בורסות עולם | סיקור שוטף

יום הפכפך הסתיים בירידות; חברות התיירות זינקו, מטא מחקה עוד 5%

על פי הפייננשל טיימס, אמזון ונייקי בוחנות הגשת הצעות רכש ליצרנית ציוד הכושר פלוטון - המניה זינקה בתגובה בכ-20% • נעילה חיובית בבורסות אירופה • התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים יורדת קלות ועומדת על 1.92% • הביטקוין ממשיך לטפס, מחירי הנפט בנסיגה

בניין הנאסד''ק בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בניין הנאסד''ק בניו יורק / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

לאחר יום תנודתי והפכפך בניו יורק, שבמהלכו זזו המדדים מעליות לירידות ולהפך, ננעל המסחר במגמה שלילית שהתחזקה ככל שהתקרב צלצול הנעילה. נאסד"ק ירד בכ-0.6%, S&P500 ירד ב-0.3% ודאו ג'ונס נסגר ללא שינוי מהותי. הירידה בתשואות האג"ח נחלשה, התשואה על האיגרת ל-10 שנים עומדת שוב על 1.92%.

בקרב ענקיות הטכנולוגיה המגמה הייתה מעורבת הערב. מטא (פייסבוק)  בלטה לשלילה עם ירידה של יותר מ-5% בהמשך לצלילתה לאחר פרסום הדוחות בשבוע שעבר (וגם פייפאל  שאיבדה רבע משוויה ביום מסחר אחד המשיכה לרדת הערב). טסלה , נטפליקס , מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל)  איבדו גובה, וגם אמזון  ו-AMD  שנסחרו בעלייה רוב הערב ננעלו באדום. אנבידיה  סיימה בעלייה של כ-1%.

חברות החזרה לשגרה בלטו עם עליות חדות, ובהן ענקיות הקרוזים נורווג'יאן קרוז ליין , רויאל קריביאן  וקרניבל  שזינקו 8%-7% כל אחת, וגם חברות התעופה אמריקן איירליינס , יונייטד  ואלסקה אייר  טיפסו מעלה. עוד בלטו לטובה טייסון פודס  שקפצה כ-12% לאור דוחות חזקים ופלוטון שהוסיפה כ-20% בשל דיווח שגם אמזון וגם נייקי שוקלות להגיש הצעה לרכישתה.

צ'ק קאפ  הישראלית נסקה ביותר מ-13% בשל אישור ה-FDA להתחיל ניסוי בארה"ב כחלק מהפיתוח הקליני של בדיקת סקר לאיתור פוליפים במעי הגס. קמטק , שנסחרת גם בת"א, התחזקה בשל קבלת הזמנות למערכות בדיקה ומדידה בהיקף של כ-20 מיליון דולר. עוד עליות יפות נרשמו אצל אייסקיור , טוקספייס, ולנס, מאנדיי  וסלברייט. אינוביד  טיפסה לאחר שדיווחה על רכישת TVSquared מסקוטלנד, העוסקת במדידה ואספקת תובנות למפרסמים בטלוויזיה, ב-160 מיליון דולר.

22:00

עוד יום הפכפך בוול סטריט, אך בתנודות קלות יחסית. המדדים שוב נסחרים בירוק בשעה זו, כשנאסד"ק עולה ב-0.2%, S&P500 ב-0.3% ודאו ג'ונס ב-0.5%. הירידה של פייסבוק  צומצמה ל-3.8%, פלוטון  ממשיכה לעלות בכ-20%.

ספיריט איירליינס בולטת עם זינוק חד לאחר שהודיעה שתרכוש את המתחרה, Frontier Airlines בעסקת החלפת מניות בשווי של 6.6 מיליארד דולר (כולל חובות). חברת הקרוזים קרניבל מזנקת ביותר מ-8%, אמריקן איירליינס קופצת 6%.

בשוק הקריפטו העליות מתגברות: הביטקוין מוסיף 6.5% ועולה לרמה של 44.3 אלף דולר - זינוק של כ-15% בתוך שבוע. האת'ר עולה ביותר מ-5% (ומשלים עלייה של 21% בשבוע) ונסחר תמורת 3,170 דולר. הריפל מזנק בקרוב ל-19% ושערו עומד על 79 סנט, הדוג'קוין מתקדם 13% למחיר של 16 סנט.

בגזרת הסחורות נרשמת מגמה מעורבת. הנפט הגולמי האמריקאי יורד ב-1% וחוזה למסירה במרץ נסחר ב-91.4 דולר, והנפט מסוג ברנט משיל 0.5% ומחירו יורד ל-92.7 דולר לחבית. הגז הטבעי צולל ביותר מ-7%. הזהב לעומת זאת, מתחזק ב-0.9% ונסחר תמורת 1,823 דולר לאונקיה.

20:30

התייצבות בבורסות ניו יורק: S&P500 ונאסד"ק נסחרים בדומה לרמת הפתיחה, דאו ג'ונס עבר לעלייה של כ-0.1%. 

טייסון פודס ממשיכה לבלוט לטובה לאחר דוחות חזקים (ראו עדכון קודם), וגם חברות החזרה לשגרה מטפסות - ובהן ענקיות הקרוזים נורווג'יאן קרוז ליין , רויאל קריביאן קרוזס  וקרניבל  וחברות התעופה אמריקן איירליינס , יונייטד איירליינס  ואלסקה אייר .

מנגד, מניית מטא ממשיכה לאבד את עניין המשקיעים והיא משילה 4.7%. המניה מחקה כבר 28% מאז שפרסמה את דוחותיה בשבוע שעבר. עוד בטכנולוגיה: טסלה יורדת 0.4%, מיקרוסופט יורדת 0.7%, גוגל משילה 2.1% ועליבאבא צונחת בקרוב ל-6%. מנגד, אנבידיה ו-AMD מתחזקות וגם אמזון רושמת עלייה קלה.

18:45

מדדי וול סטריט שינו כיוון ונסחרים כעת בירידות. נאסד"ק יורד ב-0.5%, כשמטא ונטפליקס מושכות מטה, S&P500 יורד ב-0.3% ודאו ג'ונס משיל 0.1%.

בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים. דאקס הגרמני ופוטסי הבריטי הוסיפו 0.7% וקאק הצרפתי עלה ב-0.8%. עליות נרשמו גם באמסטרדם, וינה, ציריך ובריסל.

בפרנקפורט דויטשה בנק בלט עם עלייה של 1%, SAP הוסיפה 2.2% וגם סימנס, דליברי הירו, הלו פרש, BMW, פולקסווגן ואדידס התקדמו. בלונדון וודאפון ולוידס קפצו 2.3%, ברקליס הוסיף 2.2% וקבוצת התעופה IAG זינקה בקרוב ל-4%.

18:10

שוב עליות קלות בוול סטריט, כשדאו ג'ונס ו-S&P 500 עולים ב-0.1% ונאסד"ק מוסיף 0.4%.

בקרב ענקיות הטכנולוגיה המגמה מעורבת. טסלה  נסחרת ביציבות, מטא  שוב מאבדת גובה ויורדת ב-2.8%, נטפליקס  יורדת 2.2%, מיקרוסופט  משילה 0.5% ואלפאבית (גוגל)  נחלשת ב-1.1%. מנגד, אמזון  עולה ב-1.5%, AMD  מוסיפה 2.5% ואנבידיה  מטפסת 1.9%. מניית עליבאבא  הסינית צונחת כ-6% לאחר שדווח שבנק ההשקעות סופטבנק היפני מכר החזקות בחברה.

טייסון פודס  מזנקת ב-10% לאחר פרסום דוחותיה לרבעון, שבמהלכו הכתה את התחזיות עם רווח של 2.87 דולר למניה, כמעט דולר מעל הערכות האנליסטים. גם ההכנסות עקפו את הצפי. החברה עדכנה שהיא פותחת בתוכנית התייעלות שתביא לחיסוך של מיליארד דולר בתהליך הייצור עד סוף 2024.

טבע  נחלשת קלות לאחר שהודיעה שהגיעה להסכם פשרה עם התובע הכללי של מדינת טקסס בנוגע לתביעות הקשורות לאופיואידים במדינה. על פי תנאי ההסדר, טבע תשלם לטקסס 150 מיליון דולר על פני פרק זמן של 15 שנה ותספק תרופה שיכולה להציל ממוות ממנת יתר ב-75 מיליון דולר על פני 10 שנים.

16:50

שינוי מגמה בוול סטריט, כשכעת מדד הדאו ג'ונס נסחר בירידה של כ-0.1%. יחד עם זאת עליית הנאסד"ק מתחזקת ל-0.8%. S&P500 עולה ב-0.2%.

קמטק  הדואלית הודיעה שקיבלה הזמנות למערכות בדיקה ומדידה בהיקף של כ-20 מיליון דולר, משתי חברות מובילות (Tier-1 IDMs) בתחום התכנון והייצור של שבבים. המערכות ישמשו בעיקר לבדיקה ומדידה בתלת ממד ביישומים המאתגרים ביותר מבחינה טכנולוגית.

16:32

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בעליות קלות של כ-0.1%-0.2% בשלושת המדדים המרכזיים, כשברקע גם באירופה המדדים ירוקים.

יצרנית ציוד הכושר פלוטון  מזנקת בכ-30% בעקבות דיווח מסוף השבוע של הפייננשל טיימס כי אמזון  ונייקי  בוחנות את רכישתה (בנפרד). לפני שנה החברה נסחרה בשווי שוק של 50 מיליארד דולר, והשבוע הוא עומד על 8 מיליארד דולר בלבד לאחר שהתרסקה ב-83% בתקופה הזו. מאז שהחלה השנה צנחה ב-30%. 

חברת צ'ק קאפ  הישראלית, שיושבת בעוספיה ונסחרת בנאסד"ק, הודיעה שקיבלה את אישור ה-FDA לבקשת התיקון לניסוי Pivotal בארה"ב. האישור מאפשר לה להתחיל בניסוי, שמהווה לדבריה אבן דרך מרכזית בפיתוח הקליני של C-Scan - בדיקת סקר ידידותית לאיתור פוליפים במעי הגס.

14:15

עליות קלות בבורסות אירופה. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב המגמה מעורבת.

במסחר המוקדם נרשמות עליות קלות במניות AMD , טסלה  וגוגל.

בעקבות פרסום דוחות חברת צ'ק פוינט  בשבוע שעבר כותבים בבית ההשקעות אופנהיימר כי הדוחות היו "טובים מהצפוי, עם האצה בקצב הצמיחה של פעילות המנויים ל-13.7% ובצמיחה הכוללת ל-6%, שיעור הצמיחה הגבוה מזה שנים רבות. הנהלת החברה הכריזה על אסטרטגיה עסקית לקידום צמיחה, כולל השקת מוצר Quantum Lightspeed בעל יתרונות תחרותיים וחיזוק מערך המכירות, על מנת ליהנות מביקוש גבוה לפתרונות הסייבר הצפוי בשנת 2022. יחד עם זאת, אנו מעריכים כי צ'קפוינט עדיין ממשיכה לאבד נתח שוק, כאשר השקעותיה בצמיחה עלולות להעיק על שיעורי הרווחיות, ובכך נותרים בהמלצת Perform הנייטרלית". 

12:15

מגמה מעורבת באירופה כעת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות, לקראת עוד שבוע עמוס בדוחות כספיים של חברות מובילות.

ארי ואלד, האסטרטג הטכני של אופנהיימר, צופה כי בתקופה הקרובה יישאר מדד S&P 500 בטווח בין רמת התמיכה של 4,275 נקודות לרמת ההתנגדות של 4,720 נקודות, כל עוד מדד ה-Russell 2000 נמצא מתחת לממוצע ל-200 יום, רמה של 2,240 נקודות, עם פוטנציאל לירידה נוספת לקראת אמצע של 2022. 

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. מדדי המניות המרכזיים מטפסים בשיעורים של עד 0.8%. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב ניכרת יציבות .

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים יורדת ב-2 נקודות בסיס לרמה של כ-1.91%.

בזירת המסחר בסחורות נסחרים החוזים על הנפט הגולמי בירידות קלות. חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט נסחר סביב 92.8 דולר לחבית.

08:00

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. הבורסות בסין חזרו לפעילות לאחר חופשת חג בשבוע שעבר, ורושמות עליות חדות (שנחאי עולה בכ-2%) ואילו מדד הניקיי בטוקיו יורד בכ-0.8%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב ניכרת יציבות. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים יורדת ב-2 נקודות בסיס לרמה של כ-1.90%.

בזירת המסחר בסחורות נסחרים החוזים על הנפט הגולמי במגמה מעורבת. חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט רושם עלייה קלה ונסחר סביב 93.6 דולר לחבית. הזהב נסחר בעלייה קלה.

בזירת הקריפטו הביטקוין ממשיך בהתאוששות ורושם עלייה של 2.7% לרמה של 42.800 דולר והאת'ר עולה ב-3.3% ל-3,100 דולר.

אורי גרינפלד,  האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, מציין בסקירה שפרסם כי  דו"ח התעסוקה של חודש ינואר בארה"ב הפתיע באופן משמעותי כלפי מעלה כאשר המשק האמריקאי הוסיף 467 אלף משרות, זאת לעומת צפי לתוספת של 125 אלף משרות בלבד. למרות זאת, "מדובר על ההפתעה השנייה בגודלה בדו"ח של ינואר וזאת בשל העדכון לאחור שנעשה בנתונים של נובמבר ודצמבר. לפני חודש רשמנו שנתוני התעסוקה של דצמבר יתעדכנו כנראה כלפי מעלה בשל תיקון ניכוי העונתיות אבל האמת היא שגם אנחנו לא האמנו שההשפעה תהיה עד כדי כך משמעותית. נתוני דצמבר עודכנו כלפי מעלה ב-311 אלף משרות ונתוני נובמבר ב-398 אלף משרות כך שבסך הכל מסתבר שסך המשרות בארה"ב גבוה יותר ב-709 אלף ממה שהיה נדמה קודם לכן".

"אם זה לא מספיק אז החדשות הטובות באמת בדו"ח של יום שישי הן שכוח העבודה האמריקאי (כל אלו שרוצים לעבוד, בין אם הם עובדים ובין אם הם מחפשים עבודה) גדל בינואר ב-1.3 מיליון איש ושיעור ההשתתפות עלה מ-61.9% ל-62.2%. אמנם מדובר עדיין על רמה שרחוקה מהרמה של לפני הקורונה (63.3%) אבל המגמה בשיעור ההשתתפות היא של עלייה ואלו יכולות להיות חדשות מצוינות לשווקים. אם המגמה תמשך ויתברר שאמריקאים רבים מתחילים לחזור לשוק העבודה אזי לחצי השכר יחלו תוך כמה חודשים להתמתן. נכון, בינתיים השכר ממשיך להאיץ והשינוי השנתי בו עלה ל-5.7% אבל כדאי לזכור ש: א) לוקח כמה חודשים עד שהמעסיקים והעובדים מעריכים מחדש את עמדותיהם כך שהשכר מגיב בפיגור לפער בין הביקוש להיצע העובדים. ב) בגלל האומיקרון שעות העבודה השבועיות בינואר התכווצו מ-34.7 ל-34.5 כך שחלק מהזינוק בשכר השעתי הוא רק תוצאה של פריסת השכר השבועי/חודשי לפחות שעות עבודה".

כיצד דו"ח התעסוקה צפוי להשפיע על הפד? ובכן, כותב גרינפלד, "קודם כל כדאי לזכור שעד החלטת הפד יתפרסם גם דו"ח התעסוקה של פברואר. שנית, אם בפד ילמדו משהו מהבנק האנגלי הרי שההודעה של מרץ צריכה להיות ההודעה בה שמים את כל הקלפים על השולחן, גם במחיר של זעזוע רגעי בשווקים, על מנת להחזיר מידה מסוימת של ודאות למשקיעים. מכיוון שהשוק מגלם כיום כבר תרחיש של העלאת ריבית מהירה ומתמדת עד סוף השנה הרי שהסיכון שהפד ייקח אם אכן יבהיר שזו כוונתו אינו גבוה כל כך. בהמשך השנה, אם אכן הלחצים על השכר מכיוון שוק העבודה יחלו להתמתן, יחד עם ההאטה הצפויה גם כך באינפלציה במחצית השנייה של השנה, המסרים הניציים של הפד צפויים להתרכך".