רוסיה מקרבת כוחות לעמדות תקיפה; נשיא אוקראינה זלנסקי: "אמרו לנו שהמתקפה תתרחש ביום רביעי"

הממשל האמריקאי העביר הערב הוראה לנציגי השגרירות האמריקאית בקייב להשמיד את המחשבים ומסמכים חשובים, ולהתפנות לעיר לבוב שנמצאת במערב המדינה: "פוטין יכול לפתוח במלחמה ללא כל אזהרה מראש"

חיילים אוקראינים מתרגלים אמל''ח שקיבלו מארה''ב / צילום: Reuters, EyePress News
חיילים אוקראינים מתרגלים אמל''ח שקיבלו מארה''ב / צילום: Reuters, EyePress News

נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי פנה הערב (ב') לתושבי המדינה והזהיר מפני פלישה אפשרית של רוסיה ביום רביעי הקרוב. "אומרים לנו כי ה-16 בפברואר יהיה יום ההתקפה", אמר זלנסקי, בדברים שפורסמו בעמוד הפייסבוק שלו, "אנחנו נהפוך את היום הזה ליום האחדות שלנו". הנשיא האוקראיני, שביקש בשבועות האחרונים ממדינות המערב שלא להגביר את הלהבות ולקרוא לאזרחים לעזוב את המדינה, אמר כי יום זה יהפוך מעתה והלאה לציון לאומי של אחדות המדינה, כולל הנפת דגלי אוקראינה וענידת סמלים לאומיים.

הנשיא האוקראיני הזהיר את הרוסים מכך ש"יש לנו צבא נהדר", אך אמר כי אוקראינה מחויבת לדרך השלום. "רק בדיפלומטיה דונבאס וקרים יחזרו לאוקראינה", אמר. הוא שב על מחויבות ארצו להצטרף לאיחוד האירופי אך לא הזכיר את הרצון להצטרף לברית נאט"ו הצבאית. הוא אמר מוקדם יותר כי משפחתו נשארת בקייב וביקר את מי שפינה פעילות ונציגות למערב המדינה, כמו השגרירות האמריקאית. לפי הדיווחים, השגרירות בקייב ננטשה, מחשבים וציוד הושמדו, והאמריקאים יעברו לעבוד מלבוב במערב המדינה.

רוסיה העבירה כמה משגרי טילים ורקטות ארוכות טווח לעמדת ירי שמאיימות על אוקראינה, כך על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית. 

הממשל האמריקאי העביר הערב הוראה לנציגי השגרירות האמריקאית בקייב להשמיד את המחשבים ומסמכים חשובים, ולהתפנות לעיר לבוב שנמצאת במערב המדינה.

במסיבת עיתונאים שעורך כעת דובר הפנטגון ג'ון קירבי, מסיבת עיתונאים. "אנחנו לא מאמינים שנפלה עדיין החלטה סופית לגבי הפלישה הרוסית", הוא אמר. "אם הרוסים רוצים לשלוח מסר של הורדת המתיחות, הם יכולים להסיג לאחור את הכוחות שלהם 'שמתאמנים' באזור כרגע - זה תלוי בפוטין".

 
  

קירבי הוסיף כי הפנטגון מאמין ש"פוטין יכול לפתוח במלחמה ללא כל אזהרה מראש".  כשנשאל האם הוא הכיר את הפוסט בפייסבוק של נשיא אוקראינה זלנסקי מהשעה האחרונה, ענה קירבי "אני לא יודע אם מישהו פה בבנין הכיר את זה, אני בטח לא הכרתי לפני שהעלת את זה, אבל אולי אני לא דוגמה כי אין לי חשבון פייסבוק משלי"

על פי הגורמים האמריקאים, תמונות לוויין מראות כי כמה יחידות רוסיות עזבו את הבסיסים הארעיים ואזורי הכינוס בהן התמקמו בתקופה האחרונה, וכעת הן החלו לעבור ל"עמדות מתקפה". כעת ארה"ב מאמינה שרוסיה תתקוף את אוקראינה עד סוף השבוע, למרות שעדיין לא בטוח באיזה אופן, מהיכן, מה יהיה סדר הכוחות וכן מה היא המטרה הסופית של הפלישה.

דבר אחד ברור, ברגע שהמתקפה הרוסית תתחיל, הידע של ארה"ב על המתרחש בתוך אוקראינה ובגבולות עם רוסיה יקטן באופן דרמטי שכן לאמריקאים לא יהיו חיילים על הקרקע ותיפסק גם התנועה הדלילה של מטוסי סיור באוויר. כמו כן, ההערכה הסבירה היא שכיאה למאה הנוכחית, במקביל לפלישה צבאית ישנה", רוסיה תקיים גם מתקפות סייבר ולוחמה אלקטרונית שצפויות למחוק את התקשורת באוקראינה כדי למזער את היכולת של המערב להבין מה קורה בתוך המדינה, אבל לא פחות מכך להקטין את היכולת של ההנהגה האוקראינית לשלוט בשטח, לקבל נתונים ברורים על המצב, ולבלבל את האוכלוסיה עד יצירת מצב של כאוס, שלא מאפשר למנהיגים לנווט כראוי את המשאבים ו"להוריד" לשטח החלטות.

בהקשר זה, הגנרל האמריקאי בדימוס, בן הודג'ס, שבעבר פיקד על כוחות צבא ארה"ב באירופה, הסביר בשבוע שעבר ברשת CBS כיצד לדעתו תתרחש המתקפה, אם אכן תצא לדרך. "רוסיה תחל בסדרה של מתקפות סייבר שנועדו לנטרל את יכולת קבלת ההחלטות, כך שהנשיא והרמטכ"ל האוקראיני לא יבינו מה בדיוק קורה בשטח. זה יהיה המהלך הראשון", אמר הודג'ס.

יש לדבריו בסיס. מתקפות סייבר כבר תקעו עשרות אתרי האינטרנט של ממשלת אוקראינה, אבל בהתחשב בנזק שעלול להיגרם לבנקים, מערכות תחבורה ומערכות חשמל, אלה לא יותר ממשחק ילדים.

"החבר'ה האלה חסרי רחמים לגמרי בשימוש בסייבר על מנת להרוס את כל מבני החברה", אמר הודג'ס. "לא אכפת להם מכמות הנזק שזה גורם, כל עוד זה תומך במאמץ שלהם".

"חלק מהבעיה שלנו היא שאנחנו ממשיכים להיות מופתעים בגלל שאנחנו לא מאמינים שבשנה 2022 ישנו מנהיג אירופאי שממש יעשה זאת", הוא הוסיף.

ביום שבת הזהיר הנשיא ביידן את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי ארה"ב "תגיב בנחישות ותטיל עלויות מהירות וחמורות", אם רוסיה תפלוש לאוקראינה. רוסיה שינעה בין 100 ל־150 אלף חיילים וציוד צבאי כבד לגבולות עם אוקראינה, תוך שהיא מכתרת את אוקראינה משלושה צדדיה: בלארוס, שם מתקיים תרגיל צבאי משותף בהשתתפות כמה עשרות אלפי חיילים, מסוקים, מטוסים, טנקים ומשגרי טילים מאז יום חמישי; מהמזרח, שם מוקמו כמאה אלף חיילים בחודשים האחרונים, כולל ציוד צבאי כבר של חילות היבשה, הארטילריה והאוויר; וכן מהדרום, מהים הכספי ואזור חצי האי קרים, היכן שנערכים בימים האחרונים תרגילים בהשתתפותם של כ-30 ספינות קרב.

בעוד שהצטברות הכוחות העלתה חששות בקרב בעלות בריתה של ארה"ב ונאט"ו, שרוסיה מתכננת פלישה צבאית, נציגים רוסים רשמיים וכן הנשיא פוטין עצמו הכחישו את קיומן של תוכניות כאלה ואף נטען, כי מדובר ב"היסטריה של המערב" וכן שארה"ב ומדינות אחרות יגרמו בעצמן למלחמה על ידי כך שהם מלהיטים את הסביבה ומשנעים כוחות לאזור.

בשבועות האחרונים פקידים מאוקראינה, רוסיה ומדינות נאט"ו עסקו בדיונים דיפלומטיים במשך שבועות בתקווה להפיג את המתיחות באזור, השיחות לא נשאו פריצות דרך.

שר החוץ הרוסי מבקש מפוטין זמן לדיפלומטיה; קנצלר גרמניה במפגן סולידריות בקייב

מוקדם יותר, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום במהלך שיחה לטובת המצלמות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הוא מבקש זמן נוסף לנסות ולשאת ולתת על הדאגות הביטחוניות של המדינה מול מדינות המערב. הדברים הפכו לכותרות ראשיות בכלי התקשורת הבינלאומיים, העוקבים בשבע עיניים אחרי הנעשה ברוסיה, בעקבות הערכות אמריקאיות כי המדינה תפלוש לאוקראינה בימים הקרובים. בפגישה נפרדת עם שר ההגנה הרוסי עודכן פוטין בכך שהתרגילים הצבאיים שמתנהלים כעת בבלארוס, בים השחור ועל אדמת רוסיה צפויים להסתיים כמתוכנן.

השיחות מול המצלמות התנהלו במהלך עוד יום שבו הצדדים הזהירו מהסלמה של העימות. האמריקאים פירטו כי רוסיה שולחת עוד ועוד כוחות לכיוון אוקראינה, בעוד הרוסים איימו כי כל "פרובוקציה אוקראינית" שתכלול התקפה על המובלעות הפרו-רוסיות לוהאנסק ודונצק יכולה לשמש עילה למלחמה כדי "להגן על התושבים בהן". "לא נפלוש לאוקראינה אלא אם כן יהיו פרובוקציות שייגרמו לנו לעשות זאת" אמר ל"גרדיאן" שגריר רוסיה לאיחוד האירופי. שרת החוץ הבריטית אמרה כי מתקפה רוסית על אוקראינה יכולה להתרחש "בכל רגע".

מעבר לגבול, ביקר היום קנצלר גרמניה אולף שולץ בקייב בירת אוקראינה, וחזר על מחויבותו לסולידריות עם המדינה. "הגבולות והריבונות של אוקראינה אינן ניתנות למחלוקת", אמר שולץ, שיטוס מחר לביקור ראשון במוסקבה בתפקידו החדש, וייפגש עם פוטין. גרמניה מסרבת להעביר נשק אנטי-טנקי שאוקראינה דורשת, ושולץ הדגיש את הסיוע הכלכלי שהמדינה מושיטה לאוקראינה. הוא הבטיח להעביר באופן מיידי 150 מיליון אירו נוספים למדינה.

במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה אחרי הפגישה ביקר נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי את הדרישות הנשמעות בכלי התקשורת, לגבי התחייבות של אוקראינה שלא לבקש רשמית להצטרף לנאט"ו. הוא אמר כי "אוקראינה לבדה ו-30 המדינות החברות בנאט"ו" יחליטו על הנושא, ואמר כי המדינה נחושה "להישאר בנתיב שבחרנו בו", שכולל הצטרפות עתידית לנאט"ו.