טראמפ: אתן חנינה למסתערים על גבעת קפיטול אם אבחר ב־2024

הנשיא לשעבר אמר כי "אם יהיה צורך בחנינות, נעניק להם חנינות" • כמה רפובליקאים התנערו מדבריו

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אמר שישקול להעניק חנינות לאנשים שהורשעו בקשר למתקפה מ⁻6 בינואר 2021 על גבעת הקפיטול אם ירוץ להיבחר פעם נוספת ב⁻2024 וינצח, אמירה שגררה ביקורת מצד הרפובליקאים אבל גם זכתה לתשואות מלפחות מחוקק אחד של המפלגה.

בעצרת בטקסס בשבת בערב, אמר טראמפ: "אם ארוץ ואנצח, אנחנו נתייחס לאנשים האלה מ⁻6 בינואר בהוגנות". הוא המשיך ואמר ש"אם יהיה צורך בחנינות, ניתן להם חנינות, בגלל שהם מקבלים יחס כל כך לא הוגן".

טראמפ הודח בשנה שעברה באישום שהסית למרד כנגד גבעת הקפיטול, אבל הוא זוכה בסנאט, עם 57 אנשים שהצביעו להרשעה ו⁻43 לזיכוי. היה חסר רוב של שני שלישים הנחוץ להרשעתו, מה שהיה מאפשר בהצבעה נוספת ברוב פשוט לאסור עליו מלהתמודד למשרה נוספת בעתיד.

"טראמפ לא היה צריך להבטיח זאת"

הסנאטורית סוזן קולינס (רפובליקאית ממיין), אחת משבעה רפובליקאים שהצביעו להרשיע את טראמפ, אמרה לתוכנית "השבוע" ברשת ABC ביום ראשון שהיא "לא חושבת... שהנשיא טראמפ היה צריך להבטיח את ההבטחה הזו לחנינה. אנו צריכים לתת להליך המשפטי להתקדם".

הסנאטור לינדזי גרהאם (רפובליקאי מדרום קרוליינה), חבר בוועדת המשפטים של הסנאט, אמר שדבריו של טראמפ "אינם במקומם".

"אני לא רוצה לחזק את התחושה שחילול הקפיטול היה בסדר", אמר בתוכנית "פגוש את האומה" ברשת CBS. "אני לא רוצה לעשות שום דבר שיעלה את הסבירות שזה יקרה שוב בעתיד".

המושל הרפובליקאי של ניו המפשיר כריס סונונו אמר ל"מצב האומה" של CNN ש"האנשים שהיו חלק מהפרעות והמתקפה על גבעת הקפיטול צריכים לתת את הדין. זה שלטון החוק". לגבי השאלה אם ראוי להעניק להם חנינה, ענה: "למען השם, לא".

משרד המשפטים האמריקאי האשים יותר מ⁻725 אנשים עד כה בהתקפה, שבה תומכי טראמפ באו במספרים גדולים מול שוטרים והציפו את גבעת הקפיטול, מושב הסנאט ובית הנבחרים של ארה"ב. עשרות מהם קיבלו גזרי דין, בעיקר בעבירות קלות של כניסה לא חוקית לבניין אסור או הפגנה לא חוקית, והם נענשו בעונשי מאסר קצרים. מוקדם יותר החודש, תובעים פדרליים הגישו כתבי אישום נגד 11 אנשים בהאשמה של הסתה וקשירת קשר, עבירות שהעונש המקסימלי עליהן עלול להגיע ל⁻20 שנה בכלא.

בינתיים, ועדה מיוחדת של בית הנבחרים חוקרת את הסיבות והנסיבות של המתקפה. המחוקקים בפאנל אמרו שהם רוצים להבין "איך ההפגנה האלימה באותו יום תואמה עם אסטרטגיה ציבורית ואסטרטגיית יחסי ציבור שנועדו להפוך את תוצאת הבחירות". יושב הראש של הוועדה המיוחדת, חבר בית הנבחרים בני תומפסון (דמוקרט ממיסיסיפי), לא פסל אפשרות להעביר את הטיפול בעבריינים למשרד המשפטים.

תומכי טראמפ תיארו את מאות האנשים שהואשמו בפרעות של 6 בינואר כאסירים פוליטיים וקורבנות של כפייה מצד המדינה, ולא כעבריינים.

חברת בית הנבחרים מרג'ורי גרין (רפובליקאית מג'ורג'יה) כתבה באינסטגרם ש"אני שמחה לשמוע שהנשיא טראמפ אומר שיתייחס לנאשמים מ⁻6 בינואר בהוגנות ויעניק להם חנינה אם צריך".

היא כתבה ש"אמריקה חייבת שתהיה לה מערכת משפט הוגנת ואנו חייבים להגן על ההליך התקין".