: Shutterstock
המשקיעים נוהרים לזהב בזמנים סוערים מבחינה גיאופוליטית / צילום: Shutterstock

נכס אחד שמחזיק מעמד בינתיים בטלטלות השוק של תחילת 2022 הוא הזהב. מתחים גיאופוליטיים גואים באירופה וירידה במדדי המניות המרכזיים בארה"ב שלחו משקיעים להתנפל על המתכת, המהווה נכס לאצירת ערך.

ביום שישי האחרון זרם אל קרן הסל SPDR Gold Shares סכום שיא של 1.6 מיליארד דולר, על פי נתוני דאו ג'ונס. הקרן היא קרן הזהב הגדולה ביותר בעולם. כשמשקיעים קונים קרנות סל שנתמכות על ידי זהב אמיתי, הם קונים חלק מסוים בנאמנות. הקרן עוקבת אחר מחיר המתכת, מאחר שהנכס שהנאמנות מחזיקה הוא מתכת.

הביקוש לזהב זינק לאחר שהמתחים בין רוסיה ואוקראינה הסלימו בשבוע שעבר. משקיעים לעתים קרובות נוהרים לזהב בזמנים סוערים מבחינה גיאופוליטית, ומצפים שהוא ישמור על ערכו אפילו בזמן שנכסים אחרים חווים תקופות קשות.

"הזהב משגשג בזמנים של אי-ודאות, ויש לנו מזה בכמויות", אמרה רונה אוקונל, מנהלת ניתוח השווקים במזרח התיכון, אפריקה ואסיה בחברת StoneX. היא העריכה שהזהב ייסחר בממוצע של 1,900 דולר לאונקייה במחצית השנייה של 2022.


צעדי הפד מאיטים את העליות

מחירי הזהב נסחרו בתחום צר יחסית ב־2022, וריחפו מעל השיא שלהם בנובמבר - 1,870.20 דולר לאונקייה - ומעל השיא מ־2020, של 2,051.5 דולר לאונקיית. הימורים על כך שהפדרל רזרב יפעל באופן תקיף להאט את האינפלציה עזרו להוריד את המתכת מהרמות האלה, והקטינו את המשיכה לזהב כהגנה נגד עליית מחירים. הציפיות להעלאת הריבית גם גרמו לאיגרות חוב של ממשלת ארה"ב לעלות במחיר, והפכו אותן ליותר תחרותיות לעומת הזהב, שאינו מספק הכנסה קבועה.

רוב החוזים העתידיים הנסחרים באופן אקטיבי על זהב סיימו ביום שלישי בעלייה של 10.8 דולרים, או 0.6%, והגיעו ל־1,853.5 דולר.

אנליסטים אמרו שירידות בעת האחרונה בשוק המניות גם הן תומכות בזהב. מדדי S&P 500 ונאסד"ק סיימו לאחרונה את השבוע הגרוע ביותר שלהם מאז מרץ 2020. משקיעים גם נלחמו בהימורים ספקולטיביים אחרים, כולל ביטקוין, שכמה מתומכי מטבעות הקריפטו מיצבו אותו כדרך נוספת להתגונן בפני אינפלציה.

"הזהב הגיח מחדש כמקלט בטוח וכגידור בתיקי השקעות בהתחשב בתמחור מחדש ובמכירות של נכסי קריפטו וניירות ערך", אמר אקאש דושי, מנהל סחורות ב־Citi Research בשוק של צפון אמריקה.


"עשוי להפוך לתלמיד המוצלח של השנה"

מקור פוטנציאלי אחד ללחץ לגבי מחירי הזהב הוא פגישת הפד השבוע, שמשקיעים יעקבו אחריה מקרוב על מנת לקבל רמזים על המסלול של העלאות הריבית הבאות. התשואה על איגרות חוב של משרד האוצר לשנתיים, שלרוב עולה כשמשקיעים צופים שמדיניות הבנק המרכזי תהודק, עלתה לאחרונה לרמה הגבוהה ביותר מאז פברואר 2020.

כמה משקיעים אמרו שהציפיות להידוק מדיניות של הפד כבר מכבידות על הזהב, וגרמו לו לרדת ב־3.5% ב־2021, הירידה הגדולה ביותר באחוזים מאז 2015.

"זהב היה הילד הבעייתי בשנה שעברה, אבל הוא עשוי להפוך לתלמיד המוצלח ביותר השנה", כך אמר רוברט מינטר, מנהל אסטרטגיית השקעות בקרנות סל ב־abrdn, שבין מוצריה קרן הסל Aberdeen Standard Physical Gold Shares, שהיו לה נכסים נטו בסכום של כ־2.4 מיליארד דולר נכון ל־31 בדצמבר.