מלינדה פרנץ' גייטס כבר לא מבטיחה לתרום את רוב הונה לקרן גייטס

המיליארדרית עדיין מבטיחה לתרום את רוב כספה, ומזכירה את Pivotal Ventures ואת קרן גייטס במכתב התרומה האחרון שלה

מלינדה פרנץ' גייטס / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
מלינדה פרנץ' גייטס / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

מלינדה פרנץ' גייטס כבר לא מבטיחה לתת את רוב הונה לקרן ביל ומלינדה גייטס, ובמקום זה מתכננת לחלק אותו לכמה יוזמות פילנטרופיות, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

המיליארדרית הפכה את ההחלטה לרשמית בסוף 2021, לאחר גירושיה ממייסד מיקרוסופט ביל גייטס, כך אמרו האנשים, כשפרסמה את מכתב הבטחת התרומה הראשון שלה. ב־2010, הזוג התחייב במכתב תרומה משותף לתרום את רוב הונם לקרן גייטס.

"אני מבינה את האבסורד בכך שכל-כך הרבה כסף מרוכז בידיים של אדם אחד, ואני מאמינה שהדבר האחראי היחיד לעשות עם הון כזה הוא לתרום אותו - באופן מתחשב ורב-השפעה ככל האפשר", כתבה פרנץ' גייטס במכתב החדש שלה.

קרן גייטס היא אחת מקרנות הנדבנות הגדולות ביותר בעולם עם הון גבוה מ־50 מיליארד דולר. ביולי, גייטס ופרנץ' גייטס אמרו שיתחייבו לתרום לקרן עוד 15 מיליון דולר. ייתכן שפרנץ' גייטס תעשה תרומות נוספות לקרן אפילו בזמן שהיא תורמת לעמותות אחרות, כך אמר אחד האנשים המכירים את הנושא.

דוברת של הקרן סירבה להגיב מעבר להודעות ההודעות שהקרן מוציאה ומכתבי הבטחת התרומה. היא אמרה שלמנכ"ל הקרן מארק סוזמן אין תגובה.

הקרן הוסיפה לאחרונה ארבעה חברים לחבר הנאמנים במאמץ להגביר את המשילות לאחר הגירושים של שני מייסדי הקרן. פרנץ' גייטס וגייטס הם שני יושבי-הראש של הקרן, למרות שהיא הסכימה להתפטר ב־2023 במקרה שאחד מהם מרגיש שהם כבר לא מצליחים לעבוד יחד. המיליארדר וורן באפט, עוד תורם מרכזי, היה אחד הנאמנים עד שהתפטר ביוני 2021.

בשיחת וידאו של קרן גייטס מיום רביעי, אמר סוזמן שפרנץ' גייטס וגייטס שניהם מחויבים לגמרי להיות יושבי-הראש של הקרן לתקופה ארוכה. הוא אמר שהשניים לעתים קרובות מובילים את הפגישות של הקרן על התגובה לקורונה ואישרו ביחד לאחרונה הגדלה של ההשקעה בתחומים כמו שוויון מגדרי והתאמה לשינוי האקלים. 

תקופה חדשה של נדבנות

פרנץ' גייטס, גייטס ובאפט החלו את הבטחת הנתינה ב־2010 על-מנת לנסות להשיק תקופה חדשה של נדבנות. הקמפיין מעודד את האנשים העשירים ביותר בעולם וזוגות לתת יותר מחצי מהונם לצדקה או למטרות חשובות, בין אם בזמן חייהם או בצוואות שלהם. המשתתפים לרוב חושפים את כוונותיהם לגבי תרומות במכתבים שהם מפרסמים ברשת.

בסוף נובמבר, גייטס ופרנץ' גייטס העלו מכתבי נתינה חדשים, נפרדים.

במכתב שלה, התחייבה מחדש פרנץ' גייטס לתרום את רוב הונה אבל לא פירטה אם תיתן אותו לקרן גייטס. "אני חושב שהנדבנות הכי יכילה כשהיא נותנת עדיפות לגמישות על פני אידיאולוגיה - וזו הסיבה שבעבודה שלי בקרן וב־Pivotal Ventures אמשיך לחפש שותפים חדשים, רעיונות ופרספקטיבות", כתבה.

פרנץ' גייטס השיקה את Pivotal Ventures ב־2015 על-מנת להתמקד בנושאים המשפיעים על נשים ומשפחות בארה"ב, כולל מדיניות חופשה בתשלום, והכנסת יותר נשים לתחום הטכנולוגיה ולתפקידים ציבוריים. ב־2019 אמרה פרנץ' גייטס שתתחייב לתרום מיליארד דולר בתקופה של 10 שנים דרך Pivotal על-מנת לקדם שוויון מגדרי.

גייטס, במכתב האחרון שלו, חזר על כך שרוב הונו יועבר לתרומות, באופן ספציפי דרך קרן גייטס. "הקרן היא העדיפות הראשונה שלי לתרומה, אפילו בזמן שהנתינה שלי בתחומים אחרים גדלה במשך השנים - בעיקר בהקטנת שינוי האקלים ומלחמה במחלת האלצהיימר.

גייטס היה חלוץ במיגור הפוליו והמלריה בקרן גייטס. הוא גם השקיע באנרגיה נקייה וטכנולוגיות אחרות על-מנת לטפל בשינוי האקלים, וכן במחקר על אלצהיימר דרך החברה שלו Gates Ventures ומכשירי השקעה אחרים. 

תישאר קרן משפחתית

ביום רביעי, אמר סוזמן כי הדירקטוריון החדש בקרן יערוך את הפגישה הראשונה שלו בשבוע הבא. החברים החדשים הם: סוזמן; איש העסקים והתורם סטריב מאסיוויה; הכלכלנית הברונית נמאט "מינוש" שפיק; והיועץ לתרומות תומס ג' טירני.

בתגובה לשאלה האם אנשי הדירקטוריון ינסו לשנות את הדרך בה עובדת הקרן, אמר סוזמן כי היא תישאר קרן משפחתית. "אנחנו היינו ברורים והם היו ברורים מול חברי הדירקטוריון החדשים שאנחנו לא מבקשים לשנות את המשימה שלנו או לשנות את סדר העדיפויות שלנו", אמר.

סוזמן אמר, עם זאת, כי בהתחשב במשאבים של הקרן עלול להיות קשה לקבל משוב הוגן, אז זה יהיה תפקיד מרכזי של חברי הדירקטוריון. "לרבים מהשותפים שלנו אין באמת תמריץ לתת לנו משוב קשוח או לנהל דיאלוג כן בגלל שלעתים קרובות הם מחפשים שותפויות או משאבים", אמר.

סוזמן אמר גם שהקרן בכוונה בחרה חברי דירקטוריון שעבדו עם גייטס ופרנץ' גייטס, וכן עם הקרן, כך שהנאמנים מכירים את הדרך בה פועלת הקרן.