"העיכובים שנגרמים כתוצאה מהבירוקרטיה הממשלתית המעיקה והאיטית פוגעים בתכנון"

רון שפיגל, בן 45, מאלפי מנשה בעל משרד "שפיגל אדריכלים" • "האינטראקציה הבין אישית של הלקוחות חסרה ואנחנו משתדלים לקיים פגישות פרונטליות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רון שפיגל, אדריכל, בעל משרד ''שפיגל אדריכלים'' / צילום: רגב כלף
רון שפיגל, אדריכל, בעל משרד ''שפיגל אדריכלים'' / צילום: רגב כלף

את לימודי האדריכלות שלו למד רון שפיגל באוני' אריאל, שם כיהן ראש המחלקה דאז האדריכל סעדיה מנדל ז"ל, מגדולי האדריכלים ושם דבר בתחום. שפיגל סיים את לימודיו ועבר לעבוד במשרדו של מנדל לתקופה של 3 שנים. תקופה מאתגרת וחשובה בחייו המקצועיים, שם עסק במגוון פרוייקטי שימור ובתי מגורים, והבין כמה חשוב ללמוד את נפש האדם לפני שניגשים לעיצוב ולאדריכלות.

לאחר מכן, בגיל 31, החליט לצאת לדרך עצמאית ופתח משרד אדריכלות. כיום הוא מתעסק בעיקר במגורים, בין היתר בצמודי קרקע, וילות יוקרה, וילות רגילות, בנייני מגורים בעיקר בהתחדשות עירונית, הריסה ובנייה וכן גם מתמחה באורוות. המשרד יושב בגבעת ח"ן, במשק פסטורלי סמוך לרעננה.

"חשוב לי לשמור על צביון של משרד בוטיק", מסביר שפיגל. "אני מקפיד לעבוד באופן ישיר עם כל אחד מלקוחותיי. כולם באינטראקציה מלאה מולי. הצוות במשרד מחולק לבנייני מגורים וצוות נוסף לבניינים פרטיים. תכנון אורוות סוסים זו התמחות ייחודית שפיתחנו במשרד דרך חבר אדריכל רן ברעם, איתו החל פרוייקט האורווה הראשונה. כיום, לצד המגורים הפרטיים והבניינים, אני ממשיך לתכנן אורוות סוסים ייחודיות ומושקעות בעיקר לעשירון העליון".

בהתייחסו לתקופת משבר הקורונה, מסביר שפיגל שהוא ומשרדו "התגברנו על תקופת הקורונה. אנחנו במבול של פניות, כולם קונים וכולם בונים. למעט בידודים וחולים, ומיעוט פגישות, אנו עובדים כרגיל. השוק גועש. אני צופה שבעתיד הקרוב זה רק ילך ויגבר. בשלב ראשון בעבודה שלנו, אנחנו מתרכזים בלבנות תוכניות מדויקות, חשוב לי להגיע למקום המגורים הנוכחי כדי ללמוד ולהבין את הלקוח שלנו. ראשית המחשבה היא פרקטית ולאחר מכן חושבים עיצובית".

"ואיפה הבעיות והקשיים?", הוא שואל ומיד עונה: "כמובן בבירוקרטיה. מצד אחד יש התייעלות בעבודה בזום מול הרשויות והלקוחות, אבל מצד שני זמן ממושך מאוד בקבלת היתרים, לבניין נדרשות שנתיים-שלוש, לבית פרטי שנה-שנתיים, פרק זמן מאוד ארוך ולא הגיוני, שמטרפד ומסרבל את העבודה. למרות ההתייעלות מצד הרשויות "התירוץ" של הקורונה קיים ויש קושי ביורוקרטי גדול מאוד".

"האינטראקציה הבינאישית עם הלקוחות חסרה ואנחנו משתדלים לקיים פגישות פרונטליות", הוא משתף. "אנחנו משרד מאוד טכנולוגי, מה שפועל לטובתנו בתקופה הזו. אנו עובדים עם תוכנות תלת ממדיות, במסגרתן הלקוח מדמה ומרגיש את הבית. בימים אלה אנו עובדים על משקפי תלת ממד בבית המתוכנן, דרך נפלאה ללקוח להעלות בקשות ושינויים, מה שמייעל את התהליך. עכשיו רק נותר לרשויות המדינה להתייעל, כדי ליישם במהרה את התכנון ולקצר תהליכים. הייתי מאחל לעצמי להישאר ולהיות אדריכל, ולא להתעסק בביורוקרטיה. רשויות - תתייעלו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il