איך מנהיגים יכולים להפוך לאמיצים? חמישה עקרונות שאפשר לתרגל

מחקר טוען כי אומץ היא התכונה החשובה ביותר להובלת ארגונים בעידן של תהפוכות • אבל מה זה אומר ת'כלס?

בית ספר לניהול. חמישה עקרונות מובילים למנהיגות אמיצה / צילום: Shutterstock
בית ספר לניהול. חמישה עקרונות מובילים למנהיגות אמיצה / צילום: Shutterstock

פרופסור ברנה בראון, אחת החוקרות המובילות בעולם בתחום של מנהיגות, ערכה מחקר מקיף בו הוכח כי אומץ היא התכונה החשובה ביותר להובלת ארגונים בעידן של תהפוכות. תוצאות המחקר לא הפתיעו אותי. בימים בהם ארגונים מתמודדים עם הקושי העצום בשימור ובגיוס עובדים בעידן ה-Great Resignation - לא ניתן להוביל בדרך הישנה ולצפות לקבל תוצאות חדשות. אבל כדי לצאת מהחשיבה המקובעת וליצור שינוי אמיתי, יש צורך במנהיגות אמיצה.

מה זה אומר? מנהיגים אמיצים אינם חוששים לקבל החלטות קשות, הם מעוררים השראה ומובילים מתוך אמפתיה, רתימה ודוגמה אישית. הם מספקים ביטחון גם כשהמצב עמום ומעניקים לחברי הארגון קרקע פורייה להתפתחות. כל זה נשמע טוב, אבל מה זה אומר תכל'ס? בשני העשורים האחרונים חקרתי את הנושא לעומק בשילוב שיחות וייעוץ למאות מנהלים, קראתי ספרים ומחקרים רבים בתחום ומצאתי שאפשר לתמצת את המנהיגות הזו לחמישה עקרונות יסוד.

1 | לקיחת אחריות על המציאות - למנהיגים אמיצים יש יכולת להסתכל על המציאות הסוערת בעיניים פקוחות ולא דרך משקפיים ורודים. הם מנתחים את האתגרים ומבינים את המגבלות והקשיים הקיימים. בשלב הבא הם לוקחים החלטות אמיצות - ולא בהכרח קלות או בטוחות, ובונים תוכנית פעולה הרותמת את הארגון.

2 | יישום גמיש תוך רתימת הארגון - מנהיגים אמיצים מיישמים את תוכנית הפעולה בנחישות, אך עם זאת ערניים לשינויים שבדרך, ולא מפחדים לעדכנה תוך שמירה על גמישות. הם משכילים לשים בצד את חילוקי הדעות והאגו ולייצר זהות אינטרסים, כתשתית לשיתופי פעולה. רתימה כזאת מאפשרת לארגון לתעל את המשאבים והאנרגיה להשגת המטרות בצורה אפקטיבית, במיוחד בזמן משבר.

3 | תקשורת אמפתית, שקופה ואותנטית גם בזמנים קשים -
תקשורת בהירה, אותנטית ומהימנה היא קריטית לבניית אמון. המנהיג החדש מודה בטעויות, רואה בכישלונות ללמידה והתפתחות. המנהיגות האמיצה מעודדת חשיפה ושיח כנה לחיזוק היחסים.

4 | כוחו של פרגון ומתן קרדיט - מנהיגים אמיצים אינם לוקחים את כל הקרדיט לעצמם, אלא מפרגנים לכל אלו שלקחו חלק. יכולת זו רותמת את העובדים ומפתחת תחושת שייכות, הפרגון נותן מוטיבציה להמשיך בעשייה.


5 | הובלת שינוי באופטימיות - בתקופות של תהפוכות מנהלים רבים מפחדים לעשות שינוי. מנהיגות אמיצה מובילה שינוי על אף ולמרות הסיכון להיכשל, תוך כדי הסתכלות אופטימיות על העתיד.

הבשורה הרעה היא שישנם מעט מנהיגים שהעקרונות הללו באים לידי ביטוי בהתנהגותם היומיומית. הבשורה הטובה היא שהאומץ משתלם, ושזה בר ביצוע. אומץ הוא שריר שניתן לפתח. האחריות של כולנו היא לוודא שאנחנו מפתחים אותו הן בארגון והן בחיים האישיים.

טל פריבנר היא יועצת לארגונים ולמנהלים מובילים, מרצה ומנחת סדנאות לפיתוח האומץ. www.talprivner.co.il