ניצולי שואה | טור סופ"ש

המדינה החזירה לניצולי שואה 10 מיליון שקל. האם המהלך יורחב לעוד שכבות נזקקות?

הודות לשיתוף פעולה בין רשות המיסים למשרד לשוויון חברתי, הכספים הועברו לניצולים הסובלים מנכות, שחלקם לא היו מודעים לזכאותם • אמנם מדובר בסיפור אופטימי, אך המהלך מעיד על תמונה עגומה הרבה יותר בקרב השכבות החלשות, שלרוב אינן ממשות את הזכויות המגיעות להן

ניצולי שואה / צילום: Shutterstock
ניצולי שואה / צילום: Shutterstock

לא פחות מ-10 מיליון שקל החזירה רשות המסים בשנת 2021 לניצולי שואה הסובלים מנכות, שחלק ניכר מהם לא היה מודע לזכאות להחזרים. המהלך יצא לפועל בעקבות מאמץ משותף של המשרד לשוויון חברתי ורשות המסים.

מדובר ביוזמה של משרדי הממשלה במטרה להתגבר על הביורוקרטיה ולממש את זכויותיהם של ניצולי השואה. אולם, סיפור הוא מעיד על תמונת מצב מורכבת הרבה יותר, ומהווה הוכחה עד כמה הביורוקרטיה מכבידה על האוכלוסיות המוחלשות, ומונעת מהן לממש את זכויותיהם.

ניצולי שואה רבים אינם מודעים לזכויותיהם

עו"ד גליה מאיר אריכא, היועצת המשפטית של הרשות לזכויות ניצולי שואה, סיפרה שפניות ניצולי השואה לסיוע במימוש זכויות ופטורים בענייני מס הובילו לבדיקת רשות המסים. בבדיקה עלה שרוב ניצולי השואה כלל לא מודעים לפטור ייחודי ממס על הכנסות, לרבות פנסיה מהעבודה - פטור המיועד לניצולים בעלי נכות. בנוסף, בבדיקה עלו עוד חסמים, ובהם הצורך לעבור ועדות רפואיות לבירור הנכות כתנאי לקבלת הפטור, וכן עוד מגבלות, כמו אישור לפיו המצב הרפואי נבע מרדיפת הנאצים ועוזריהם.

עו"ד מאיר אריכא וצוות של הרשות לזכויות ניצולי שואה התכנס עם רשות המסים, וסוכם על הסרת מרבית החסמים. בין השאר נקבע כי האישורים שמעניקות הוועדות הרפואיות של הרשות לזכויות ניצולי שואה יוכרו על ידי רשות המסים, ולא יהיה צורך בבדיקה נוספת של ועדה רפואית נוספת. הקריטריון לסיבת הנכות שונה גם הוא, וכעת הפטור ממס חל גם על נכות שלא נגרמה ישירות מרדיפות הנאצים.

אלא שבהסרת החסמים הזו עדיין לא נפתרה הבעיה, וכפי שנאמר, ניצולים רבים עדיין לא מודעים לזכאותם. בשל כך, הרשות לזכויות ניצולי שואה העבירה לרשות המסים את פרטיהם של כ-8 אלף ניצולי שואה עם נכות רפואית מזכה.

רשות המסים איתרה כ-650 ניצולי שואה עם נכות רפואית מזכה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים או חוק נכי המלחמה בנאצים, ששילמו ומשלמים מס הכנסה ואינם ממשים את זכאותם להקלות מס. הרשות פנתה אל אותם הניצולים במטרה שיגישו בקשות להחזרי מס לשנים קודמות, וגם שלחה להם אישורי תיאומי מס לשנה השוטפת. מדובר הן בניצולי שואה שלא הגישו עד היום דוחות למס הכנסה כלל, והן בשורדים שהגישו בעבר דוחות או בקשות להחזר מס, אולם לא כללו את הנכות הרפואית המזכה.

עוד נקבע שהרשות לזכויות ניצולי שואה תעדכן מדי חודש את רשות המסים לגבי שורדים נוספים, על מנת שיוכלו גם הם לקבל את זכאותם להקל במס. יש לציין שבכל רבעון מבוצע עיבוד על ידי רשות המסים לאיתור ניצולי השואה עם נכות רפואית מזכה שאינם ממשים את זכאותם להטבות מס, ופונה אליהם כדי שיגישו בקשות להחזר מס.

כדי להבטיח את מימוש זכויות המס של ניצולי השואה, רשות המסים בנתה מעטפת שירות הכוללת מכתבים שנשלחים לבתי הניצולים, בנוסף לפניות טלפוניות על ידי נציגי מרכז המידע של הרשות. בשיחות מוסבר בהרחבה לניצולי השואה או לבני משפחתם מה נדרש לעשות על מנת לקבל את החזר המס.

החזר המס הממוצע לאדם: כ־41 אלף שקל

כאמור, בשנת 2021 הושבו במסגרת הפרויקט למעלה מ-10 מיליון שקל לכ-250 ניצולי שואה, כאשר הסכום לא כולל החזרים ששולמו ישירות על ידי המעסיקים בהתבסס על האישורים לתיאומי מס שהופקו לניצולים. על פי נתוני רשות המסים, החזר המס הממוצע עומד על כ-41 אלף שקל. החזר המס הגבוה ביותר עומד על 599,048 שקל, במקום השני החזר מס בסך 541,297 שקל, ובמקום השלישי החזר מס בסך 413,234 שקל.

מס הכנסה גוש דן הוא המשרד שהשיב לכמות הפניות הרבה ביותר מהניצולים (36 שורדים), ומשרד מס הכנסה כפר סבא החזיר את הסכום הכולל הגבוה ביותר, שהגיע ל-1,535,366 שקל.

עו"ד מאיר אריכא מדגישה שההצלחה נובעת מהשיתוף הפעולה בין המשרדים שמבוסס, בין השאר, על הצוות המשותף שהוקם בהחלטת ממשלה בשנת 2018 - צוות שמרכז ומטפל בבעיות הניצולים. השרה לשוויון חברתי מירב כהן, שאחראית על הצוות, סיפרה לגלובס: "אנו במשרד לשוויון חברתי פועלים לאורך השנה כולה למיצוי זכויותיהם של שורדי השואה, על מנת להבטיח שיקבלו את כל שמגיע להם ויוכלו להזדקן בכבוד.

הפרויקט הזה, שנעשה בשיתוף פעולה עם רשות המסים, הוא דוגמה מבורכת לכך שהרשות לזכויות ניצולי שואה לא מסתפקת רק בהעברת קצבאות או במיצוי זכויות רפואיות, אלא דואגת לפעול באופן אקטיבי, יומיומי, עד למיצוי מלא של כלל הזכויות וההטבות להן זכאים השורדים".

הבעיה הרחבה: מצוקת השכבות החלשות

אמנם מדובר בסיפור אופטימי, אולם הוא מאיר את הבעיה הקיימת בשכבות הנמוכות יותר - רבים לא מודעים לזכויותיהם, לרבות פטורים והקלות במסים, בתחומים נוספים. הפטור המדובר כאן מסתתר בסעיף 9 לפקודת מס הכנסה, ורק הודות לגישה האקטיבית של הרשות לזכויות ניצולי השואה הביאה למיצוי ולו חלקי של ההטבה. שכבות נמוכות יותר ופחות משכילות, הנזקקות יותר מכולם לפטורים ולהקלות, לא תמיד מודעות להן וממצים אותם.

עיקרי ההסכם בין רשות המסים לרשות לזכויות ניצולי שואה

- הכרה באישור הוועדות הרפואיות מטעם הרשות לזכויות ניצולי השואה
- הפטור ממס יחול גם על נכות שלא נגרמה ישירות מרדיפות הנאצים
- נציגי רשות המסים יצרו קשר עם ניצולי השואה בעלי נכות רפואית, וידריכו אותם כיצד לפעול על מנת לקבל את ההקלות רטרואקטיבית
- רשות המסים תקבל עדכון חודשי על ניצולים נוספים שסובלים מנכות, ולא מימשו את זכאותם לפטור ממס