אחרי שעסקת אנבידיה נפלה: סופטבנק מתכנן להוביל את חברת הטכנולוגיה Arm להנפקה

בנק ההשקעות היפני מתכנן הנפקה ראשונית לציבור של ARM עד מרץ 2023, לאחר שאנבידיה נאלצה לסגת מהרכישה • רגולטורים בעולם הערימו קשיים בגלל הכוח האדיר שיהיה לאנבידיה בתום העסקה, וגם לקוחות החברה לא תמכו • פיקדון בגובה 1.2 מיליארד דולר ישאר בידי סופטבנק בשל ביטול העסקה

מטה סופטבנק בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock, Sundry Photography
מטה סופטבנק בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock, Sundry Photography

בנק ההשקעות היפני סופטבנק אמר שהוא מתכנן הנפקה ראשונית לציבור לחברת Arm, זאת לאחר שאנבידיה נאלצה לנטוש את הצעת הרכישה בעקבות ביקורת והתנגדות עזה של רגולטורים ולקוחות. על פי התאגיד היפני, השאיפה היא להנפיק בשנת הכספים שתסתיים במרץ 2023.

פיקדון בגובה של 1.25 מיליארד דולר שאנבידיה שילמה לסופטבנק "אינו ניתן לזיכוי", נמסר מהבנק, והוא יזכה לרשום את ה-Breakup Fee הזה כחלק מרווחיו ברבעון הרביעי הפיסקלי של השנה, שיסתיים במרץ.

מנכ"ל Arm, סיימון סגרס, התפטר, והנשיא רנה האס ייקח על עצמו את התפקיד - כך לפי אנשים המכירים את הפרטים שדיברו עם בלומברג.

שליטה חזקה מדי בענף השבבים?

ענקית השבבים אנבידיה  הודיעה על רכישת Arm הבריטית בשנת 2020, תמורת יותר מ-40 מיליארד דולר, כאשר סופטבנק רכש אותה ב-2016 תמורת 32 מיליארד דולר. 

הארכיטקטורה של מעבדי Arm מבוססים על גישת RISC, שיטת מימוש שתומכת בעיצובי מעבדים רזים יותר. מאחר שהורידו אלמנטים רבים מהמעבדים, הם קטנים יותר ומבצעים פעולות חישוב מהר יותר. החברה לא מייצרת בעצמה את המעבדים, אלא מוכרת קניין רוחני (רישיונות) של העיצובים שלה והארכיטקטורה שלה.

ההשתלטות של אנבידיה על החברה נתקלה בהתנגדויות. לקוחותיה בזו לרעיון ורגולטורים בחנו אותה מקרוב. הרכישה ספגה את המכה הקשה ביותר כשנציבות הסחר הפדרלית תבעה בדצמבר כדי למנוע את הרכישה, בטענה שאנבידיה תשיג שליטה חזקה מדי בעיצובי השבבים המשמשים לחברות הגדולות בעולם. "העסקה המוצעת תעניק לאחת מחברות השבבים הגדולות ביותר שליטה על טכנולוגיית מחשוב ועיצובים שעליהם מסתמכות חברות יריבות כדי לפתח שבבים מתחרים משלהן", כך נמסר מנציבות הסחר הפדרלית בדצמבר. ההסכם נזקק לאישור גם באיחוד האירופי ובסין, כמו גם בבריטניה שבה פועלת חברת ARM. בשנה שעברה הודיעו רשויות התחרות בבריטניה על חקירה שתבחן את המכירה הזו.

כאמור, שני הצדדים הסכימו לסיים את העסקה בגלל "אתגרים רגולטוריים משמעותיים המונעים את השלמת העסקה, למרות מאמצי תום הלב של הצדדים", כך נכתב בהצהרה של סופטבנק.

למעשה, הייחודיות של Arm הייתה דווקא הניטרליות שלה, כי היא עבדה עם כולם והבעלים סופטבנק לא שחקן בתחום. כשאנבידיה הכריזה על העסקה, החששות גברו בכך שהבעלות החדשה תצמצם את הייחודיות הזו. לדוגמה, אפל הודיעה ביוני 2020 שהיא מחליפה את המעבדים של אינטל במעבדים בפיתוח עצמאי, והם יהיו מבוססים על טכנולוגיה של Arm. בבעלות של אנבידיה, מהלך כזה יכול להיות בעייתי.

קרן Vision של סופטבנק חזרה לרווחיות ברבעון שהסתיים בדצמבר, והרוויחה 109 מיליארד ין (940 מיליון דולר) בשלושת החודשים שנגמרו בדצמבר. זאת לאחר הפסד שיא של 825 מיליארד ין ברבעון הפיסקאלי השני.