הברבור היקר בעולם? תביעה של 20 מיליון שקל על השימוש במותג קלין

פרימוטק טוענת בתביעה נגד המתחרה כי "קלין ודמות הברבור הם מסימני המסחר הוותיקים בענף מוצרי הניקוי במדינת ישראל", וכי שניב עשתה שימוש בסימנים אלה לשם ייצור ומכירה של מוצריה ללא הרשאה

דמות הברבור של קלין / צילום: מצגת החברה
דמות הברבור של קלין / צילום: מצגת החברה

זמן קצר לאחר הצטרפותה לבורסה בתל אביב של חברת מוצרי הצריכה פרימוטק  היא תובעת את המתחרה הבורסאית הוותיקה שניב  תעשיות נייר, בגין שימוש בסימני המסחר "קלין" ודמות הברבור הנלווית למוצרי ניקוי שהיא משווקת - סימנים המשמשים לפי הגדרתה כ"סימן הבית" (housemark) שלה.

פרימוטק תובעת משניב פיצוי כספי של 20 מיליון שקל בגין הנזקים שנגרמו לה, ובפנייתה לבית המשפט מבקשת להוציא לשניב ולחברות-הבנות שלה צו מניעה קבוע לחדול משימוש במוצרים הרלוונטיים, צו השמדת מוצרים קיימים, מסירת דוחות מפורטים לגבי ייצורם ועוד.

בתביעה מסבירה פרימוטק, בין היתר, כי "קלין ודמות הברבור הם מסימני המסחר הוותיקים בענף מוצרי הניקוי במדינת ישראל (אם לא הוותיקים ביותר), והם מצויים בשימוש בישראל לגבי חומרי ניקוי זה כ-70 שנה... קלין ודמות הברבור אוצרים בתוכם מוניטין עצום בן עשרות שנים למוצרי ניקוי ויתר המוצרים לגביהם הם רשומים".

לטענתה, כפי שעולה מפנייתה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שניב ושתי חברות-בנות שלה, הנתבעות גם הן (קלין פרופשיונל וסאסאטק אגש"ח), הפרו "ברגל גסה ובוטה את סימני המסחר קלין ודמות הברבור... בייצור, שיווק של מוצרי ניקוי תחת סימנים זהים ו/או דומים, עד כדי הטעיה לסימני המסחר של התובעת (פרימוטק, א' ל')".

 

בכך, מציינת פרימוטק, "רכבו הנתבעים על המוניטין העצום" שלה וכן "זרעו הטעיה ובלבול בקרב לקוחות בישראל ושילשלו לכיסם רווחים, תוך התעשרות פסולה על חשבון התובעת" ותוך הסבת נזקים כבדים לפרימוטק, "לרבות למוניטין ולתדמית שלה".

"הנתבעים עשו כן", ממשיכה פרימוטק, "מתוך ידיעה ומודעות ברורה למעשיהם ובחוסר תום-לב מוחלט, וזאת על אף התראות התובעת לנתבעים ונציגיהם, על אף הפגישות בין הצדדים וחרף הבטחות הנתבעים בעבר להימנע מכך".

עוד לפי פרימוטק, בשימוש בסימני המסחר קלין ודמות הברבור קיים "ניסיון ליהנות מהילת המוניטין העצום שנרכש לסימנים בישראל בתחום מוצרי הניקוי, הנייר ושל יתר המוצרים המקוריים". 

השקיעה "עשרות מיליוני שקלים" בפרסום סימני המסחר

פרימוטק רכשה במהלך שנת 2005 את הבעלות בסימני המסחר קלין ודמות הברבור ואת המוניטין הגלום בהם תמורת מיליוני שקלים מחברת יוניליוור, ומאז שנת 2006 היא עושה שימוש מסיבי, ייחודי ורצוף בישראל בסימני המסחר שלה, לייצור ושיווק מגוון מוצרי ניקוי, חיטוי וטואלטיקה תחת סימנים אלה, והשקיעה "עשרות מיליוני שקלים" בפרסומם.

לפי הסבריה, "סימנים אלה רשומים אצל רשם סימני המסחר לראשונה מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת. הסימן קלין רשום במגוון צורות למילה קלין באותיות עבריות (ללא הגבלה לגופן/גרפיקה כלשהי) והן למילה זו באותיות לטיניות KLEEN", וגם "דמות הברבור רשומה בווריאציות גרפיות שונות".

רישומם של סימני מסחר אלה, מדגישה פרימוטק בפנייתה לבית המשפט, מקנה לה "זכות לשימוש בלעדי בהם בישראל, הן בשוק הפרטי והן בשוק המוסדי".

לפי הנתונים שמציגה פרימוטק, מאז החלה להשתמש במותגים אלה ועד היום, היא מכרה בישראל מוצרים "בכמויות עצומות בשווי קמעונאי של מאות מיליוני שקלים". במהלך השנים "עברה הגרפיקה של סימני המסחר קלין ושל דמות הברבור 'מתיחות פנים' עיצוביות, לשם התאמתם לרוח הזמן".

"הכירה מקרוב את התובעת ואת סימני המסחר"

לפי תיאוריה של פרימוטק, שניב, הנתבעת, שימשה בעבר כקבלן ייצור שלה "וייצרה עבורה בעבר מוצרי נייר טואלט באריזות הנושאות את קלין דמות הברבור", לפי דוגמאות שפרימוטק סיפקה לה לצורך העבודה, כך ששניב "הכירה אפוא היטב ומקרוב את התובעת ואת סימני המסחר קלין ודמות הברבור".

ואולם בהמשך, לפי פרימוטק, שניב "עשתה שימוש בסימנים אלה... לשם ייצור ומכירה ללא הרשאה של מוצרי נייר זהים למוצרי התובעת".

עוד עולה מכתב התביעה כי בעבר מנכ"ל שניב ובעל השליטה בה, פסח ברנט, בחן את האפשרות לרכישת המותג קלין מפרימוטק, ואולם "המגעים לא עלו יפה, בשל אי-הסכמה על המחיר לרכישת המותג הנודע".

בהמשך, בשנת 2019 רכשה שניב את השליטה בחברת קלין פרופשיונל, העוסקת בשיווק מוצרים לשוק המוסדי, כחלק מרצונה לצמוח בשוק זה, בעוד שפרימוטק כבר התריעה בעבר בפני אותה חברה שנרכשה, כבר בשנת 2015, לגבי הפרת זכויותיה.

פרימוטק מסבירה כי התביעה נגד שניב והחברות-הבנות שלה מוגשת לאחר כישלון ניסיונותיה "להביא להפסקת ההפרות ולקבלת פיצוי הולם בגינן".

הצטרפה לבורסה עם גיוס של 70 מיליון שקל

שניב עוסקת בייצור ושיווק נייר ביתי גולמי, ובנוסף מייצרת ומשווקת מוצרי ניקיון, מוצרים לרכב ומוצרי טיפוח אישי. החברה, שבשליטת משפחת ברנט, נסחרת בבורסה בשווי שוק נוכחי של כ-320 מיליון שקל, אחרי שמנייתה נחלשה ב-20% כמעט בשנה האחרונה.

פרימוטק היא ממשיכת דרכה של חברת קליר, שהוקמה בשנת 1985, ואשר הגיעה לבורסה בתל אביב כבר בשנת 2006 (ונמחקה ממנה בעשור הקודם), והיא עוסקת בייצור, יבוא ושיווק של "חומרי ניקוי, מוצרי נייר, מוצרי ניילון, מוצרים לשימוש חד-פעמי, תמרוקים" ועוד. לחברה יש זרוע לשיווק מוצרים לשוק המוסדי ושיווק דרך קמעונאים לצרכן הסופי - שוק משני מבחינת כלל הפעילות.

פרימוטק, שבשליטת היו"ר אלי זנה והמנכ"ל אלי גבריאל, הצטרפה לבורסה בחודש מאי האחרון, עם גיוס הון ראשוני של כ-70 מיליון שקל, אחרי שקיצצה בכ-30% את שוויה בהנפקה, לפחות מ-300 מיליון שקל "לפני הכסף". מאז איבדה מנייתה כמעט 20%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-290 מיליון שקל.

הסכסוך על "הבלוק הלבן" הסתיים בפשרה

אין זו הפעם הראשונה שבה עולה לכותרות סכסוך הקשור לשימוש בסימן מסחרי של חברה הנסחרת בבורסה. באמצע העשור הקודם התגלע סכסוך שכזה בין חברת איטונג מקבוצת אינרום תעשיות בנייה (אז בשליטת קרן פימי של ישי דוידי) ובין חברת XELLA הגרמנית, בנוגע לשימוש בשם ובסימן המסחרי של הבלוק הלבן.

החברה הגרמנית הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה "בקשה למתן סעד זמני להפסקה מיידית של השימוש בסימני המסחר על-ידי איטונג", ולאחריה הגישה איטונג בקשה לסילוק הבקשה והתביעה ולעיכוב ההליכים.

השימוש בשם איטונג, כסמלם המסחרי של בלוקים בעלי כושר בידוד תרמי ואקוסטי גבוה, קיים כבר מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת. כאמור, XELLA פנתה לאינרום בבקשה לסיים את מערכת ההסכמים.

בסופו של דבר הגיעו הצדדים הסכמות, שבמסגרתן הוחלט כי איטונג תוכל להמשיך לעשות שימוש בלעדי בסימני המסחר עד וכולל שנת 2025, עבור תשלום חד-פעמי במזומן בסך של 1.6 מיליון אירו.