"היינו עוד ב'היי' מהפתיחה, והופ - סגרו אותנו בגלל הקורונה. מה אפשר לעשות"

מהדי ארסלאן, בעל בית קפה-קונדיטוריה "ממתקי אלמהדי" • בן 47, רווק ו"נשוי לעבודה" • "לסגור בגלל הקורונה זאת לא אופציה. כשהיה אפשר לפתוח, הסברנו פנים ושירתנו עם חיוך. לא משנה מה ממתקי אלמהדי נשארים פתוחים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

מהדי ארסלאן, בעל בית קפה-קונדיטוריה ''ממתקי אלמהדי'' / צילום: תמונה פרטית
מהדי ארסלאן, בעל בית קפה-קונדיטוריה ''ממתקי אלמהדי'' / צילום: תמונה פרטית

"בדיוק שבועיים לפני פרוץ מגפת הקורונה פתחתי את הסניף של ממתקי אלמהדי בתל אביב", סיפר מהדי ארסלאן, שף-קונדיטור בן 47, בעלי "ממתקי אלמהדי" - מאפייה ובית קפה בשוק הפשפשים ביפו. "הסניף בנצרת היה פתוח כבר כ-6 שנים, עם קהל קבוע שבא לחפש אותנו, ורציתי להביא את הבשורה למרכז", הוסיף.

מיד לאחר הפתיחה החגיגית, ארסלאן והעובדים נאלצו לשוב לביתם בעקבות הנחיות הקורונה והסגר הראשון. "עיתוי מדהים, עוד היינו ב'היי' מהפתיחה, והופ - סגרו אותנו", הרחיב ארסלאן בקבלה חלקית, "מה תעשה, תגיד 'לא, אני רוצה להמשיך להפיץ מגפה'?".

במהלך השנתיים האחרונות, בין סגר להנחיה חדשה, לסגירת התיירות הנכנסת, לפתיחת עסקים מחודשת - ארסלאן ועובדי עשו הכול כדי "להישאר בחיים". ארסלאן מספר כי בשנה האחרונה הוא הספיק להתארח בתוכניות בוקר ברשתות הטלוויזיה השונות, לקבל ספוט מרכזי במערכון של "ארץ נהדרת" ולהתראיין לכל מגזין אוכל ובילויים שהסכים לשמוע ממנו.

"עושים מה שאפשר ולא מוותרים", ענה ארסלאן כשנשאל על שמירת העסק חי בתקופת המגפה, "אין ברירה אחרת, לסגור בשל הקורונה זאת לא אופציה. התקיימנו הרבה מהחסכונות, דחפנו ברשתות, בקידומים. כשהיה אפשר לפתוח, הסברנו פנים ושירתנו עם חיוך - שהקהל לא רק ישמח לשבת במקום, אלא ישמח מאוד לחזור. לא משנה מה ממתקי אלמהדי נשארים פתוחים". הוא מוסיף שממתקי אלמהדי משתפים פעולה עם וולט ומשלוחה, "לא משנה מה, את הממתקים תקבל עד הבית".

"אני חייב להזכיר לך שרובנו חיים על התיירות ששוטפת את שוק הפשפשים", אמר ארסלאן בהקשר של סגירת השמיים והפסקת התיירות הנכנסת בשיאי הגלים של הקורונה, "משהו כמו 40% מההכנסות מגיעות מתיירים, וזה רק מלהסתכל על סליקות של כרטיסי אשראי בשוק פה". הוא מספר על שנה לא פשוטה, הרבה ימים בהם חבריו לשוק הפשפשים העדיפו לא לפתוח בכלל כדי לא לספוג הפסדים. ארסלאן עצמו סיפר שהוא "מתגרה בקורונה", פותח בכל הזדמנות אפשרית ומסרב להיכנע לאווירה המשתקת במשק. הוא הוסיף כי "עכשיו נראה שמתעוררים שוב, רק הגשמים בסוף השבוע האחרון החזירו את כולם לבתים", הוא צחק.

ארסלאן גילה כי הסניף של בית הקפה ביפו היה אמור להיות סניף קטן, "אני דור שלישי לממתקנים, סבא שלי פתח את המאפייה במרכז נצרת והיו שם רק עוגות סולת, בקלוואה ועוד כמה דברים קטנים. הכנאפה, גולת הכותרת, הצטרפה רק עם השנים והפכנו לשם דבר במרכז נצרת". ככל שהקורונה המשיכה לפגוע בעסקים הקטנים, ארסלאן קיבל החלטה גורלית וסגר את העסק בנצרת. "בחרתי להתמקד במרכז", מרחיב, "אנשים סיפרו איך הם נסעו עד נצרת כדי לגלות שהדלת סגורה, וחזרו מיד לחנות בתל אביב".

"בסופו של דבר אני צריך לומר תודה על כמה דברים", מודה ארסלאן, "הקהל שלנו נאמן מאוד, בקורונה זכינו לקניות מרובות של לקוחות שסיפרו שהם לא יכולים בלעדינו. חוץ מזה, קיבלנו מענקי קורונה מהמדינה שאולי לא באמת עזרו אבל אני מודה על כל טיפה - קטנה כגדולה".

כשנשאל על הציפיות לעתיד והתקוות לעסק, ארסלאן מציין שהוא רוצה "עוד שני סניפים בתל אביב. שנהיה שם דבר פה כשמדברים על כנאפה וקינוחים ערביים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il