גנץ בביקור בבחריין: יחתום על הסכם ביטחוני גלוי ראשון עם המפרץ

שר הביטחון הגיע לביקור רשמי ראשון בדמינה • בחריין היא אחת מהמדינות המתנגדות בחריפות לאיראן, והביקור הוא איתות רשמי על הידוק הקשרים בינה לבין ישראל

שר הביטחון בני גנץ נוחת בבחריין / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון בני גנץ נוחת בבחריין / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ הגיע לביקור בן יומיים בבירת בחריין מנאמה. גנץ עתיד לחתום עם עמיתו הבחרייני על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני ראשון בין ישראל למדינה מוסלמית במפרץ הפרסי. פרטי ההסכם לא נמסרו. לגנץ נלווה מפקד זרוע הים אלוף דוד סער סלמה, עובדה המעידה על אחת ממטרות הביקור הבטחוני. בנוסף הגיע עם שר הביטחון, ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד, זוהר פלטי.

במהלך ביקורו, צפוי גנץ לפגוש את מלך בחריין חאמד בן עיסא אל ח'ליפה, שנחשב  מהדמויות שמקדמות במיוחד את הנורמליזציה עם ישראל. בנוסף יפגש גנץ עם ראש הממשלה ובנו של המלך, סלמן אל ח'ליפה עם שר ההגנה, וכן עם הרמטכ"ל הבחרייני.

בחריין היא אחת מהמדינות המתנגדות בחריפות לאיראן ולנסיונות להחזירה להסכם הגרעין. במדינה יש מיעוט שיעי, ואיראן מסיתה אותו להתמרד נגד השלטונות. במהלך שנה שעברה חשפו כוחות הביטחון בבחריין כמה חוליות טרור שהוכוונו על ידי איראן. במדינה נמצא גם בסיס הצי החמישי האמריקאי שבתחום אחריותו המפרץ כולו וגם מערב האוקיינוס ההודי.

הביקור מהווה איתות ישיר לאיראן, הנמצאת מרחק עשרות קילומטרים בלבד מבחריין מעבר למפרץ, כי ישראל היא בת בריתה של מדינת האי, וקשריה עימה הדוקים. בחריין היא מעין מדינת חסות של ערב הסעודית, וביקור כזה מתואם עם ריאד ועם יורש העצר מוחמד בין סלמאן, ובברכתו.

במהלך הטיסה חלף מטוס חיל האוויר מעל שמי סעודיה לאחר שקיבל אישור מוקדם לכך. המטוס מסוג בואינג 707 נרכש ממצרים, ושימש בעבר את אנואר סאדאת בשנת 77' בדרכו ארצה לקראת החתימה על הסכם השלום.

זו הפעם הראשונה שמטוס חיל האוויר הישראלי נוחת באופן רשמי בבחריין, כמו גם ביקור רשמי של שר ביטחון ישראלי.

"עובדים עם ישראל על אסטרטגיה משותפת"

על רקע הביקור, סגן שר החוץ הבחרייני עבדאללה בן אחמד אומר בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאונ' ת"א כי "השלום עם ישראל שינה כל היבט בחיינו מאז כינון היחסים. אנחנו עובדים עם ישראל על אסטרטגיה משותפת שתתאם את מטרותינו על ידי זיהוי תחומי עניין מרכזיים שיקרבו את נציגנו, מומחינו ועמנו לכך שנבנה עתיד טוב יותר לשתי המדינות.

"תחומים אלו כוללים חדשנות וטכנולוגיה, מסחר והשקעות, ביטחון מזון ומים, בריאות, חינוך, אנרגיה בת קיימא, הגנת איכות הסביבה, קבוצות דיון ומכוני מחקר, בטיחות הציבור ודו קיום דתי ותרבותי. חזון ואסטרטגיה משותפים יאפשרו לנו להציג את הפירות שהשלום מניב ולשמש מודל אזורי לכך שהשלום משפר חיי אדם ומעורר תקווה נחוצה לאזור שסבל זמן רב, הוא ירמוס את כל הספקות הקיימים ואת הספקנות שנועדה לשמר את הסטטוס קוו שמשרת אג'נדות מסוימות ויעודד את כל אלו המחפשים שינוי - ללכת בדרכנו."

על איראן, "האויבת המשותפת" אמר: "ישנו צורך להכריח את איראן לציית לתקנים והנהלים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לרבות מחויבות להסכם הפיקוח המקיף שמציין את הצורך בהבהרת סוגיות הנוגעות לממדים הצבאיים האפשריים של תוכנית הגרעין שלהם ויש להבטיח שלא ינקטו בצעדים מתגרים משום סוג בעתיד.

"ממלכת בחריין מדגישה את הנחיצות במחויבותה של איראן ליסודות והעקרונות הבסיסיים בהתבסס על אמנת האו"ם ואמנת המשפט הבינלאומי - כיבוד ריבונות ימית, אי הפרעה בענייני פנים, יישוב סכסוכים באמצעי שלום, אי שימוש או איום בכוח, ודחייה על סף של חלוקה עדתית. היא קוראת גם לדחייה מוחלטת של ההתערבות האיראנית המתמשכת בענייני פנים של מדינות האזור, גינוי של כל מעשי הטרור שבוצעו על ידי איראן ושלהובם של חלוקה עדתית ויצירת מחלוקת בנושא תוך כדי הפרה בוטה של נורמות וערכים בינלאומיים ואיום על ביטחון אזורי ובינלאומי, ומדגישה את הצורך לחדול ולהימנע מתמיכה בארגונים שמלבים את הסכסוכים האלה, ולהפסיק כל תמיכה, מימון או חימוש של מיליציות עדתיות או ארגוני טרור, לרבות לספק להם טילים בליסטיים ורחפנים ששמים אזרחים למטרה.

"ממלכת בחריין מברכת את ארה"ב על ההחלטה לסווג את משמרות המהפכה האיראניים כארגון טרור - בכך הם הדגישו את חשיבות הצעד הזה בעימות מול התפקיד המסוכן שהם ממלאים בחוסר היציבות , כגורם מתח וככלי להפצת אלימות וטרור במזה"ת ובעולם כולו".