מבלוקצ'יין ועד טוקנים: המדריך המלא לעולם המושגים בעידן הקריפטו

תוך מספר שנים התרחבה המהפכה הטכנולוגית הביזורית בקצב מסחרר, ואיתה גם שלל מושגים חדשים שעלו לאוויר • טור זה יתמצת את המעבר מרצף ריכוזי לביזורי, תוך התמקדות במושגים המרכזיים שמאפיינים את עולם הקריפטו כיום • המהפכה הביזורית – כתבה שמינית בסדרה

מורה נבוכים לאינטרנט בעידן הקריפטו
מורה נבוכים לאינטרנט בעידן הקריפטו

 הכותב הוא יזם ושותף־מייסד בקרן ההון־סיכון קוליידר וונצ'רס 

web3.0 - הדור הבא של האינטרנט

העולם הכלכלי־חברתי־טכנולוגי משתנה לנגד עינינו. מונחים כמו קריפטו, NFT, ובלוקצ'יין נזרקים לחלל האוויר בקצב מתגבר, אך השיח בחוץ נותר שטחי, במקום לצלול לעומק המהפכה שמתרחשת. בשבועות הקרובים נפצח את המהפכה הביזורית באמצעות סדרת טורים מקיפה על הדור הבא של האינטרנט.

הדור השלישי של האינטרנט צומח באופן אקספוננציאלי ועשיר בטכנולוגיות ייחודיות. אולם, עמוס לעייפה בשלל מושגים חדשים ומורכבים. בטור מיוחד זה, אנסה להנגיש את החשובים שבהם, לתמצת לכל קורא את המעבר מרצף ריכוזי לביזורי, איך הטכנולוגיה הביזורית פועלת מאחורי הקלעים, ומה הם השימושים בשטח הזמינים לקהל הרחב.

Web 3.0

האבולוציה של האינטרנט כוללת שלושה דורות: הראשון, בו המשתמשים פאסיביים וצרכני מידע בלבד, האינטרנט זר להמונים, אולם התשתית שלו היא קוד פתוח לשימוש. בדור השני המשתמשים עוברים להיות יוצרי תוכן, המידע ברשת בבעלות התאגידים, והתשתית עוברת לקוד סגור בשליטת ישות ריכוזית. בדור השלישי, המוכר גם כ-Web 3.0, הפוקוס עדיין על המשתמשים, אך כעת הם גם שולטים בתוכן. ישנו מאבק על ההון, מכיוון שאין צורך בגורם שלישי המפקח או שגוזר עמלה, והמטרה היא ביזור כמעט כל סוגי המידע.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

DAO

בדור השלישי של האינטרנט הדגש הוא על קהילות שנעות על גבי הרשת שהתאגדה לטובת מטרה משותפת ועקרונות בסיסיים, ומנהלת אותה באמצעות אוצר דיגיטלי הנשלט בידי כלל חברי הדאו ללא גוף שלישי מפקח. או במילים אחרות, ארגון אוטונומי מבוזר (DAO). הדאו בנוי באופן פתוח על מנת לייצר הלימות אינטרסים בין מחזיקי הטוקנים באמצעות תמריצים ותורת המשחקים. הדאו לא מצריך אמון כמעט בכלל באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין. עלות ההפעלה של דאו היא אפסית, ללא קשר לסכומים הגבוהים אותו הוא עשוי לנהל. והדבר החשוב ביותר - הדאו הוא שקוף. כל ההחלטות, החוקים, הטכנולוגיה, מנגנוני ההפעלה והתמריץ חשופים לביקורת הציבור באופן מלא מרגע עלייתו לאוויר ובכל רגע נתון.

בלוקצ'יין

הבלוקצ'יין (שרשרת בלוקים, בתרגום חופשי לעברית) הינה הטכנולוגיה לאימות פעולות בין שני צדדים ללא גורם שלישי מפקח. הבלוקצ'יין מחליף את הניהול הריכוזי באמצעות הצפנת המידע הנוצר מהמשתמשים ברשת, לאחר שהם מסכימים ביניהם שהוא אמיתי ושווה. הבלוק מכיל בעיקר את הטרנזאקציות שנעשו ברשת, ואת המפתחות הפרטיים (הארנקים הדיגיטליים) של הנמען והשולח. הבלוקים מוצפנים אחד אחרי השני בשרשרת, כך ששינוי המידע אחורה הופך לבלתי אפשרי, מכיוון שכל אחד ממשתמשי הרשת מחזיק בהעתק של השרשרת ופירוט העסקאות בה. לכל רשת ישנו מטבע שנועד לתמרץ את המשתמשים המאבטחים את הרשת, דהיינו אלו שבונים תיעוד של הטרנזאקציות, בודקים את שרשרת הבלוקים לוודא שאכן לשולח יש את הכסף לנמען ומצפינים את הבלוק הבא.

חוזים חכמים וארנקים דיגיטליים

אז מה הם בעצם אותם חוזים חכמים וארנקים דיגיטליים המדוברים? אלו חוזים דיגיטליים על גבי רשת הבלוקצ'יין, שמטרתם להחליף את האופן שבו אנו חותמים ומנהלים הסכמים היום, ולהעביר אותם לשיטה מבוזרת, שקופה, אמינה ומאובטחת. האפליקציה המבוזרת המפותחת על גבי החוזים נקראת dApp. הגישה אל החוזה מתבצעת באמצעות הארנק הדיגיטלי, שהינו תוכנה המתקשרת עם רשת הבלוקצ'יין ומאפשרת למשתמש לבצע עסקאות דיגיטליות, ולהתממשק לחוזים החכמים. לכל ארנק ישנה כתובת אחת פומבית ואחת פרטית, שהן מחרוזות ארוכות של אותיות ומספרים. את מספר הבנק, הסניף והחשבון, מחליפה הכתובת הפומבית, ואילו את השם משתמש והסיסמא לחשבון הבנק מחליפה הכתובת הפרטית, שגישה אליה מהווה גישה מלאה להון השמור בארנק הדיגיטלי.

DeFi

העולם בדור השלישי של האינטרנט שואף גם לבזר את הכלכלה העולמית, ובפשטות לקרוא לה - כלכלה מבוזרת (DeFi). מערכת פיננסית מבוזרת, נגישה, יעילה, ושקופה יותר, בה ניתן לבצע פעולות פיננסיות מתוחכמות ללא צד שלישי מפקח. המשתמשים ניגשים אל הטכנולוגיה באמצעות אפליקציות שונות, חלקן נראות ומרגישות בדומה לאפליקציות הפיננסיות שנמצאות כבר היום בטלפונים החכמים של כולנו, המאפשרות העברת כספים, ניהול חשבון, מסחר ועוד. אבל לכל זה יש הבדל משמעותי מרכזי - אין חברה ריכוזית מאחורה שמנהלת את הפעילות. על כן, בעקבות הוצאת הגורם השלישי המפקח, הכלכלה המבוזרת מאפשרת הורדת עלויות דרסטית, עד לכדי המינימום הנדרש על מנת להריץ את הקוד, מהירות שיא בביצוע עסקאות ואישורן, גישה בלתי מוגבלת לכל אזרח בכל מדינה ללא הגבלת זמן או היסטוריה פיננסית. כלכלה עתידנית זו מאיימת לנגוס בכל מוצר שמציעים הבנקאים, חברות הביטוח, מנהלי ההשקעות, חברות האשראי, בורסות המסחר, ברוקרי ההלוואות ועוד.

NFT

הטכנולוגיה הביזורית מעניקה גם בעלות על נכס ייחודי על גבי הבלוקצ'יין, ובשמו המוכר יותר - אסימון-חסר-תחליף (NFT). אם נשווה רגע לביטקוין, אין הבדל כלל בין מטבע ביטקוין אחד לשני. לעומת זאת, NFT מתנהג אחרת - כמו הביטקוין, גם הוא מטבע קריפטוגרפי על גבי הרשת המבוזרת, אולם ההבדל המשמעותי הוא שכל אסימון NFT שונה לחלוטין מכל אסימון NFT אחר בעולם. הייעוד שלהם הוא לייצג דיגיטלית יחידה אינדיבידואלית בעולם, ולהעניק מעין תעודת בעלות או רישיון למחזיק באסימון, על הנכס שהוא מייצג. בפעם הראשונה בהיסטוריה, המשתמש יכול לאמת ולעקוב אחרי הבעלות, האותנטיות והמקוריות של הנכס מבלי לסמוך על הצד שלישי המתווך, ישירות מהארנק הדיגיטלי שלו. הפוטנציאל, בגדול, הוא הכל - כל חפץ, יצירה, מוזיקה, וידאו, משחק, טקסט, חוזה משפטי, אמנה, כרטיסים לאירועים, ונדל"ן.

מטהוורס

העולם העתידני לא מסתכם רק בביזור נכסים או כלכלה. הוא שואף קדימה, אל עולם המטהוורס (Metaverse). מדובר ביקום וירטואלי מקיף, הנבנה על רשת ענק המחברת בין עולמות רב ממדיים, הניתנים לחוויה ופעולה בזמן אמת, על ידי מספר בלתי מוגבל של משתמשים. אם בעבר היינו מתחברים אל האינטרנט, מדליקים את המחשב ומביטים בטלפון החכם, בעולם המטהוורס, נעבור ״לחיות״ באינטרנט. תמיד. אולי עם משקפים, אולי עם עדשות חכמות או שבב מושתל. במקום שניגש למכשיר הקרוב ביותר, פשוט נהיה מחוברים לאינסוף משדרים סביבנו בצורה רציפה ותמידית.

מטבעות וטוקנים

אלפי המטבעות שבשוק הקריפטו מתחלקים לקטגוריות שונות, חלקן אף חופפות. ביניהן: משילות, רזרבה, רשת-חוזה-חכם, פרטי, שמיש, יציב, מם, נייר-ערך, חסר-תחליף, ועוד. בכל קטגוריה מתחרות מספר קהילות על המטרות הביזוריות הבאות; להחליף את הזהב והדולר, לבנות את התשתית הטכנולוגית של האינטרנט המבוזר, לאפשר הצפנת פרטיות ואנונימיות, להעביר דיגיטציה לניירות-הערך, לייצג נכס ייחודי באופן מבוזר.