הסטארט-אפ הישראלי שרוצה להחליף את סנופלייק הפך לחד קרן

שנתיים לאחר הקמתו מודיע הסטארט-אפ הישראלי פיירבולט על גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר • פיירבולט הוקם על ידי יוצאי סייסנס והוא מפתח מחסן נתונים בענן שמבטיח להיות מהיר יותר משל סנופלייק

אלדד פרקש, מנכ''ל פיירבולט וסער ביטנר, ממייסדי פיירבולט / צילום: פיירבולט
אלדד פרקש, מנכ''ל פיירבולט וסער ביטנר, ממייסדי פיירבולט / צילום: פיירבולט

בספטמבר 2020 רשמה חברת סנופלייק, שמפתחת מחסן נתונים לענן, את ההנפקה הגדולה ביותר של חברת תוכנה בארה"ב אי פעם. סנופלייק גייסה 3.4 מיליארד דולר לפי שווי של 33 מיליארד דולר. כיום נסחרת החברה שקמה ב-2012 כבר לפי שווי של 81 מיליארד דולר.

סנופלייק הייתה המשבשת האולטימטיבית כאשר פיתחה מחסן נתונים לענן, במקום כזה שישב בשרתים של הארגונים עצמם. בנוסף הצליחה סנופלייק לגבור על פתרונות שהציעו ספקי הענן עצמם לאחסון הדאטה כמו אתנה של אמזון ו-BigQuery של גוגל.

אולם כעת הסטארט-אפ הישראלי פיירבולט (Firebolt) רוצה לעשות את אותו שיבוש לסנופלייק עצמה ולהציע טכנולוגיה חדישה יותר שתחליף אותה. היום (ד') הודיע הסטארט-אפ פיירבולט על גיוס נוסף של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, שהפך אותו לחד-קרן שנתיים לאחר הקמתו.

זהו סבב הגיוס השלישי של פיירבולטס ובסך הכל החברה גייסה 269 מיליון דולר מאז הקמתה. הגיוס מתקיים בתקופה שבה הסביבה הפיננסית סביב סטארט-אפים הופכת למעט פחות נדיבה, לאור הירידה המשמעותית במניות הטכנולוגיה בוול סטריט. במסגרת הירידה גם מניית סנופלייק איבדה כ-18% מתחילת השנה.

מחסני נתונים הם מאגרי נתונים החיוניים לעולמות של בינה עסקית והם מארגנים מידע ממקורות שונים בצורה שמאפשרת שליפה, ניתוח והפקת תובנות ביעילות ומהירות. פיירבולט הוקמה על ידי שלושה יוצאי חד-קרן הישראלי לבינה עסקית סייסנס - אלדד פרקש, אחד ממייסדי סייסנס, וסער ביטנר ואריאל ירושביץ, שהיו חלק מצוות ההקמה של סייסנס. פרקש הוא מנכ"ל פיירבולט וביטנר הוא סמנכ"ל התפעול של פיירבולט, כאשר ירושביץ פרש מאז מהמיזם.

פיירבולט נבנתה על בסיס הניסיון של מייסדיה בסייסנס, שם הם נתקלו בעובדה שמחסני הנתונים בענן לא מספקים תוצאות טובות מספיק בהפעלת כלים הדורשים אנליטיקה מהירה או לחלופין דורשים צריכה יקרה של משאבי ענן. לפי פיירבולט, הטכנולוגיה שפיתחה החברה מספקת שיפור במהירות ניתוח המידע וביעילות ניצול החומרה, מה שמאפשר לחברות לנתח כמויות גדולות יותר של נתונים תוך שימוש בפחות כוח מחשוב בענן וכתוצאה מכך להפחית עלויות.

בראיון לגלובס ביוני האחרון אמרו פרקש וביטנר כי האסטרטגיה של פיירבולט היא לא לבקש מהלקוחות לנטוש את מחסני הנתונים הקיימים של הענקיות, אלא להעביר אליה חלק מהשימושים בהדרגה, בעיקר שימושים הדורשים מהירות כמו שליפת אנליזה מידית או שאילתות מורכבות. בפיירבולט לא מוסרים כמה לקוחות יש לחברה ומציינים רק מספר דוגמאות של לקוחות ישראלים שלהם כמו אפספלייר, סימילרווב ואקספלוריום. בחברה גם לא מספקים מידע על הכנסות.

"מבחינתו סנופלייק זה מוצר לגאסי (מערכת ישנה - א"ד). סנופלייק נבנה כדי להחליף את אורקל ולהעביר את מחסן הנתונים לענן. אנחנו מערכת שנבנתה לענן (קלאוד נייטיב) ומתמודדים כבר עם בעיות שסנופלייק לא יכולה להתמודד איתן", אמר אז פרקש. "מהצד השני סנופלייק היא מודל עבורנו ומראה את הפוטנציאל האדיר שיש לחברה בתחום שלנו".

סבב הגיוס הנוכחי הובל על ידי Alkeon Capital והשתתפו בו משקיעים חדשים נוספים ומשקיעים קיימים כמו בסמר, זאב ונצ'רס, TLV ונצ'רס, אנגולר ונצ'רס ואחרים. לפי לינקדאין, החברה מעסיקה כ-160 עובדים, צמיחה של 60% בשנה החולפת.