חפצים, אומנות ואפילו נדל"ן: חסידי הקריפטו שואפים לבזר כל סוג של נכס

לטכנולוגית ה-NFT יש פוטנציאל ביזור אינסופי, שנוגע לכמעט כל מוצר ותחום בעולם • לראשונה בהיסטוריה, המשתמש יכול לאמת ולעקוב אחרי הבעלות האותנטיות של הנכס מבלי לסמוך על הצד שלישי המתווך • המהפכה הביזורית - כתבה שלישית בסדרה

צילום מסך מתוך OpenSea - אחת מפלטפורמות NFT המרכזיות
צילום מסך מתוך OpenSea - אחת מפלטפורמות NFT המרכזיות

 הכותב הוא יזם ושותף־מייסד בקרן ההון־סיכון קוליידר וונצ'רס 

web3.0 - הדור הבא של האינטרנט

העולם הכלכלי־חברתי־טכנולוגי משתנה לנגד עינינו. מונחים כמו קריפטו, NFT, ובלוקצ'יין נזרקים לחלל האוויר בקצב מתגבר, אך השיח בחוץ נותר שטחי, במקום לצלול לעומק המהפכה שמתרחשת. בשבועות הקרובים נפצח את המהפכה הביזורית באמצעות סדרת טורים מקיפה על הדור הבא של האינטרנט.

איור של קוף משועמם, דמות מפוקסלת וציור של אבן בשחור-לבן - כל אלה נמכרו בשנה האחרונה במיליוני דולרים ליחידה והטריפו את הרשת. זה הרבה מעבר לקוריוז. עוד ועוד מותגים נשאבים בחודשים האחרונים לנבכי ה-NFT ובהם נייקי, מקדונלד’ס, קוקה-קולה ורבים אחרים. יש מי שכבר רואה ב-NFT התקדמות טבעית, ורוכש נכסים דיגיטליים בפלטפורמות השונות.

בכתבה הקודמת בסדרה עסקנו במהפכה הכלכלית המאיימת למוטט את ההגמוניה הפיננסית. אבל לא מדובר ביעד האחרון של המהפכה הביזורית - בדרך היא שולחת זרועות לכל סוג נכס ומוצר שקיימים בעולם במטרה להחזיר את השליטה והתמלוגים ישירות אל היוצר המקורי, ללא החברה שגוזרת קופון באמצע. בעוד שניתן לתחום את הפוטנציאל של הכלכלה הביזורית לרובע הוול סטריט במנהטן, פוטנציאל ביזור הנכסים באמצעות NFT הוא אדיר, ונוגע לכמעט כל תחום בעולם.

 

בואו נודה על האמת: במבט ראשון, NFT (ובעברית: אסימון-חסר-תחליף) נראה כמו עוד דרך להוציא כסף ממשקיעים, כביכול עוד הוכחה לסכנות הרבות בשוק הקריפטו. אולם, הטכנולוגיה החדשה מגיעה בהדרגה גם לגופים המסורתיים; יצירה דיגיטלית של האמן ביפל נמכרה בבית המכירות הפומביות הידוע כריסטי’ס ב-69 מיליון דולר, וסרטונים נדירים של שחקני ה-NBA נמכרים לאספנים.

האם מדובר בטרנד חולף, פירמידה משוכללת שבה כמו במשחק הכיסאות האחרון מפסיד את הכל, או ניצנים של טכנולוגיה מבריקה שתשנה לנצח את יחסי הכוחות בבעלות על הנכסים?

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לא לעולם חוסן: בין יוצרים למתווכים

בתור התחלה, נמפה את שלושת השחקנים בעולם הנכסים - מצד אחד, היוצר, ביניהם החברה המתווכת, ובקצה, המשתמש. השיבוש הביזורי משנה באופן דרמטי את מעמדו של כל אחד מהשחקנים. בעולם המסורתי של היום, היוצרים אינם שולטים ביצירה, נתונים לחסדיו של התאגיד שלקח עליהם חסות, ומרוויחים שברירים ממה שיצרו.

 

התאגידים שולטים בנכסים, כגון הרשתות החברתיות, חברות המדיה, הסטרימינג, האספקה ועוד. כל אותם התאגידים פועלים במטרה למקסם את הרווחים על חשבון היוצרים, ובניית גן סגור סביב הנכסים שבשליטתם.

מהפכת ביזור הנכסים מנטרלת את התאגידים המתווכים, מייתרת אותם ומעניקה את הכוח, הבעלות ומלוא הרווחים ליוצרים. היא מאפשרת למשתמשים שליטה בנכס, ואימות של תהליך יציאת הנכס מידי היוצר ועד שהוא נוחת בבטחה בידיהם. אין עוד צורך לסמוך על חברה חיצונית, אלא ניתן לצפות ברישומי הרשת המבוזרת בקלות ובפשטות.

מה זה NFT ומה הוא מאפשר?

כאן נכנסים לתמונה הפלטפורמות המבוזרות שמאפשרות לכל השרשרת לתפקד. אסימון-חסר-תחליף הוא טכנולוגיה ביזורית שמאפשרת רישום של בעלות על נכס על גבי הבלוקצ’יין. אם נשווה רגע לביטקוין או לשקל שנמצא אצלכם בכיס, שני סוגי המטבעות הללו שווים אחד לשני באופן מוחלט. עם זאת, NFT מתנהג אחרת: כמו הביטקוין, גם הוא מטבע קריפטוגרפי על גבי הרשת המבוזרת, כאשר ההבדל המשמעותי הוא שכל אסימון NFT שונה לחלוטין מכל אסימון NFT אחר בעולם. לשם כך, הם נוצרו לייצג דיגיטלית יחידה אינדיבידואלית בעולם, ולהעניק מעין תעודת בעלות על הנכס שהוא מייצג.

זוהי אינה טכנולוגיה חדשה או מורכבת מידי, אלא גרסה נוספת של המטבעות המבוזרים הרגילים. גם כאן, המנוע לנסיקה בשנים האחרונות הוא חברתי-כלכלי. בפעם הראשונה בהיסטוריה, המשתמש הפשוט יכול לאמת ולעקוב אחרי הבעלות, האותנטיות והמקוריות של הנכס מבלי לסמוך על הצד שלישי המתווך, ישירות מהארנק הדיגיטלי שלו. פוטנציאל הביזור, בגדול, הוא הכל: חפץ, יצירה, מוזיקה, וידאו, משחק, טקסט, חוזה משפטי, אמנה, כרטיסים לאירועים, ונדל"ן. לכל דבר שהוא יחידי בעולם ואין דומה לו יש פוטנציאל להפוך ל-NFT שניתן לרכוש, לקבל, לקבע בעלות ובמקרים מסוימים גם ללוות כנגדו, או למכור ולהרוויח ממנו.

Audius ו־Mirror במקום ספוטיפיי ופייסבוק?

לאחר הוצאת הגורם המתווך שגוזר עמלה שמנה, כאן נכנסים לתמונה סטארט-אפים מבוזרים המנגישים את ה-NFT להמונים. המרקטפלייסים הגדולים בעולם כמו OpenSea מאפשרים הנפקה, תצוגה, מכירה וקנייה של נכסים דיגיטליים, ללא תיווך, באופן מבוזר, ועם עמלה מזערית.

מוצרים כמו Audius או Sound.xyz שואפים להחליף את ספוטיפיי ויוטיוב מיוזיק לטובת פלטפורמה מוזיקה הוגנת ומתגמלת ליוצר ולמשתמש. כדי לסבר את האוזן, בפלטפורמה הפופולארית ספוטיפיי, 99.9% מכלל היוצרים מרוויחים פחות ממאה אלף דולר בשנה. ביוטיוב, מיליון השמעות ישלשלו לאמן מאות דולרים בודדים.

גם ברשתות החברתיות יש חדשנות. פלטפורמת הבלוגים Mirror מאפשרת לכתוב, להנפיק ולמכור מאמרים. זאת בניגוד לטוויטר ופייסבוק, בהן יוצר התוכן אינו מרוויח מהפלטפורמות. גם שרשראות האספקה והיצרנים לוטשים עיניים לאפשרויות הטמונות ב-NFT. למשל, היא מאפשרת לנטר כל מוצר היוצא מהמפעל עד בית הלקוח.

טכנולוגיית ה-NFT עדיין לא חפה מבעיות ואתגרים; החל מאחסון הנכס שעדיין נשלט על ידי חברות ריכוזיות, דרך הקלות היחסית שבה ניתן להנפיק ולשווק אסימון בלי הבלת המחירים, וכלה בהלבנת הון ומכירה מניפולטיבית בין השחקנים המנוסים. כל אלו הן תופעות הלוואי של מהפכה ברוכה שתייתר את התאגידים המתווכים תאבי העמלה, תצעיד את היוצרים לקדמת הבמה, ותעניק למשתמשים את השליטה על הנכסים שלהם.