התאגיד לסלקום, פרטנר, הוט ו-yes: שלמו על התכנים שלנו

לגלובס נודע כי לאחרונה העבירה מועצת תאגיד השידור לפלטפורמות הצעה לרכוש את כלל התוכן של התאגיד תמורת 1.7 מיליון שקל בשנה

קרן מור ב''קופה ראשית''. בתאגיד רוצים ליהנות מהרווחים / צילום: צילום מסך
קרן מור ב''קופה ראשית''. בתאגיד רוצים ליהנות מהרווחים / צילום: צילום מסך

גלי ההדף של החוק להפצת שידורים באינטרנט, שעבר בכנסת לפני ימים ספורים והסדיר את יחסי הגומלים בין פלטפורמות ה-OTT לבין ערוצי הטלוויזיה, מגיע גם ליחסים שבין תאגיד השידור הציבורי לבין ספקי ה-OTT: לגלובס נודע כי מועצת תאגיד השידור הציבורי צפויה לדון בימים הקרובים באפשרות לבקש מסלקום, מפרטנר, מהוט ומ-yes להעביר לה תשלום עבור כל לקוח שמנוי על התכנים שלהן.

עוד נודע לגלובס כי התאגיד העביר לאחרונה לפלטפורמות הצעות מסחריות לרכישת התוכן שלו, הכוללות אפשרות לרכוש את כלל התוכן שמיוצר בתאגיד, לרבות התכנים של "החינוכית", תמורת 1.7 מיליון שקל בשנה; לרכוש את תכני "כאן 11" בלבד תמורת 1.1 מיליון שקל בשנה; או את תכני החינוכית בלבד תמורת 670 אלף שקל בשנה.

נזכיר כי בעבר הופיעו תכני התאגיד בכל הפלטפורמות האינטרנטיות בחינם, מבלי שהחברות נדרשו לשלם על התוכן כסף, זאת למרות שהצרכן של הפלטפורמות משלם תמורת השירות. התוכן ניתן חינם בין היתר מתוך תפישת הפצת התוכן של התאגיד, שרואה מחויבות להגיע לצופה בכל נקודה שאפשר על-מנת שייחשף לתוכן שממומן בכספי ציבור. 

המהלך הקודם לא הוכיח את עצמו 

לפני כשנה הוחלט בתאגיד לראשונה לנסות ולגבות תשלום עבור התוכן, שכן הצרכנים משלמים עבורו לפלטפורמות. בתאגיד כינו את התשלום המבוקש "דמי תפעול" ושלחו להוט, ל-yes, לפרטנר ולסלקום - הפלטפורמות שמפיצות תכנים של "כאן 11" והחינוכית - דרישה לתשלום 1.2 מיליון שקל בשנה תמורת השימוש בתוכן שמשודר ב-VOD ושנוצר בתאגיד.

הבקשה נשלחה לאחר שבמועצת התאגיד, שחזרה לאחרונה לפעול, הוחלט כי הגיע הזמן לשקול מחדש החלטה קודמת, שמכוחה נחתמו ב-2019 הסכמים עם הוט, yes, סלקום ופרטנר, שאפשרו להן להציע את תכני התאגיד בשירותי ה-VOD ללא תמורה. כעת סבורים חברי המועצה כי לא נכון להעביר חומרים שהופקו בכסף ציבורי לגורמים מסחריים מבלי שתשלום עבורם יחזור בחלקו לציבור.

בסופו של דבר המהלך לא הוכיח את עצמו מבחינת התאגיד - רק פרטנר הסכימה לשלם תמורת התוכן, והערוצים הורדו מהפלטפורמות האחרות.

אלא שבשנה האחרונה חל שינוי משמעותי בשוק: המודעות לאיכות התוכן שמייצר התאגיד גדלה משמעותית, ולראיה - כוכבי סדרות המיוצרות "בכאן 11", דוגמת "קופה ראשית", מככבים בהצלחה בברייק הפרסומות של הערוצים המסחריים, זאת בנוסף לחותמות איכות נוספות כמו הזכייה בפרס האמי עבור הסדרה "טהרן".

בנוסף, חל שינוי במעמד החוקי של העברת ערוצי טלוויזיה באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות: לאחרונה עבר חוק שהסדיר את הוראת השעה על-פיה התנהל השוק בשנים האחרונות, לפיה ערוצי הטלוויזיה גובים כסך מהפלטפורמות האינטרנטיות תמורת התוכן שלהם.

נסביר כי בעת שחוקק החוק הקודם, לא הייתה קיימת האפשרות של שידור טלוויזיוני על גבי האינטרנט. החוק שאמור היה להגדיר את מערכת היחסים בין הפלטפורמות המאפשרות את השידור לביו הערוצים יוצרי התוכן, קבע כי השידור הליניארי של הערוצים יינתן ללא תשלום לפלטפורמות. השינוי בשוק - כניסת המכשירים המקליטים והתפתחות הטלוויזיה האינטרנטית - יצרו מציאות חדשה שהחוק לא תאם לה, ולכן כפתרון ביניים נקבעה הוראת שעה שהפכה לחוק לפני מספר חודשים. 

רווח נאה ממכירת התוכן

בערוצים המסחריים רואים בשנים האחרונות רווח נאה ממכירת התוכן לפלטפורמות: שלא לייחוס טוענים גורמים בשוק כי על כל מנוי מקבלות קשת וקשת תשלום של 3-4 שקלים (התשלום לקשת גבוה יותר). בשוק יש כבר כ-800 אלף מנויי OTT משלמים, כך שמדובר בכנסה נוספת של כ-10 מיליון שקל בשנה.

נזכיר כי yes מתכוונת להעביר את כל המנויים שלה עד 2026 לפלטפורמה האינטרנטית, וגם בהוט מאיצים בחודשים האחרונים את המעבר, כך שבסופו של דבר הערוצים יוצרי התוכן אמורים לחלוק עם הפלטפורמות את הרווחים על כל המנויים המשלמים. 

נציין כי בניגוד לערוצים המסחריים שמתקיימים על מודל כלכלי של שיווק פרסום, ומשם גם מגיע הכסף לייצור תוכן - תאגיד השידור הציבורי ממומן מתקציב שנתי של 800 מיליון שקל שמוגדרים על-פי חוק - כלומר כספי הציבור. עובדה זו גרמה בעבר לתפישת הפצת התוכן לפיה יש להנגיש לציבור את התוכן בכל נקודת ממשק. עם זאת, מאחר שהפלטפורמות ממילא גובות תשלום ומרוויחות על התוכן של התאגיד, במועצה כאמור לא רואים סיבה שהתאגיד ויוצריו לא ייהנו מהרווחים שנוצרים.

עתה כאמור שוקלים במועצת התאגיד ליישם מול הפלטפורמות מודל התקשרות דומה לזה של הערוצים המסחריים - תשלום לכל מנוי, שמתוכו יועבר חלק מהרווחים ליוצרי התוכן. כלומר, מהלך כזה עשוי לפתוח אפיק הכנסה נוסף לגורמי ההפקה בתעשייה.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "התוכן של 'כאן' זמין לכל ובחינם בפלטפורמות הדיגיטליות של 'כאן' וביוטיוב, ומשודר בשידור לינארי בכל הפלטפורומות. חברות מסחריות המבקשות לעשות שימוש בתוכן ציבורי ב-VOD ולגבות דמי מנוי ורווחים, נדרשות לשלם עבורו". 

"לזרות חול בעיני הציבור" 

שלא לייחוס אומרים היום גורמים ממפעילי ה-OTT: "זו חוצפה לבקש מהפלטפורמות לשלם על תכנים שהופקו מכספי הציבור. הציבור הוא בעל הזכויות על התכנים האלה, ואין מקום להשית עלויות נוספות.

"בנוסף, התכנים של התאגיד משודרים ברשת וביוטיוב - שהיא בפירוש לא פלטפורמה ישראלית - בחינם, אז לא ברור מאיפה הגחמה לדרוש תשלום נוסף.

"מחובתו של תאגיד השידור הציבורי לדאוג שכל התכנים שלו יגיעו לכלל האזרחים בפלטפורמות הנגישות להם, והטלוויזיה הרב-ערוצית היא כיום עדיין הפלטפורמה המקובלת והמועדפת על מרבית הציבור.

"הטיעון של 'תמיכה ביוצרים' הוא ממש לזרות חול בעיני הציבור. חברות הכבלים והלוויין הן המשקיעות הגדולות ביותר ביצירה הישראלית וביוצרים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בשנה".