קרב הבלימה של כצמן: מכר מניות נורסטאר לישראל קנדה כדי למנוע מאבק שליטה

לאחר שבעל השליטה בנורסטאר מכר 11% מהמניות לרוזן וטוכמאייר, הוא נותר עם 29% מההון לעומת כ-23% לישראל קנדה • על פי ההסכם בין הצדדים, קנדה ישראל לא תרכוש מניות נוספות וכצמן ימשיך לנהל את החברה

חיים כצמן וברק רוזן מהלילה / צילום: ק.י
חיים כצמן וברק רוזן מהלילה / צילום: ק.י

איש העסקים חיים כצמן, בעל השליטה בחברת נורסטאר השולטת בענקית הנדל"ן גזית גלוב, פעל הלילה כדי לבלום איום השתלטות על החברה. בעקבות הפיכתה של ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר לבעלת כ-10% מנורסטאר, הקדים כצמן תרופה למכה ומכר מניות נוספות כנגד הבטחה לסטטוס קוו בנורסטאר.

ככל הידוע, כצמן הופתע מאוד ממהלך הרכישה הראשוני של המניות בידי רוזן וטוכמאייר, הוא הבין כי השניים מתכוונים לנהל מגעים עם בעלי מניות נוספים, בדגש על איציק סלע, והעדיף לבלום אותם ולבצר את שליטתו. במהלך מהיר זימן אותם כצמן לפגישה והצדדים ישבו עד חמש לפנות בוקר וסיכמו כי על העסקה.

כצמן הסכים למכור 3.8 מיליון מניות חברת נורסטאר (כ-11% מהחברה) לחברת ישראל קנדה של אסי טוכמאייר וברק רוזן תמורת 192 מיליון שקל ולפי מחיר של 50.5 שקל למניה. העסקה משקפת פרמיה של 12% על מחיר הסגירה אתמול. המכירה נעשתה במטרה להגיע עם רוזן וטוכמאייר להסכמות ולהימנע בכך ממלחמת שליטה אפשרית איתם.

אתמול דיווחה חברת ישראל קנדה, שבשליטת טוכמאייר ורוזן, כי רכשה 3.28 מיליון מניות של נורסטאר (10% מזכויות ההצבעה) בעסקאות בבורסה תמורת 118 מיליון שקל. בעקבות הרכישות איימו רוזן וטוכנאייר על השליטה של כצמן בחברה.

בעקבות הרכישות ריכזה אתמול נורסטאר מחזור ענק של כ-60 מיליון שקל, ורשמה זינוק של 37% למחיר של 45 שקל למניה, המשקף לחברה שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. כצמן שלט עד בנורסטאר באמצעות החזקה של כ-41% ממניותיה, מתוכן מכר כאמור 10% כעת.

נורסטאר מחזיקה ב-55.3% ממניות חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב, שפועלת במדינות סקנדינביה, מזרח אירופה, צפון אמריקה, ישראל וברזיל. כצמן מכהן בתפקיד המנכ"ל וסגן היו"ר בשתי החברות.

ישראל קנדה  נמצאת בשליטתם של ברק רוזן ואסי טוכמאייר. באחרונה רכשה ישראל קנדה גם נתח של 13% ממניות חברת הנדל"ן אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב, תמורת 382 מיליון שקל.

חיים כצמן מסר בתגובה: "אנחנו שמחים על הבעת האמון של קנדה ישראל בנורסטאר ובגזית גלוב. אנחנו רואים בזה מהלך חיובי משום שמדובר בבעלי מניות בעלי מוניטין וניסיון רב בתחום הנדל"ן. הקבוצה תמשיך לפעול להשאת ערך לבעלי המניות שלה".

לאחר השלמת המכירה יישאר כצמן עם אחזקה של 29.13% בנורסטאר. במסגרת הסכם המכירה, התחייבה קנדה ישראל שלא לעבור שיעור אחזקה של 22.6% בנורסטאר. קנדה ישראל גם חתמו על הסכם שלא ישתפו פעולה עם מחזיקי מניות אחרים בנורסטאר וכן כי כצמן ימשיך לנהל את הקבוצה.

בתגובה לרכישה המפתיעה אתמול, אמר כצמן כי "אני מברך על הבעת האמון של קנדה ישראל, חברה עתירת זכויות בתחום הנדל"ן, שמצטרפת להבעת האמון של יצחק סלע, גם הוא משקיע בעל מוניטין וניסיון רב בנדל"ן. אני מאמין שלנורסטאר עוד יש דרך ארוכה למעלה ונמשיך לפעול להשאת ערך לטובת כל בעלי העניין בחברה".

יצחק סלע הפך גם הוא באחרונה לבעל עניין בנורסטאר, לאחר שהגיע להחזקה של 5.2% ממניות החברה.