רשות התחרות תקבל שיניים: תוכל לקנוס יבואנים שפוגעים ביבוא מקביל

תזכיר חוק חדש שמפרסמת היום שרת הכלכלה אורנה ברביבאי יאפשר לרשות להטיל עיצומים כספיים עד לסכום של כ-100 מיליון שקל וגם ירחיב את טווח המקרים שיהוו הפרה על חוק התחרות • ברביבאי: "מדובר בצעד חשוב במאבק ביוקר המחיה"

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. כלים למניעת פגיעה ביבוא המקביל / צילום: יוסי זמיר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. כלים למניעת פגיעה ביבוא המקביל / צילום: יוסי זמיר

רשות התחרות תקבל סמכות להטיל עיצומים כספיים עד לסכום של כ-100 מיליון שקל על יבואנים שיפעלו לפגוע ביבוא המקביל המתחרה - כך עולה מתזכיר חוק חדש שמפרסמת היום (ב') שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. הצעה זאת מרחיבה בנוסף את גבולות הגזרה של הרשות, כדי לכסות פירצות שעד כה לא נחשבו הפרות על החוק.

המהלך החדש מגיע במסגרת הבליץ של ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן אל מול יבואני המזון והטואלטיקה הגדולים, בענף המאופיין בריכוזיות גבוהה. בממשלה אף אמרו כי לא יהססו להפעיל את רשות התחרות כדי לטפל בעליות המחירים, אבל מעבר לכך שהרשות היא גוף עצמאי שפועל על דעת עצמו, היא גם מוגבלת לפעול רק במסגרת אירועים המוגדרים כהפרות לפי נוסח חוק התחרות. כדי להעניק לרשות יותר "שיניים", גובש תיקון החוק במשרד הכלכלה תחת הובלה מקצועית של רשות התחרות. 

חצי שנה של ליקוי באכיפה 

ההתעוררות של הממשלה בנושא הריכוזיות מגיעה אחרי חצי שנה של ליקוי באכיפת התחרות בין היבואנים הישירים החזקים לבין היבואנים המקבילים. בסוף חודש יולי 2021 פקע תוקפה של הוראת שעה בחוק התחרות, שאפשרה לרשות "לתת הוראות ליבואנים ישירים אשר כתוצאה ממעמדם או התנהגותם קיים חשש כי ייפגע באופן משמעותי יבוא מקביל או יבוא אישי". כלומר, כמעט מרגע הקמת הממשלה הנוכחית ועד שייכנס תזכיר החוק החדש לתוקף בתום הליך החקיקה, רשות התחרות נטולת סמכות, שבלעדיה "עלולה להיפגע באופן משמעותי התחרות בענף", כך לפי נוסח הוראת השעה שפג תוקפה.

אלא שבפועל, הוראת השעה שפקעה לא באמת נתנה לממונה על התחרות סמכות לאכוף את החוק, אלא רק "לתת הוראות" ליבואנים. כדי לפעול בצורה משמעותית מול היבואנים, ממילא פעלו ברשות התחרות מתוקף סעיף אחר בחוק, שאיפשר להם לפעול מול מונופולים, גם אחרי שפקעה הוראת השעה. מרגע שהחוק הזמני פקע בתום שלוש שנים, כבר לא ניתן היה להאריך אותו, ולכן פנו בממשלה להליך חקיקה חדש ומורחב. גם החוק החדש צפוי לעבור בפורמט של הוראת שנה לשלוש שנים, עם אופציה להארכה בשלוש שנים נוספות. 

על-מנת להפוך את החקיקה ליעילה יותר, הנוסח החדש קובע כי הממונה על התחרות תהיה רשאית להטיל עיצומים כספיים בגין הפרה של החוק בסך של עד 8% ממחזור החברה עד לסכום של כ-100 מיליון שקל. גובה העיצומים הכספיים יחושב בהתאם לנסיבות המקרה, ובעיקרן מידת הפגיעה בתחרות הטמונה בהפרה. זאת, בניגוד להוראת השעה שפקעה, שהעניקה לממונה סמכות לתת הוראות בלבד כדי למנוע את הפגיעה בתחרות.

כאמור, יורחב טווח המקרים שיהוו הפרה על חוק התחרות. כך, הוא יאסור על יבואנים ישירים לבצע "מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע יבוא מקביל, ובשל כך עלולה להיפגע גם התחרות בענף"; וכן "מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד יבוא מקביל". האיסור השני אינו מתרכז בהשלכה האפשרית של המעשה על התחרות בענף הרלוונטי, אלא בתכלית המעשה. כלומר, כל מעשה שתכליתו העיקרית היא מניעה או הפחתה של יבוא מקביל, הוא אסור על-פי הצעת החוק. 

"צעד חשוב במאבק ביוקר המחיה" 

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ציינה כי "מדובר בצעד חשוב במאבק ביוקר המחיה. החוק החדש יעניק לרשות התחרות כלים למניעת פגיעה ביבוא המקביל, למען הגברת התחרות במשק ודאגה לצרכנים הישראלים".

עו"ד מיכל כהן, הממונה על התחרות, הוסיפה כי "התחרות מצד היבוא המקביל היא בעלת חשיבות רבה. הצעת החוק תאפשר לעצור באופן אפקטיבי מעשים של יבואנים ישירים שיש בהם כדי להפחית או למנוע תחרות מצד יבוא מקביל".