כלכליסט: המשטרה שתלה תוכנת מעקב בטלפונים של מנכ"לי האוצר, המשפטים, מנהלי בזק ועוד

המשטרה שתלה את תוכנת המעקב פגסוס של NSO אצל עשרות אזרחים, ביניהם בכירים במגזר הציבורי, אנשי עסקים, אקטיביסטים ועיתונאים, כך מדווחים ב"כלכליסט" • בין המטרות של המשטרה: מנכ"לי משרד האוצר, התחבורה והמשפטים לשעבר שי באב"ד, קרן טרנר אייל ואמי פלמור, מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר, אילן ישועה, מספר עיתונאים בוואלה, אבנר נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך

אמי פלמור, קרן טרנר, שי באב''ד / צילום: כדיה לוי, רמי זרנגר, איל יצהר
אמי פלמור, קרן טרנר, שי באב''ד / צילום: כדיה לוי, רמי זרנגר, איל יצהר

"כלכליסט" מדווח הבוקר (ב') כי המשטרה שתלה את רוגלת פגסוס של NSO אצל עשרות אזרחים ושאבה מהם מידע בלי פתיחת חקירה וללא צו שופט. 

על פי הפרסום של העיתונאי תומר גנון, תוכנת המעקב הושתלה אצל מנכ"לי משרד האוצר, התחבורה והמשפטים לשעבר שי באב"ד, קרן טרנר אייל ואמי פלמור, בעיקר בחשד שהדליפו לעיתונאים. אצל ראשי הערים מרים פיירברג, יורם שמעון, יעקב פרץ ומוטי ששון, וגם אצל מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר, מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, מספר עיתונאים בוואלה, אבנר נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך.

הרוגלה הושתלה גם בטלפונים של איש העסקים רמי לוי ויו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית, יאיר כץ, ואצל מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר. גם מובילי הפגנות ומחאות, כמו מחאת הנכים או יוצאי אתיופיה, סבלו מהשימוש בכלי. הרוגלה הושתלה גם בטלפונים של מתנחלים ביהודה ושומרון, סמוך לפינוי מאחזים.

אמי פלמור, מנכ''לית משרד המשפטים לשעבר / צילום: ענבל מרמרי
 אמי פלמור, מנכ''לית משרד המשפטים לשעבר / צילום: ענבל מרמרי

אמי פלמור אמרה בתגובה כי "אין שום תירוץ להאזנות האלה, יודעת על איזה מקרה מדובר", אחרי שגילתה את תמונתה בעיתון במהלך השידור בתוכנית "העולם הבוקר". "הריגול אחריי בוצע כי מתחתי יותר מדי ביקורת על המשטרה. אני לא רואה אפשרות אחרת. אני מתקשה מאוד להאמין למשטרה ויהיה קשה להחזיר את האמון הזה", הוסיפה בריאיון ברשת ב'. 

"השמות שפורסמו היום הם חלק קטן"

לפי הדיווח, איסוף המידע נעשה כאשר בראש הפירמידה עמדו המפכ"ל וסגן ראש השב"כ לשעבר רוני אלשיך, ותחתיו ראש חטיבת הסיגינט תת־ניצב יואב חסן וראש מחלקת טכנולוגיות, יוסף כחלון - שניהם בוגרי יחידת 8200.

השתלת הרוגלה לא נעשתה לצורך איסוף ראיות, אלא לשם השגת מידע מודיעיני. המידע שנאסף עבר בהמשך ליס"מים או ליחידות עיקוב של המחוזות השונים, כשהדרך שבה הושג הייתה תחת חיסיון. ההסבר היה לרוב: "מקור חד פעמי" או "מידע אגבי" - כלומר, המשטרה הייתה לכאורה פסיבית בהשגת המידע: "מישהו" חיצוני מסר לה אותו.

קרן טרנר אייל, מנכ
 קרן טרנר אייל, מנכ

אבנר נתניהו הגיב בפייסבוק על הפרסום של "כלכליסט": "אני בהלם. מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב, זה יקרה גם לכם".

לדברי גורם בכיר במערכת האכיפה, "כמעט בכל חקירה משטרתית עם הד ציבורי או בהיקף גדול נעשה שימוש ברוגלות, ואגב, מכמה סוגים. השמות שפורסמו היום הם חלק קטן. ברשימה כמה מראשי חברות גדולות בעת חקירות או אפילו בדיקות בטרם חקירה בעניינם".

לטענתו, ברשימה גם עיתונאים שהיו קשורים לחקירות - לא רק אילן ישועה. "בפרקליטות ידעו. ודאי וגם יזמו/הזמינו חלק מהמעקבים עם הרוגלות".

מזכיר ארגון עובדי תעשייה אווירית יאיר כץ מסר: "גם אני הזדעזעתי לגלות שאני ברשימת האנשים להם התקינה המשטרה תוכנת ריגול. מעבר לפגיעה הקשה בפרטיות והחדירה לחיים האישים שלי אני מצר על כך שישנם עובדים רבים ואנשים שחשפו את חייהם האישים ואת המצוקות הפרטיות שלהם בפניי והיה לנו שותף בשיחות, בדמות חוקר משטרה. העובדה שהשקיעו שעות וחודשים ארוכים שכללו האזנות, קריאת מיילים והודעות ופעולות נוספות מלמדת שסרקו אותי במסרקות ברזל ולא מצאו דבר. היא לבדה מחזקת את העובדה שפעלתי ואמשיך לפעול ביושרה ועל פי חוק. אבל על פעולה אחת מיני רבות לא אסלח - הדפיקה בדלת בשעה 5.32 בבוקר למול עיניהן של הבנות הקטנות שלי היא כמו 'סייפן בלב עד היום'".

ממשטרת ישראל נמסר: "בהתאם לפרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה בדבר מינוי צוות הבדיקה, משטרת ישראל משתפת פעולה באופן מלא ובשקיפות עם צוות הבדיקה שכאמור החל את עבודתו. מעבר לכך ומטבע הדברים ככל שיעלו פרסומים לא נתייחס לפרטי הבדיקה או תיקי חקירה שונים".