האם ה-NFT יוכיח את עצמו כמטבע האפשרויות הבלתי מוגבלות?

חסידי הקריפטו טוענים כי בזכות המטבע הדיגיטלי NFT אנו עומדים בפני מהפכה בעולמות הנדל"ן וההשקעות • בקייב כבר נמכרה דירה פיזית באמצעותו, אדידס ונייקי השקיעו בתחום, וגם בתעשיית המוזיקה מגבירים מעורבות • ועדיין, הדרך למיינסטרים רצופה חסמים

האם ה-NFT יוכיח את עצמו כמטבע האפשרויות הבלתי מוגבלות? / צילום: מתוך אתר propy
האם ה-NFT יוכיח את עצמו כמטבע האפשרויות הבלתי מוגבלות? / צילום: מתוך אתר propy

ה-9 ביוני 2021 היה יום היסטורי, לפחות בעולמות הנדל"ן, האיקומרס, הבלוקצ'יין וה- NFT. זה היום שבו בפעם הראשונה דירה אמיתית נמכרה כ-NFT. לא מדובר במכירה של עוד בית או קרקע וירטואליים במטאוורס, אלא בנכס ממשי למגורים - דירת סטודיו נחמדה ומוחשית לגמרי בקייב הפכה לניפטיז (נכס שנקנה דרך NFT).

הדירה המדוברת כבר הספיקה לצבור מורשת דיגיטלית מרשימה - זו הדירה הראשונה שאי-פעם נמכרה דרך חוזה במערכת הבלוקצ'יין, אי-שם ב-2017. גם המוכרים הם בעלי רקורד טכנולוגי מכובד. הבעלים של דירת הסטודיו הוא מייקל ארינגטון, מייסד אתר חדשות הטכנולוגיה TechCrunch. הוא רכש אותה תמורת 60 אלף דולר.

את המכירה בפועל ביצעה נטליה קריינבה, מנכ"לית Propy, פלטפורמה דיגיטלית להעברת נדל"ן. קרנייבה הייתה גם זו שביצעה את העסקה ב-2017, כך שזו הפעם השנייה שהיא עושה היסטוריה קטנה יחד עם ארינגטון. הבעלים החדש הוא מילניאל הייטקיסט מעמק הסיליקון.

כך בוצעה העסקה: ראשית, הנכס הועבר מהבעלות הפרטית של ארינגטון לבעלותה של ישות משפטית אמריקאית. זה היה חיוני, אחרת העסקה לא היה עומדת בתקנות הרגולציה באוקראינה. בשלב השני, הבית הועמד למכירה פומבית דרך ה-NFT. יותר מ-40 הצעות הוגשו, וההייטקיסט הצעיר זכה. כעבור 24 שעות מורטות עצבים, קרנייבה יכלה לנשום לרווחה: הטכנולוגיה עבדה והעסקה הושלמה, הכול באונליין כמובן.

אפשר לומר שזו מעין סגירת מעגל. במקור, ה-NFT נולד בחברה הקנדית Dapper Labs כפתרון נד"לניסטי. המנכ"ל רוהאם גרגוזלו סיפר שהמטרה הייתה להשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין כדי לבצע ולתעד עסקאות. אבל הרשויות במדינה לא היו בשלות למהלך מקיף כזה, אז הם נאלצו לעבור לחתולים.

ב-2017 הם החליטו להשיק את CryptoKitties, משחק מחשב שמאפשר ליצור ציורים דיגיטליים של חתולים ולמכור אותם - וכך נולד ה-NFT. לפי אתר NFT Timeline, הקונספט של NFT וגרסאות מוקדמות שלו היו קיימים עוד מ-2011, אבל הטכנולוגיה שאנו מכירים היום והקרדיט על המונח שייכים ל"חתלתולי הקריפטו". נפלאות הן דרכי החתולים.

להיות חבר במועדון

מה הקשר בין מכירת בית ל-NFT? זו הזדמנות מצוינת להסביר לעומק מה זה הדבר הזה שכולם מדברים עליו, אבל לא מבינים. כמו ביטקוין ואת'ריום, גם NFT הוא מטבע דיגיטלי על רשת הבלוקצ'יין.

כל מטבעות הקריפטו הם אסימונים (טוקנים) שניתן לבצע באמצעותם חוזי קניה ומכירה, אבל NFT שונה בכך שהוא היחיד במעמד של Non-Fungible Token, כלומר אסימון חסר תחליף עם קוד ייחודי משלו. זה היתרון היחסי של NFT: ניתן להוכיח באמצעותו בעלות על נכס ספציפי, כי לכל מטבע טביעה ייחודית עצמאית.

עטיפת האלבום החדש של Kings of Leon שנמכר רק ב-NFT / צילום: מתוך מאתר RTFKT
 עטיפת האלבום החדש של Kings of Leon שנמכר רק ב-NFT / צילום: מתוך מאתר RTFKT

איזה נכס ניתן לקנות דרך NFT? כנראה כל דבר, פיזי או דיגיטלי. ה-NFT מאפשר לכם להוכיח שאתם הבעלים האמיתיים של יצירת אמנות, כרטיס חברות במועדון, בית וירטואלי במטאוורס, אביזר בגיימינג או בית בקייב. האפשרויות אינסופיות, וזו העוצמה שמאחורי המטבע.

אי-אפשר לקנות בכסף

הנה מספר דוגמאות: להקת Kings of Leon הוציאה את אלבומה האחרון כיצירת אמנות דיגיטלית שנרכשת ב-NFT. נייקי השיקה מהדורה מוגבלת של נעלי ספורט שהיה ניתן לקנות רק ב-NFT, ולא בכסף קונבנציונלי. היא גם מתכננת למכור נעליים וירטואליות כסקין לדמויות במשחקי מחשב, באמצעות חברת הנעליים הווירטואלית RTFKT שרכשה בדצמבר. נייקי אף יכולה להשתמש במטבע ככרטיס חבר מועדון - למשל, היא יכולה להחליט שהיא מעניקה הטבות מסוימות רק לאלו שרכשו נעליים מאותה מהדורה מוגבלת.

נעלי נייקי הווירטואליות / צילום: מתוך אתר RTFKT
 נעלי נייקי הווירטואליות / צילום: מתוך אתר RTFKT

ה-NFT כבר הפך לפופולרי בתחומי האמנות והאספנות. בינתיים מתחילים להבין יותר שהוא גם יכול לשמש ככלי תקשורת בין מותג לבין חברי הקהילה. לאחרונה דווח על מסיבה בניו יורק שכרטיס הכניסה אליה היה NFT. רק מי שהצליח לרכוש מטבע מאותה קולקציה מוגבלת, זכה להיכנס לאירוע.

הפרזנטור החדש

בשבוע שעבר כתבתי על אוסף הציורים הדיגיטלי שחורך את האינטרנט, ונקרא Bored Ape Yacht Club. האוסף כולל 10,000 ציורים, ומי שקונה קוף הופך לחבר מועדון שזכאי להשתתף באירועים שהוא עורך. אדידס עשתה צעד מעניין, כשרכשה קוף אחד מסדרת הציורים. מהרגע שהקוף שייך לה, היא זכאית להשתמש בו כרצונה, כולל לעצב אותו מחדש.

זה בדיוק מה שאדידס עשתה: היא הלבישה את הקוף בבגדי המותג, והפכה אותו לפרזנטור. בשנת 2022, לא רק שחקני ספורט משמשים כפנים של אדידס, אלא גם קוף דיגיטלי מצויר.

כבר ב-2019 מישהו שילם 450 אלף דולר באמצעות ה-NFT כדי לקנות "חלקה" בסנופוורס, העולם הווירטואלי שברא הראפר סנופ דוג במטאוורס. ה-NFT אפילו הגיע לבית הנשיא בישראל. הכנסת הפתיעה את הנשיא המכהן יצחק הרצוג בעת השבעתו, והגישה לו קובץ NFT עם שבועת הנשיא שעליה חתם הרצוג האב. הפרלמנט של ה"סטארט-אפ ניישן" הוא כנראה הראשון בעולם שיישם את הלהיט העולמי.

חסידי הקריפטו טוענים שזה יכול לחולל מהפכה בעולמות הנדל"ן, ההשקעות, המניות וכן הלאה. אך הדרך למהפכה הזו רצופת חסמים, ומוקדם לדעת כיצד תתפתח. היא תלויה בהתפתחות web3 והמטאוורס, נכונות הרגולציה לאמץ את הקריפטו, והפיכת הטכנולוגיה זוללת האנרגיה הזו (הפקת שטרות נייר ומטבעות חסכונית בהרבה) לבת קיימא. בינתיים, NFT הוא מטבע האפשרויות הבלתי מוגבלות על הנייר בלבד.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, סטוריטלרית ומרצה במכללה למנהל ו-HIT.
זוכת פרסי Effie Gold לאפקטיביות שיווקית ו-Product of the Year ב- NAB Show