ריגול, הפרת זכויות אדם וקורונה: הספורטאים עומדים בפני האולימפיאדה המורכבת ביותר אי פעם

המשתתפים באולימפיאדת החורף שתחל ביום שישי הקרוב בסין, צריכים להתמודד עם סבך סוגיות שאין בינן לבין ספורט דבר: פוליטיקה, חופש הביטוי, ביטחון אישי, ריגול באמצעי סייבר ופרוטוקולי קורונה מחמירים

האתלט הצרפתי אנטונין גויגונאט, מתאמן בבייג'ינג לקראת תחילת המשחקים האולימפיים, השבוע / צילום: Reuters, Sergei Bobylev
האתלט הצרפתי אנטונין גויגונאט, מתאמן בבייג'ינג לקראת תחילת המשחקים האולימפיים, השבוע / צילום: Reuters, Sergei Bobylev

אולימפיאדת החורף 2022 שתתחיל בבייג'ינג ביום שישי תהיה מבחינות רבות המורכבת ביותר אי פעם. גישת ה"אפס קורונה" של סין, הכוללת פרוטוקולי בדיקה מחמירים, תכניס את המשחקים לבועה. במקביל, הספורטאים נקלעים לתוך מדינה שהמתחים הגיאופוליטיים סביבה עלו על אש גבוהה באחרונה כאשר ממשלות במערב מוחות נגד הפרות זכויות האדם בסין ומזהירות מסכנות ריגול אחר הספורטאים והצוותים המבקרים.

מעבר להתמודדות עם התחרויות החשובות ביותר בקריירה שלהם, הספורטאים, יצטרכו לנווט במבוך של נושאים הכוללים בריאות, בטיחות, פוליטיקה וחופש ביטוי. חברי הנבחרות עושים מאמצים גדולים להימנע מלהידבק בקורונה לקראת המשחקים. חלקם אף שמרו על מרחק ממשפחותיהם במשך שבועות או חודשים אפילו. רבים השאירו את הטלפונים בבית בגלל חשש מריגול סייבר.

התוצאה מכל אלה היא אולימפיאדה, שהספורטאים גם מאוד רוצים להגיע אליה - וגם חוששים ממנה. "ספורטאים בתחום שלי נרגשים להגיע לאולימפיאדה", אמרה קליר איגן, מתחרה בנבחרת ארה"ב בביאתלון, ספורט המשלב סקי וירי ברובה. "מצד שני, רבים מאיתנו חוששים מכך שהאירוע הזה מתקיים דווקא בסין".

המשחקים בבייג'ינג הולכים צעד קדימה מבחינת מגבלות הקורונה לעומת אולימפיאדת הקיץ שנערכה בטוקיו בשנה שעברה, אז הוגבלו מי שהגיעו לאתרים אולימפיים או לביקור של 14 יום במדינה, כשהדרך להבטיח זאת הייתה בעיקר לסמוך על כך שהמבקרים יקיימו את ההנחיות. סין, לעומת זאת, עורכת את המשחקים בתוך מה שהמארגנים הגדירו כ"לולאה סגורה".

המארגנים הסיניים הטילו דרישות בדיקה מחמירות לספורטאים, למאמנים ולצוות התומך שהגיעו לסין. בדיקות נוספות ייערכו מדי יום. כולם יהיו מורחקים מאזרחי סין. לקהל הרחב לא נמכרו כרטיסים כלל.

בין ספורט לבין פוליטיקה

הפוליטיקה תמיד הייתה כרוכה באולימפיאדה. במשחקי מוסקבה ב־1980 ובאולימפיאדה בלוס אנג'לס ב־1984 היו חרמות משמעותיים. משחקי החורף והקיץ בגרמניה הנאצית ב־1936 נערכו באווירה של סכסוך וכך גם משחקי הקיץ של 2008 בבייג'ינג.

ארה"ב ומדינות אחרות מקיימות חרם דיפלומטי על משחקי בייג'ינג השנה. ממשל ביידן לדוגמה לא שולח פקידים בכירים למשחקים.

מחליקה הולנדית מתאמנת בבייג'ינג לקראת התחרויות, השבוע / צילום: Reuters, PHIL NOBLE
 מחליקה הולנדית מתאמנת בבייג'ינג לקראת התחרויות, השבוע / צילום: Reuters, PHIL NOBLE

ארה"ב וממשלות אחרות, וכן פעילי זכויות אדם, אומרים שבייג'ינג כלאה עד מיליון איש במחנות מעצר במחוז שינג'יאנג, השתמשה בחלקם כעובדי כפייה ועשתה עיקור בכוח של אחרים. סין מכחישה את ההאשמות, ומתארת את המחנות כ"מרכזי הכשרה תעסוקתיים" שמשפרים את הפרנסות של בני המיעוטים ומדכאים קיצוניות דתית.

יצרנית הביגוד הרשמית של אנשי הצוות של הוועד האולימפי למשחקי החורף, חברת אנטה (Anta) הסינית, התחייבה בשנה שעברה באופן פומבי להמשיך להשתמש בכותנה שצומחת בשינג'יאנג. הוועד האולימפי הבינלאומי מסר שבדיקה של צד שלישי מצאה שהמדים שסיפקה אנטה לא יוצרו תוך שימוש בעובדי כפייה. באנטה סירבו להגיב על הנושא.

כשנשאל במסיבת עיתונאים במרץ לגבי רצח עם בשינג'יאנג, אמר נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, שהארגון אינו "ממשלת־על של העולם", שמסוגל לפתור או אפילו להתייחס לנושאים מורכבים, שעליהם "גם למועצת הביטחון של האו"ם, ל־G-7 ול־G-20 אין פתרון".

"רוב הספורטאים מאוד מקווים להישאר מחוץ לכל מה שהוא אפילו מעט פוליטי", אמרה איגן, אחת המתחרות האמריקאית בביאתלון.

ההמלצה: סלולריים חד פעמיים

כמה מהמתחרים חשים שהביטחון האישי שלהם נמצא בסכנה, מספר נוח הופמן, ספורטאי אולימפי לשעבר, ששוחח עם הספורטאים האמריקאים המתחרים בתחום שלו במשחקים הנוכחיים, סקי וסנובורד. מנהיגי כמה וועדים אולימפיים לאומיים, כולל נבחרת ארה"ב, ייעצו לספורטאים שלהם להשתמש במכשירי טלפון נייד חד פעמיים על מנת להימנע ממעקב מצד ממשלת סין.

החשש הזה התגשם במקרה של הטניסאית הסינית פנג שוואי, שנעלמה מעין הציבור בתחילת נובמבר לאחר שבחשבון שלה באחת הרשתות החברתיות הופיעה האשמה נגד פוליטיקאי בכיר בהטרדה מינית. מאז פנג הופיעה באירועים ציבוריים שאף דווחו בתקשורת הסינית. בעוד שבמשרד החוץ הסיני אמרו שזו אינדיקציה שהכול אצלה בסדר, איגוד הנשים בטניס אמר שהוא לא בטוח שהיא חופשיה להתבטא כרצונה וכן שהיא לא אמרה שום דבר באופן ישיר על מצבה האישי באותם אירועים.

בעקבות הסיפור של פנג, כמה פעילים אויגורים שקיוו שמתחרים אולימפיים יעוררו מודעות למצבם, נמנעו מלבקש מהם לנקוט פעולות על הפודיום, לעין המצלמות. "אנחנו לא רוצים לסכן אותם או לשים אותם במצב רגיש", אמרה זומרטאי ארקין, מהקונגרס האויגורי העולמי, שמושבו בגרמניה.

רק מעט ספורטאים אולימפיים מתחו ביקורת על סין לקראת המשחקים. זמן קצר לאחר ששובץ בנבחרת האמריקאית, טימותי לדוק, בנבחרת הגלישה הצורנית בזוגות, אמר שהטיפול הסיני באויגורים מהווה "הפרת זכויות אדם מזעזעת".

בכיר בוועדה המארגנת בבייג'ינג אמר במסיבת עיתונאים לאחרונה שהתנהגות או התבטאות המפרים את הרוח האולימפית עשויים להיות סיבה להטלת "עונשים מסוימים", אם כי לא היה ברור למה הוא מתכוון. בכיר אחר אמר שייתכן שיבטלו לספורטאים שהתבטאו נגד הממשל הסיני את האישורים, מה שאומר שלא יוכלו להישאר בסין.

במסגרת הקווים המנחים של הוועד האולימפי הבינלאומי, שהורחבו מעט מאז משחקי טוקיו, לספורטאים מותר להפגין רק לפני התחרויות בהן הם משתתפים ובמהלך ראיונות לאחר התחרות, וכן בפגישות של הנבחרת וברשתות החברתיות. מאידך, לספורטאים אסור "להפגין או לעשות כל סוג של תעמולה פוליטית, דתית או גזעית" בעת קבלת המדליות או במהלך טקסי הפתיחה והנעילה של התחרויות.

הופמן, כיום חבר דירקטוריון בארגון למען זכויות ספורטאים Global Athlete, אמר שעצתו למתחרים בבייג'ינג היא לשמור על שתיקה ולתת עדיפות לביטחונם האישי. הצהרות פוליטיות יכולות לחכות, אמר. "אני הייתי מתכנן להתבטא בכל פלטפורמה אפשרית כשאני חוזר", אמר.

איום הסנקציות עתידיות

ואולם היקף ההשפעה הסינית יכול לסבך את הספורטאים גם אחרי טקס הנעילה. להתבטא נגד בייג'ינג עלול להשפיע על הקריירות שלהם בעתיד, על סגירת חוזי חסויות ועוד, אמר הופמן. כשדריל מורי, מנהל היוסטון רוקטס מה־NBA הביע תמיכה במפגינים למען הדמוקרטיה בטוויטר ב־2019, בייג'ינג הורידה את כל שידורי ה־NBA מהרשתות השידור בסין למשך שנה.

לכן ההתבטאויות נגד הממשל הסיני יכולות להיות בעייתיות לספורטאים האולימפיים שירצו לחזור לסין להשתתף בתחרויות שאינן אולימפיות. בעשורים האחרונים, סין אירחה יותר ויותר אליפויות עולמיות ואירועי ספורט אחרים שהתרחשו בין המשחקים האולימפיים. חלקן נערכות בענפי ספורט בפרופיל נמוך שתמיד משוועים למימון נוסף.

"להרבה מדינות פשוט אין את האמצעים לארח אירועים כאלה", אמר האן שיאו, שחקן טניס שולחן בדימוס שהוביל את המועצה המייעצת לספורטאים בוועד האולימפי והפראלימפי של ארה"ב מ־2017 עד 2021. "סין משקיעה המון בספורט ברמה בינלאומית, לא רק בספורטאים שלה והנבחרות שלה אלא גם כמעט כהמשך של מדיניות החוץ שלה".

חשש מהבדיקות הסיניות

בתחילה הספורטאים חששו מכך שבדיקות הקורונה של הסינים יאבחנו אנשים שנמצאו שליליים במדינות שלהם, כחיובים. בימים האחרונים הוועד האולימפי הבינלאומי הכריז שאחד ממרכיבי בדיקות הקורונה יוקל כדי שיותאם לבדיקות במדינות אחרות.

אם שתי בדיקות שנערכות לספורטאים עם הגעתם לסין ימצאו חיוביות, הם צריכים להיכנס לבידוד או ללכת לבית חולים, תלוי בתסמינים שלהם, ושם הם צריכים להמתין עד חלוף הסימפטומים. לאחר מכן, הם נדרשים לעבור שתי בדיקות במרווח של 24 שעות אחת מהשנייה. בשתיהן הם חייבים לצאת שליליים.

בין 23 ל־29 בינואר שיעור הבדיקות החיוביות של ספורטאים ואנשי צוות בנבחרות מכל המדינות שהגיעו לנמל התעופה בבייג'ינג עמד על 1.5%, על פי נתונים רשמיים שמסרה הנהלת המשחקים.

מניעה של הפצת קורונה במשחקים נראתה לפני חודשים ספורים בלבד כמשימה פחות תובענית. מארגני אולימפיאדת בייג'ינג החליטו לדרוש שכל המשתתפים במשחקים יחוסנו או יסכימו להסגר של 21 יום - תנאים מחמירים יותר ממה שהיה בטוקיו. ואז זן האומיקרון הופיע בנובמבר והתפשט במהירות. כשאנשים רבים בעולם נכנסו למעין שנת חורף כדי לחמוק מהעלייה בהתפשטות הנגיף בדצמבר וינואר, ספורטאים המתאמנים בענפי החורף נסעו ברחבי ארה"ב, קנדה ואירופה - כולם מקומות שהאומיקרון התפשט בהם. לא הייתה להם ברירה: בענפי ספורט רבים, כדי להיכנס לנבחרת האולימפית היה צריך להשתתף בתחרויות במקומות מרוחקים ולאסוף נקודות על מנת לעלות בדירוג העולמי על פיו נבחרים המתחרים באולימפיאדה.

האמריקאית מיקאלה שיפרין הייתה בקורשוואל, צרפת בסוף דצמבר בגביע העולם בסקי באלפים, תחרות שבה אפילו כוכבים כמוה מתארחים במלונות בהם לנים הצופים בתחרויות, נוסעים ברכבל לצד זרים ומוקפים במעריצים בימי התחרות. כששיפרין עזבה את אתר המרוצים בצרפת, כך נזכר המאמן שלה, מייק דיי, "היו אולי 500 איש שחיכו בחוץ לקבל ממנה חתימה".

ב־27 בדצמבר כתבה שיפרין ברשת חברתית שנבדקה ויצאה מאומתת לקורונה. זמן קצר אחר כך, כוכב הסנובורד האמריקאי, שון ווייט, ומתחרי הגלישה הצורנית, אליסה ליו וברנדון פרייזר, גילו שגם הם מאומתים לקורונה.

כל 222 הספורטאים האמריקאים בנבחרת האולימפית של ארה"ב חוסנו כפי שדרשו מנהלי הנבחרת. לפני המשחקים בטוקיו נמנעו המנהלים מלדרוש מהמתחרים להתחסן.

שמירת מרחק מהמשפחה

מספר המקרים המדווחים בסין נותר מזערי בקנה מידה עולמי. מנהיגים פוליטיים רצו להגיע ליעד של "אפס קורונה", והתפרצויות הביאו לסגרים של ערים בסדר גודל של שיאן, עיר של 13 מיליון נפש. נראה שהאסטרטגיה הזו הצליחה ברובה להקטין את התפשטות הנגיף. הגעת זן האומיקרון לסין לאחרונה הבליטה את הלחץ על הרשויות לנהל כהלכה את ההגעה של הספורטאים האולימפיים - רבים מהם ממדינות בהן יש הרבה הדבקות.

מטעמי זהירות, סין מעוניינת להפריד בין המתחרים באולימפיאדה לבין אזרחיה. רשות התחבורה בבייג'ינג הזהירה את המקומיים לא להתקרב לכלי רכב אולימפיים - גם במקרה שהם מעורבים בתאונה איתם. עדיין, המארגנים היו תחת לחץ להצליח להכניס כמה שיותר ספורטאים. בכירים סיניים האריכו את תאריך היעד, שבו ספורטאים יכולים לתעד את החלמתם מהקורונה.

הפחד מפני הידבקות, שתפסול אותם מהשתתפות באולימפיאדה, גרמה לספורטאים רבים להתרחק מחברים ומשפחה לקראת נסיעתם לסין. איגן, המתחרה בביאטלון, ובן הזוג שלה החליטו לבטל את הנסיעה המשותפת מארה"ב לאיטליה כדי לראות אותה מתחרה שם.

"פשוט אסור לי להידבק לפני שאני נוסעת לסין, וזה עצוב כי לא אראה אותו במשך שלושה חודשים", אמרה איגן. "לא חשבנו שנהנה בגלל שכל הזמן היינו לחוצים מהמפגש עצמו".