"התשואות יצנחו": התחזית הפסימית של מנכ"ל קרן העושר הנורבגית

בראיון ל"פייננשל טיימס" אמר מנכ"ל קרן העושר כי לאור התייקרות המחירים בכל התחומים וכן תנודות בשוק העבודה, הוא צופה שהאינפלציה הגבוהה תישאר "במשך השנים הקרובות" • בשנה האחרונה רשמה הקרן רווחי שיא בשל הגאות בשווקים הפיננסיים

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters, GWLADYS FOUCHE
ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters, GWLADYS FOUCHE

מנכ"ל קרן העושר הנורבגית, אשר מנהלת 1.3 טריליון דולר, העריך בראיון שהתפרסם היום (ב') ב"פייננשל טיימס" כי האינפלציה הגבוהה במדינות המערב תישאר "במשך השנים הקרובות", והמליץ למשקיעים להיערך לירידה קרובה בתשואות.

קרן העושר הוקמה על-ידי נורבגיה בשנות ה-90', במטרה להבטיח את רווחי הנפט והגז, שאחראים לכרבע מהכנסות המדינה, גם לדורות הבאים. ועדת השקעות מיוחדת אחראית לתמהיל ההשקעות של הקרן, המורכב ממניות, אג"ח ונדל"ן.

בשנה האחרונה רשמה הקרן רווחי-שיא (111 מיליארד אירו במחצית הראשונה של 2021, למשל) בשל הגאות בשווקים הפיננסים, וגם הרחיבה את השקעותיה בנדל"ן. מדיניות ההשקעות שלה מאותתת לשווקים בנוגע לכיוונים עתידיים אפשריים, בין היתר משום שממשלת נורבגיה תלויה בתשואה של הקרן לטובת התקציב הממשלתי שלה. ועדת השקעות מיוחדת של הקרן מנווטת את השקעותיה, ובחישוב עולמי, היא מחזיקה כ-1.5% ממניות כל החברות הנסחרות בעולם, ציין העיתון הבריטי.

על רקע השאלה הבוערת אם האינפלציה המזנקת הנוכחית, ששברה שיאים של עשורים בארה"ב ובאירופה, היא חולפת או שתהפוך לתופעה קבועה בשנים הקרובות, אמר מנכ"ל הקרן ניקולאי טנגן כי הוא "עומד בראש הקבוצה שסבורה שהאינפלציה תהיה קבועה".

"אנחנו רואים את זה בכל תחום, ובעוד ועוד מקומות", ציין טנגן, "איקאה מעלים מחירים בתשעה אחוזים, מחירי המזון עולים, מחירי התובלה הימית ממשיכים להיות גבוהים מאוד, מחירי התובלה במשאיות, מחירי המתכות, הסחורות, האנרגיה והגז - כולם עולים. אנחנו רואים את העלייה גם בשכר". טנגן הוסיף: "איך זה ייגמר? זה פוגע באג"ח ובמניות בו בזמן... לשנים הקרובות זה יפגע בשניהם".

טנגן, שמונה לתפקיד ב-2020, אמר כי גם העובדה כי יותר ויותר עובדים צפויים לפרוש לגמלאות, וכן העובדה כי רבים עוזבים את עבודתם בימים אלה מחזקת את עמדתו, לפיה האינפלציה היא כאן כדי להישאר.

ההשלכות על קרן העושר, שרשמה תשואה של קרוב ל-15% בשנת 2021, עשויות להיות משמעותיות, הזהיר המנכ"ל: "יהיו לנו זמנים קשים הרבה יותר בטווח הקרוב: עם ריביות נמוכות מאוד, עם שוק מניות גבוה מאוד ועם אינפלציה מזנקת - אנחנו יכולים לדמיין תקופה ארוכה של תשואות נמוכות", אמר.