ביטוח רכב | בלעדי

ביטוחי הרכב התייקרו השנה ב-3% בממוצע, וזו רק ההתחלה

העלייה הדרמטית בגניבות רכבים והתייקרות חלקי החילוף לרכבים גרמו לחברות הביטוח לצמצם את ההנחות על התעריפים • וההתייקרות הזו, שיכולה להגיע למאות שקלים בשנה, צפויה להחריף ב-2023

חניון מכוניות / צילום: איל יצהר
חניון מכוניות / צילום: איל יצהר

רבים אולי לא הבחינו בכך, אבל בשנה האחרונה ביטוחי הרכב התייקרו בסכומים שיכולים להגיע למאות שקלים. וההתייקרות הזו צפויה להתגבר בחודשים הקרובים.

תוצאות הבדיקה שערכה סוכנות הביטוח wobi בין תשע חברות הביטוח עמן היא עובדת, מגלות כי מחירי הפוליסות עלו בממוצע ב-3% בין ינואר 2021 לינואר 2022. נציין כי מדובר בממוצע של ההצעות שקיבלו בסוכנות הביטוח עבור פרופילים משתנים של נהגים.

המחירים התייקרו בכל הקטגוריות שנבדקו, עם כמה יוצאי דופן שלא עלו בכל קטגוריה. בין הדגמים הפופולריים שבהם היה השינוי המשמעותי ביותר: בקטגוריית המיני - קיה פיקנטו, אחד משלושת הדגמים הפופולריים בישראל, שמחיר הביטוח הממוצע הנוכחי שלה ( 2,956 שקל) עלה ב-5% לעומת לפני שנה; בקטגוריית הג’יפונים, מחיר הביטוח הממוצע של קיה ספורטאז’ (4,073 שקל), רכב השטח הנמכר בישראל ב-2021, מייצג עלייה של 7% לעומת ינואר 2021.

"אחד הגורמים שהביאו לעליית המחירים הוא העלייה הדרמטית של 33% במספר גניבות רכבים ברבעון האחרון של 2021 לעומת התקופה המקבילה אשתקד", מסביר נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-Wobi . "גניבות אלה מביאות לעלייה דרמטית בהוצאות חברות הביטוח שנאלצות לגלגל חלק מהן לצרכנים. גורם נוסף הוא הזינוק במחירי חלקי החילוף לרכבים בשל משבר האספקה והשינוע העולמי שגורם גם הוא לעלייה בהוצאות חברות הביטוח".

כפי שפורסם בגלובס בחודש אוקטובר, חברות הביטוח ביקשו לאחרונה מרשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על עולם הביטוח, לייקר את התעריפים בכ-3% עד 5% נוספים. ברשות שוק ההון אישרו את הבקשה לשתי חברות, וזאת בשל עלייה חריגה בשיעור התאונות של מבוטחיהן ובשל לחץ שהופעל מצד מבטחי המשנה שלהן.

מלבד אותן שתי חברות, בענף הביטוח ביקשו לייקר את התעריפים בשל ההנחיות המוטלות על החברות מצד רשויות המדינה. ב-1 בינואר עלה ב-3.33% הסכום שמחויבות חברות הביטוח להעביר לקופות החולים בגין טיפול בנפגעי תאונות דרכים.

בינואר 2023 יעלה גם התעריף שמשלמות חברות הביטוח לביטוח הלאומי בשל תביעות בגין תאונות דרכים. זאת בעקבות מנגנון ההתחשבנות החדש בין המוסד לביטוח לאומי לבין חברות הביטוח שעבר בחוק ההסדרים וייכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה.