לאחר שלא הפכה ל"להיט" בבורסת ת"א: נאייקס בוחנת הנפקה בוול סטריט

חברת הפינטק הישראלית הגישה טיוטת תשקיף לא פומבית לרשות ני"ע האמריקאית • מניית החברה צנחה בכ-20% מאז הנפקת הענק שלה בת"א אשתקד

עובדי חברת נאייקס / צילום: ניר סלקמן
עובדי חברת נאייקס / צילום: ניר סלקמן

האם חברות הייטק גדולות מישראל מתחילות לראות בבורסה המקומית תחליף להנפקה בוול סטריט? כך שאלנו לפני פחות משנה, כשחברת הפינטק נאייקס (Nayax) הגישה  טיוטת תשקיף לקראת גיוס הון לפי שווי חברה של כמיליארד דולר - שווי שבעבר היה מנתב אותה ישירות להנפקה מעבר לים. 

נאייקס הונפקה בת"א בחודש מאי אשתקד, במה שהפכה להנפקה השנייה בגודלה בתולדות הבורסה המקומית, ואשר נערכה במודל בינלאומי בהובלת החתם הזר ג'פריס (Jefferies) וכללה משקיעים זרים. המהלך כלל גיוס של 462 מיליון שקל ברוטו לתוך החברה, וכן הצעת מכר מצד בעלי מניות קיימים שמכרו מניות תמורת 205 מיליון שקל.

מאז כניסתה של נאייקס לבורסה המקומית נחלש באופן מהותי זרם ההנפקות של חברות טכנולוגיה מקומיות בת"א (וגם בוול סטריט). גם מניית נאייקס עצמה נחלשה, כשאיבדה כ-20% מההנפקה ומשקפת לחברה שווי נוכחי של 2.7 מיליארד שקל. 

כעת מתברר כי ההנפקה בת"א הייתה למעשה חלק מתוכנית דו-שלבית שהתוותה נאייקס לעצמה, ולפיה בשלב הראשון החברה הופכת לציבורית ומתחילה לבנות לעצמה מוניטין, ובשלב השני, שצפוי כעת, היא מנסה להיכנס לשוק האמריקאי.

נאייקס דיווחה לבורסה כי בשבוע שעבר הגישה טיוטת תשקיף לא פומבית לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), וזאת במסגרת בחינת האפשרות של ביצוע הנפקה לציבור בארה"ב. לפי הדיווח, נכון למועד זה ביצוע ההנפקה אינו ודאי, והוא תלוי בין היתר בתנאי השוק ובמחיר שבו ניתן יהיה להציע את המניות, וכן בקבלת אישור ה-SEC.

 
  

צמחה ברבעון הרביעי וב-2021 כולה

נאייקס הוקמה בשנת 2005 על-ידי האחים יאיר נחמד (מנכ"ל) ואמיר נחמד, יחד עם דוד בן אבי. החברה היא ספקית של פתרונות תשלום עבור מפעילי מכונות אוטומטיות, וכן מציעה אמצעי תשלום מותאמים אישית, אפליקציית ארנק סלולרי ועוד. המודל העסקי של החברה מבוסס על מנויים קמעונאיים המשלמים לה תשלום חודשי עבור השירות והסליקה.

נאייקס, נזכיר, נכנסה לבורסה בתקופת שיא של הנפקות טכנולוגיה גם בבורסה המקומית וגם עבור חברות ישראליות שיצאו לוול סטריט. ייתכן שאם הייתה יוצאת כבר אז להנפקה בוול סטריט, הייתה יכולה להשיג שווי גבוה יותר, אך ייתכן שגם הייתה מאבדת אחוזים ניכרים יותר משוויה, כפי שקרה למספר רב של חברות טכנולוגיה שהונפקו באותה עת בארה"ב.

את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי ושנת 2021 תפרסם נאייקס ב-9 במרץ, אך היא כבר סיפקה לאחרונה נתונים ראשוניים מהדוחות, ולפיהם היא אמורה לסיים את הרבעון עם הכנסות של 33.5-34.5 מיליון דולר, לעומת 25 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2020. את 2021 כולה תסיים עם הכנסות של 119 מיליון דולר (באמצע טווח התחזית), המשקפות צמיחה של 51% לעומת 2020.

עוד חברות בדרכן מת"א לוול סטריט

לאחרונה עדכנה נאייקס גם על רכישה צפויה: חברת און טראק, ישראלית העוסקת בתחום דומה לשל נאייקס ונסחרת בארה"ב. זו נקלעה לקשיים ופתחה בהליכי חדלות פירעון, אך נאייקס הגיעה איתה להסכם לפיו היא תלווה לאון טראק 5.5 מיליון דולר לפירעון חובותיה, ובהמשך תרכוש אותה תמורת כ-4.5 מיליון דולר נוספים.

מלבד נאייקס , עוד חברות טכנולוגיה שנסחרות כיום רק בתל אביב נמצאות בתהליכים שונים לקראת רישום מניותיהן למסחר גם בוול סטריט. מדובר בחברת סייברוואן שמשווקת טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בנהיגה, אשר הגישה טיוטת תשקיף חסויה ל-SEC לפני כחודש וחצי, ובחברת האב סקיוריטי  שהודיעה לאחרונה על חתימת מזכר הבנות למיזוג לחברת SPAC שנסחרת בארה"ב.