700 שקל למונית מנתב"ג, 1,600 שקל לדירה שלא קיימת: קבלת הפנים הלא תיאמן שקיבל תייר שהגיע לישראל

אלכסנדרוס זיאס, תייר יווני שהגיע לישראל, נאלץ לשלם מחיר שערורייתי עבור נסיעה שאורכת כ-25 דקות • "שאלתי את הנהג אם הוא בטוח שזה המחיר, ושאולי יש טעות, אבל הוא אמר שלא", מספר זיאס, שהגיע לישראל במסגרת תוכנית לסטודנטים • בהמשך המצב לא השתפר: כשהוא הגיע לבניין שבו ממוקמת הדירה ששילם עליה ב-Airbnb, התברר לו שהיא לא קיימת

אלכסנדרוס זיאס / צילום: תמונה פרטית
אלכסנדרוס זיאס / צילום: תמונה פרטית

700 שקל. זה מה ששילם אלכסנדרוס זיאס בן ה-24, תייר יווני שהגיע לישראל עבור נסיעה במונית מנתב"ג לרחובות, נסיעה שאורכת כ-25 דקות. זיאס הגיע לישראל במסגרת תוכנית מיוחדת לסטודנטים. הוא תושב האי היווני כרתים ולביקור בישראל, לראשונה בחייו, הוא הגיע במטרה לשהות חמישה חודשים על בסיס מלגת לימודים מיוחדת הכוללת סמסטר במכללת HIT בחולון.

כשזיאס נחת בנתב"ג בערב יום רביעי הוא חיפש תחבורה ציבורית. "לא עשיתי עבודת הכנה מראש ללמוד האם יש רכבת או אוטובוס מנתב"ג. שאלתי אנשי שירות בנתב"ג היכן אוכל לרכוש סים מקומי בכדי לגלוש באינטרנט ולאתר לאן אני אמור ללכת, הפנו אותי למקום מחוץ לטרמינל. לא מצאתי היכן זה בדיוק, אבל אז ניגש אליי נהג מונית ושאל לאן אני צריך להגיע. הסברתי שאני צריך להגיע למכון וייצמן ברחובות. הוא אמר שאלך איתו. שאלתי כמה תעלה נסיעה לרחובות והוא אמר שבין 200 ל-250. אני הייתי משוכנע שמדובר במחיר שקלי, ושאלתי כמה פעמים. לא העליתי על דעתי שהוא מתכון לתעריף באירו, מה גם שזה נראה היה גם מחיר לא ריאלי. שאלתי שוב ואז חשבתי שלא אהיה מדי לא מנומס, ולכן התקבעתי על שקלים".

"נשמטה לי הלסת"

"בדרך הוא הסביר לי שהוא טעה במסלול ושהוא מצטער, אולי זה היה תירוץ לגבות יותר על הנסיעה שעבורה הוא אפילו הפעיל מונה", מספר זיאס. "במהלך הנסיעה הוא גם עצר ליד כספומט והמליץ לי למשוך 2,000 שקל משום שלדבריו על הסכום הזה לא משלמים שום עמלה. למרות שעבורי זה המון כסף, כך עשיתי. כשסיימנו את הנסיעה מול השער של מכון וייצמן הוא הראה לי שהמונה קובע מחיר של 689 שקל. נשמטה לי הלסת. נלחצתי ממש. שאלתי אותו 10 פעמים אם הוא בטוח שזה המחיר, ושאולי יש טעות, אבל הוא אמר שלא. שילמתי לו 700 שקל במזומן, והוא אמר שאין לו עודף לתת".

"הראיתי לו איזו פתקית שנתנו לי בשדה תעופה שלא ידעתי מה היא אומרת, הוא אמר שזה לא רלוונטי. בסוף הוא החזיר לי מטבע של שקל ועוד מטבע של עשר אגורות ואמר שזה עשרה שקלים. הרגשתי שמשהו לא בסדר, כי ציפיתי לשלם משהו כמו 200-250 שקל. הוא אמר שהתעריפים היום שונים בגלל הקורונה. ידעתי שמשהו לא כשורה אבל פחדתי. שילמתי ויצאתי מהמונית".

1,600 שקל על דירה שלא קיימת

ברכת ה"הסבר פניך לתייר" לא הסתיימה בעקיצת נהג המונית שגבה ממנו מחיר שערורייתי לנסיעה מנתב"ג. אחרי שהבין זיאס שמוטב יהיה לו למצוא סידור לינה אלטרנטיבי לזה שבמכון וייצמן בעלות של כ-3,500 שקל לחודש, "סכום שקשה לי להרשות לעצמי כסטודנט", הוא מצא דירה בפלטפורמת Airbnb ברחוב מסילת ישרים בתל אביב במחיר של כ-1,600 שקל.

כשהוא הגיע לבניין שבו ממוקמת הדירה התברר לו שהיא לא קיימת. הדלת הייתה סגורה על סורג ובריח. בעל הדירה, עמו יצר קשר, אמר שהדירה אינה רלוונטית להשכרה וכי היא הופיעה בטעות במאגרים של Airbnb. לדירה המיועדת הגיע זיאס יום לפני שהיה אמור להיכנס להתגורר בה, רק לוודא שהכול בסדר. הכול כאמור לא היה ממש בסדר. "אני לא יודע מי האשם, האם זה בעל הדירה או Airbnb שעוד פרסמו אותה", הוא מספר לגלובס.

רן, ברמן בבר אטלס שממוקם מול הבניין סייע לתייר המבולבל והעייף שרק רצה לנוח לרגע ולעכל את החוויה הישראלית שלו עוד לפני שהחלו הלימודים שלשמם הגיע. רן אירח אותו למזון ולמשקה וניסה להמתיק את הגלולה. לגלובס הסביר רן כי חרה לו היחס שמקבל תייר שמגיע לישראל וכי ניסה עד כמה שניתן לתקן את החוויה שעבר תוך שהוא מכוון אותו ממה מוטב לו להיזהר בשהות בישראל כדי למנוע עוגמות-נפש נוספות בהמשך.

זיאס מספר כי הובטח לו מ-Airbnb החזר שיגיע אליו תוך שבועיים. בינתיים הוא עבר להתגורר באברהם הוסטלס בתל אביב עד שימצא סידור לינה לחודשים הקרובים. הוא לא מתחרט בבחירה בישראל לתוכנית חילופי הסטודנטים. "אני כבר יכול להגיד שאני אוהב את הישראלים ולמרות החוויה של ההתחלה אני חושב שזה המקום הנכון עבורי. אני לא מאשים את הישראלים במה שקרה לי עם נהג המונית, לצערי זה משהו שקורה בכל מקום. עם Airbnb אני מקווה שיסתדר ואקבל את כספי".

"אם יתאפשר - אבחר שוב בישראל"

אלכסנדרוס הוא היחיד שהגיע ללימודים האמורים מיוון. עמו בתוכנית תיירים-סטודנטים מגרמניה, מהודו, מצ'כיה, מהונגריה ומאיטליה. "אני הראשון מהאוניברסיטה שלי (הלניק מדיטרניאן טכנולוג'י) שנשלח ללמוד בחו"ל, וזה ממלא אותי בגאווה. הציעו לי לצאת ללימודים בכמה מדינות כמו פורטוגל, צ'כיה וגרמניה, אבל כשאמרו שאפשר גם לישראל, ושזה חדש, היה לי ברור שאבחר בישראל".

מה שמעת על ישראל לפני שבאת?
"פגשתי ישראלים ביוון וידעתי שכולם משרתים בצבא שזו מדינה שכדאי לבקר בה, אבל שהיא יקרה. ידעתי גם שמסובך להשיג ויזה, וזה באמת היה תהליך ממושך, ובסוף קיבלתי ויזת סטודנט לשנה. גם ביוון המחירים עולים עכשיו בגלל האינפלציה, אבל עדיין יוון זולה יותר ממדינות אירופה ובוודאות שהיא זולה יותר מישראל. ידעתי שתל אביב היא מרכז עולמי. כל התהליך לקבל אישור להגיע לכאן היה מסובך וממושך. התחלתי אותו בספטמבר 2021 והיו המון ניירת ומסמכים למלא. אבל זה בסדר, ואני פה. אני לא מאשים אף אחד חוץ מאת נהג המונית, שברור לי שהיה לא ישר מולי".

"למעשה, בעוד שנה יתאפשר לנו שוב לצאת לתוכנית להחלפת סטודנטים, ואני חושב שאם יתאפשר - אבחר שוב בישראל. מה שהייתי רוצה זה לא רק למצוא מגורים במחיר סביר לשהות פה, אלא גם שיתאפשר לי לעבוד, כדי שאצליח לעמוד בעלויות המחיה היקרות של ישראל בזמן הלימודים".