הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ומכין את הקרקע להעלאה קרובה

לאחר ההודעה התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים עולה ב-2 נקודות בסיס לכ-1.8% • בניו יורק מתחזקות עליות השערים בהובלת הנאסד"ק שמזנק בכ-3%

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הודיע כצפוי על השארת הריבית ללא שינוי ברמה אפסית של 0%-0.25%. 

במקביל, בפד מאותתים על העלאה ראשונה במרץ, מהלך שמגולם כבר בשווקים. לאחר ההודעה התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים עולה ב-2 נקודות בסיס לכ-1.8%.

בניו יורק מתחזקות עליות השערים בהובלת הנאסד"ק שמזנק בכ-3%. 

"עם קצב אינפלציה שגבוה בהרבה מ-2% ושוק עבודה חזק, הוועדה חושבת שיהיה זה נכון להעלות את גובה הריבית בקרוב", נאמר בהודעת הפד.

עוד נאמר בהודעה כי תוכנית רכישת האג"ח תצומצם בעוד 30 מיליארד דולר בפברואר, כך שהיא צפויה להסתיים סופית במרץ. לגבי צמצום מאזן הפד נאמר כי הוא יתבצע "באופן שניתן לצפות", כלומר שהפד יחליט מדי פעם בפעם אם להפסיק לרכוש בחזרה אגרות חוב שהגיעו לסוף דרכן או לרכוש אותן שוב.

החשש מהמשך עליית האינפלציה בארה"ב הוביל לאחרונה לשינוי דרמטי במדיניות הפד, שקרא לזנוח את המושג 'זמני' לגביה, והביע נחישות להילחם בה על ידי נסיגה מהמדיניות המוניטרית האולטרה מרחיבה. האינפלציה הגואה שוחקת את ההכנסה הפנויה של הציבור, מה שלא תורם למנוע הצמיחה של הכלכלה. לולא האינפלציה שהגיעה ל-7% בדצמבר, אפשר לומר שמצבה של הכלכלה האמריקאית טוב מאד, כאשר שוק העבודה מצביע על שיעור אבטלה נמוך של 3.9%.

בבנק ההשקעות האמריקאי ג'י.פי מורגן, העריכו כי הפד יגלה טון 'יוני', ולא יסיים את צמצום רכישות האג"ח (טייפרינג) מוקדם מהצפוי (מרץ). בג'י.פי מורגן צופים העלאה הדרגתית של הריבית ברבע האחוז ולא ב-0.5%, וכי הפד לא יקדים את העלאת הריבית בהמשך 2022. הערכה זו מספקת אופטימיות בשוק, אם כי בטווח הארוך הפד יתקל בהאטה בצמיחה ועלייה בלחצי השכר בניסיונו להעלאות ריבית כדי רסן את האינפלציה בארה"ב.