כוח עולה: אחרי מנרב ואלרוב, רוזן וטוכמאייר מסתערים על חברת נדל"ן נוספת

ברק רוזן ואסי טוכמאייר, צמד בעלי השליטה בחברת ישראל קנדה, מגדילים את הדומיננטיות של החברה בשוק הנדל"ן • הרכישות שביצעה אשתקד הגיעו לסכום עתק של כ-6.5 מיליארד שקל

ברק רוזן ואסף טוכמאיר / צילום: איל יצהר
ברק רוזן ואסף טוכמאיר / צילום: איל יצהר

ברק רוזן ואסי טוכמאייר, צמד בעלי השליטה בחברת ישראל קנדה , הפכו בשנים האחרונות לכוח עולה בשוק הנדל"ן המקומי, עם כניסה למגה-פרויקטים לצד רכישות אגרסיביות (בהיקף מאות מיליוני שקלים כל אחת) של נתחים בחברות בורסאיות ותיקות המתומחרות להערכתם בחסר (מנרב פרויקטים, אלרוב נדל"ן וכעת גם נורסטאר , בעלת השליטה בגזית גלוב).

השניים, שהתחילו "מלמטה" כמתווכי נדל"ן, הפכו את ישראל קנדה לאחת מהשחקניות הגדולות בתחום היזמי בישראל, כל זאת כששניהם כיום רק קצת מעל גיל 50. ישראל קנדה מקימה שלל פרויקטים, בעיקר בתחום המגורים הלוהט, יוזמת ומנהלת קבוצות רכישה, וכן פועלת בתחום הנדל"ן המניב והמלונאות, ועיקר פעילותה מתרכז בישראל, בדרך כלל במרכז הארץ.

מניית ישראל קנדה, כמו מרבית יתר מניות חברות הנדל"ן בבורסה, ובראשן סקטור המגורים, נהנית מהעדנה בענף, ושנה לאחור היא מציגה קפיצה של כ-120%, המשלימה לה זינוק אדיר של כ-480% מרמת השפל בחודש מרץ 2020 - שיא משבר הקורונה. עליית ערך המניה משקפת לישראל קנדה שווי שוק של כ-5.5 מיליארד שקל, הגוזר למניות שמחזיקים המנכ"ל רוזן והיו"ר טוכמאייר שווי של יותר מ-2 מיליארד שקל בסך הכול.

בתקופה האחרונה הולכת הדומיננטיות של ישראל קנדה ומתגברת. ממצגת שפרסמה החברה בימים האחרונים לסיכום שנת 2021 עולה, כי הרכישות שביצעה אשתקד הגיעו לסכום עתק של כ-6.5 מיליארד שקל, בעסקאות שבוצעו בעיקר בתל אביב ובסביבתה, ומול זאת הציגה בין היתר בסיכום שנתי 475 חוזים למכירת דירות, בהיקף תמורה מצרפי של כ-1.9 מיליארד שקל.

נוסף על פרויקטים שהיא יוזמת ומקדמת, בשנים האחרונות השקיעה ישראל קנדה סכומים משמעותיים במניות של חברות נדל"ן בורסאיות. בשנת 2020 רכשה יחד עם האחים נקש ויזם הנדל"ן רז עודד את חברת הנדל"ן מנרב פרויקטים, תמורת קרוב ל-600 מיליון שקל, ובתחילת השנה שעברה הפכה לבעלת עניין בחברת אלרוב נדל"ן של אלפרד אקירוב, לאחר שרכשה מידי כלל ביטוח כ-13% ממניותיה, בהשקעה של קרוב ל-400 מיליון שקל, שעליה היא מורווחת כיום כ-200 מיליון שקל על הנייר.

מניית גזית גלוב נמוכה ב-30% מרמתה טרם המשבר

מול נסיקתה של מניית ישראל קנדה בולט בשנים האחרונות הדשדוש של מניית גזית גלוב , שאותה מוביל המנכ"ל חיים כצמן, מאנשי הנדל"ן הוותיקים והמוערכים בשוק ההון, למוד מאבקי שליטה שניהל בעבר על חברות שביקש לרכוש בארץ ובחו"ל.

בגזית גלוב מחזיק כצמן באמצעות חברת נורסטאר - שבה הפכה כעת ישראל קנדה לבעלת המניות השנייה בגודלה.

גזית גלוב פועלת בעיקר בתחום המרכזים המסחריים ברחבי העולם, והייתה אחת הנפגעות העיקריות בין חברות הנדל"ן המניב המקומיות מהשפעות משבר הקורונה. מניית גזית גלוב אומנם מציגה טיפוס של כ-120% מרמת השפל שקבעה במרץ 2020 - שיא משבר הקורונה, אולם עדיין נמוכה בכ-30% מהשווי שבו שהתה טרם המשבר.

מניית גזית גלוב מציגה תשואת חסר ביחס למדד הנדל"ן, שמציג עלייה של כ-150% מרמת השפל שלו ב-2020, וגבוה בכ-35% מהרמה שבו שהה טרם המשבר, בתחילת 2020.