"החיסון צבר בעצמו מוטציות": תוצאות מבטיחות בניסוי בחיסון של המכון הביולוגי נגד אומיקרון

החיסון של חברת NRX, המפתחת את החיסון של המכון הביולוגי, הצליח לנטרל את וריאנט האומיקרון ביחס של שליש ביחס ליכולת הנטרול של החיסון נגד הנגיף המקורי • במהלך הניסוי, 10 מתוך 13 המחוסנים הפגינו "רמות מדידות" של נוגדנים נגד אומיקרון • החוקרים מציינים נתון מעניין: החיסון למעשה עבר אבולוציה באופן ששיפר את הפעילות שלו מול אומיקרון

המכון הביולוגי, נס ציונה / צילום: איל יצהר
המכון הביולוגי, נס ציונה / צילום: איל יצהר

חברת NRX , המפתחת את החיסון של המכון הביולוגי, הודיעה היום (ה') על פרסום תוצאות של ניסוי מעבדה בו הופגש דם של 13 מחוסנים בחיסון של המכון, עם וירוס האומיקרון. החיסון הצליח לנטרל את הוירוס ביחס של שליש לעומת יכולת הנטרול של החיסון נגד הוריאנט המקורי. 10 מתוך 13 המחוסנים הפגינו "רמות מדידות" של נוגדנים נגד אומיקרון. עדיין לא ברור מנתונים אלה כיצד ישפיע החיסון על הדבקה ומניעת תחלואה קשה בעולם האמיתי, אך יצירת נוגדנים מנטרלים היא צעד ראשון בדרך לפעילות כזו. החיסון נערך במכון הביולוגי.

חוקרי המכון מציינים כי הירידה ביכולת הנטרול של החיסון של המכון הביולוגי מול אומיקרון בהשוואה לוריאנט המקורי, הייתה פחותה מהירידה שהדגים החיסון של פייזר מול אומריקון, לעומת החיסון של פייזר מול הוריאנט המקורי. אולם, זה עדיין לא אומר מה יהיו ביצועי החיסון של המכון הביולוגי לעומת החיסון של פייזר, שכן גורמים רבים ושונים משפיעים על הסיכוי למניעת הדבקה ותחלואה. החיסון של המכון הביולוגי טרם הראה יעילות קלינית במניעת תחלואה בעולם האמיתי.

החוקרים מציינים נתון מעניין: החיסון למעשה עבר אבולוציה בעצמו באופן ששיפר את הפעילות שלו מול אומיקרון. החיסון של המכון הביולוגי מבוסס על הנדסה גנטית של הספייק של הקורונה לתוך וירוס נשא, שאינו מזיק לבני אדם. לעומת חיסון RNA שאינו משתכפל, הוירוס הזה יכול להתרבות וגם לעבור מוטציות, אם כי לא נראה כי הוא יכול להיות מסוגל לצבור מוטציה שתהפוך אותו למזיק לבני אדם - כרגע הוא שונה מידי מוירוסים שמדביקים תאים אנושיים. עם זאת, הוא כן יכול לעבור מוטציות בחלבון הספייק, ונראה כי בין היתר הוא יכול לצבור מוטציות. אין סיבה שיהיה לחץ אבולוציוני על החיסון דווקא להידמות לאומיקרון או לוריאנטים הבאים שעלולים לבוא, אבל בפועל, החברה טוענת שזה מה שקרה. זוהו מוטציות המבדילות בין אומיקרון לבין הזן המקורי על גבי חלבון הספייק שבחיסון.

המכון מסר כי: "המוטציות שנצברו עשויות לשפר את הפוטנציאל של החיסון להיות אפקטיבי נגד וריאנטים נוכחיים ואולי גם נגד וריאנטים עתידיים של קורונה"".

לדברי מנכ"ל חברת NRX, ד"ר ג'ונתן גאביט: "רוב האוכלוסיה המערבית חוסנה בחיסוני RNA נגד קורונה, אך יש צורך ברור בבוסטר שיכול להרחיב את החיסוניות נגד וריאנטים קיימים ועתידיים. חיסון BriLife הראה פוטנציאל להתפתח באופן כזה. ננסה אותו כחיסון בוסטר בישראל ובמדינות נוספות".

חברת NRX, המפתחת את החיסון של המכון הביולוגי, תרופה נגד קורונה בחולים קשים וכן תרופה נגד דיכאון, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 172 מיליון דולר, אחרי שאיבדה 95% מהשיא שרשמה בינואר, בעקבות המיזוג שלה ל-SPAC.