רוצים להיות מאושרים בעבודה? בהרווארד יש קורס שמלמד את הנוסחה

כדי להוביל צוות שמח, מנהל צריך ללמוד איך להיות מאושר בעצמו, כך לפחות לפי קורס בבית הספר לעסקים של הרווארד, שהפך פופולרי בזמן מגפת הקורונה • ניהול וקריירה

כדי להוביל צוות שמח, מנהל צריך ללמוד איך להיות מאושר בעצמו / אילוסטרציה: Shutterstock
כדי להוביל צוות שמח, מנהל צריך ללמוד איך להיות מאושר בעצמו / אילוסטרציה: Shutterstock

קורס פופולרי בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד מבטיח ללמד מנהיגים עתידיים מיומנות חמקמקה - ניהול אושר. אחד החלקים הקשים ביותר בקורס הוא לקבל מקום בכיתה.

היום, בבתי ספר לעסקים המלמדים את ראשי התאגידים של מחר, כישורים כמו מודעות רגשית ושיפור הרווחה האישית תופסים את מקומם לצד יצירת עסקאות ומודלים פיננסיים. קורסים בנושאי אושר, מערכות יחסים ואיזון הם בין הקורסים המבוקשים ביותר בתוכניות ה-M.B.A המובילות. הפופולריות שלהם משקפת הן את הדרישה למיומנויות רכות והן את רצונם של התלמידים לחיים מאוזנים יותר, וגם את כוונת בתי הספר ללמד את הסטודנטים איך הופכים לבוסים טובים יותר.

בהרווארד, 180 המקומות בקורס "מנהיגות ואושר" של ארתור ברוקס מתמלאים במהירות. חלק מהסטודנטים שלא נכנסים לקורס הבחירה משתתפים בהרצאות באופן וירטואלי, או מבקשים מחבריהם הסטודנטים תקצירי הרצאות, מספרים סטודנטים. המשתתפים לומדים כיצד לטפח את האושר של הצוותים שלהם, לצד האושר שלהם עצמם.

העיקרון המרכזי הוא שאושר הוא המפתח למנהיגות יעילה. אושר אינו רק תוצר של מקרה, גנים או נסיבות חיים, טוען ד"ר ברוקס, אלא של טיפוח שגרתי של ארבעה תחומים מרכזיים: משפחה, חברים, עבודה משמעותית ואמונה או פילוסופיית חיים.

ליהנות מהעבודה ומהחיים

"חשוב היטב על כל אחד מארבעת החלקים של תיק העבודות שלך", מציג שקף ביום הראשון של הקורס בסמסטר זה. "באיזה מהם אתה מפרט יתר על המידה?" על פי הסילבוס, התלמידים יסיימו את הקורס עם כלים לקראת התחרות בשוק העבודה, שיאפשרו להם ליהנות מהעבודה והחיים.

הקורס, שאורכו שבעה שבועות, הוצע לראשונה בסמסטר אביב 2020, במקביל להופעתה של מגפת הקורונה. האושר בעבודה קיבל מאז דחיפות חדשה אצל עובדים ומנהלים, על רקע שיעורי שיא של עובדים החושבים מחדש על חייהם ועל יעדיהם ועוזבים את מקומות העבודה. חברות רבות משקיעות מאמצים גדולים להעלות את המורל, להפחית את התחלופה, להתנסות בדרכי עבודה חדשות, ואפילו להציע ריטריטים בריאותיים לעובדים.

"מנהיגות ואושר" התחיל עם 72 תלמידים. במהלך השנתיים האחרונות, ההרשמה יותר מהכפילה את עצמה, אבל בהרווארד עדיין טוענים שזה לא קורס שמתאים לכל מי שמנסה להירשם.

הקורס הוא בין השיעורים הספורים בלימודי M.B.A שנועדו ללמד אנשים עם הישגים גבוהים במוח השמאלי את הכישורים הרכים יותר שדרושים לניהול. בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת סטנפורד, הקורס "התנהגות ארגונית 374: דינמיקה בינאישית" - הידוע יותר בשם "רגשי ונוגע" - מלמד מודעות עצמית לשיפור התקשורת ומערכות היחסים. תלמידי בית הספר לניהול של אוניברסיטת ייל יכולים להירשם ל"שליטה בהשפעה ושכנוע", המבטיח ללמד את התלמידים כיצד לשכנע ולהניע אחרים בצורה אותנטית יותר .

להבחין בין חבר אמיתי לחבר עסקי

ד"ר ברוקס החל לדבר על אושר במקום העבודה גם עם חברות. כ-16,000 עובדי Allstate Corp. האזינו להרצאה וירטואלית שערך לאנשי חברת הביטוח בדצמבר; עוד אלפים צפו בהקלטה של ההרצאה בשבוע שאחרי, סיפרה החברה.

בתור איש מדעי החברה, שהצטרף להרווארד ב-2019 לאחר שהוביל במשך עשור את המכון האמריקני ליזמות, בעל הנטייה השמרנית, ברוקס אומר שלפעמים הוא מרגיש בודד בתור בוס. הוא אמר שהוא קיבל השראה להציע את הרעיון לקורס להרווארד לאחר שהבחין בתחושות דומות אצל מנהלים אחרים.

המצגות שלו בכיתה משלבות לפעמים פסוקי תנ"ך ותורות בודהיסטיות עם מחקר פסיכולוגי על רווחה או אהבה רומנטית. הוא מבקש מהתלמידים להבחין בין "חברים אמיתיים" לבין "חברים עסקיים". לחברים אמיתיים "יש איכות יפה של חוסר תועלת", אמר. "אני לא צריך אותך, אני פשוט אוהב אותך".

ברטוש גרבצ'בסקי, סטודנט בשנה ב' בלימודי MBA של הרווארד, מספר שהוא נרשם לקורס כדי ללמוד איזון טוב יותר בין עבודה לחיים. שתי מערכות יחסים רומנטיות ארוכות טווח הסתיימו בעוד הוא רודף אחרי הצלחה מקצועית בתחומי האנרגיה והטכנולוגיה. הוא רוצה לשפר את סיכויי ההצלחה של מערכת היחסים הבאה. "אני לא מתכוון לתעדף כסף בקריירה שלי", אמר, "אם אני מאושר, זה יבוא".

כשיסיים את לימודיו, גרבצ'בסקי רוצה לתת עדיפות לאושר של הצוות שלו. הוא מספר שלמד בקורס שחלק מזה, זה לשים את עצמו בנעליים של אחרים.

לתת ציונים למערכות יחסים

תלמידיו של ברוקס נותנים ציונים למערכות היחסים בחייהם, לערכים חומריים ולמדדים רגשיים אחרים בחיים שלהם. לאחרונה, בשיעור בוקר, הוא הקרין את הציונים האנונימיים של התלמידים על מסך בקדמת אולם ההרצאות.

כמה בעלי הישגים גבוהים, הוא אמר, דורגו גבוה במציאת משמעות והישגים, אך קיבלו ציון נמוך יותר ברגשות חיוביים. "אתה דוחה את הסיפוק שלך כל הזמן", הוא אמר, מה שעלול להוביל לשחיקה.

זה מתחבר לחוויה של אשלי מקריי, מהנדסת ויועצת המשתתפת בקורס. היא נזכרת שב-2019 נכנסה לרשימת הנשים המובילות בעסקים במיניאפוליס ובסנט פול - אבל התמקדה ביעד הבא במקום להתענג על ההישג. "זה היה החלום של אשלי הקטנה והשאפתנית הצעירה, והשגתי אותו, ולא הרגשתי כלום", אמרה.

מקריי מספרת שהיא שמעה על השיעור של ד"ר ברוקס לפני שהגיעה להרווארד וכעת היא משמשת בתור סמנכ"ל האושר של אגודת הסטודנטים של בית הספר לעסקים של הרווארד, חולקת רגעים מאושרים מרחבי הקמפוס ברשתות החברתיות ועוזרת לחברים לכיתה להיטען מחדש באנרגיה, בעזרת כלבים טיפוליים בקמפוס ועיסויים.

מארק ג'ירגוסיאן, בוגר בית הספר לעסקים של הרווארד, עובד כעת בהון פרטי בבוסטון. הוא שומר במגרת השולחן שלו שורה של תזכורות לתרגול יומיומי, אחת מהן לקוחה ישירות מהקורס של ד"ר ברוקס: "תחיה במכלים יומיים", כלומר, תישאר מודע למטרות עתידיות אבל תחיה בהווה.

העצה הזאת מועילה במיוחד כשדברים משתבשים, הוא אומר. ג'ירגוסיאן מייעץ לשותפים לחוצים לתקן טעויות, ואז להמשיך הלאה ולא להישאר המומים בגלל דברים שהם לא יכולים לשנות. הקורס גם עזר לו להבין את הפחד שלו מכישלון. אנשים לא חוששים מהכישלון עצמו, אומר ד"ר ברוקס לסטודנטים, אלא מאיך שהכישלון יגרום להם להרגיש.

"צריך להיות גבול לכמה אני נותן לעצמי להיות לחוץ בעבודה", מסכם ג'ירגוסיאן.

מה כולל הסילבוס של "מנהיגות ואושר"

בתחילת הקורס "מנהיגות ואושר" בבית הספר לעסקים של הרווארד, סטודנטים ממלאים שאלון המודד את "האושר הכללי" וקוראים מחקר מ-Journal of Career Assessment הטוען שאושר לעתים קרובות מנבא הצלחה בקריירה.

מאמר נוסף לקריאה, על ספירת ברכות במקום מועקות, מצא שלנקודת מבט של הכרת תודה יכולים להיות יתרונות רגשיים

חלק נוסף בקורס עוסק ביחסים ואהבה. הסטודנטים קוראים מחקר על הקשר בין מנהיגות לבדידות ומלאים שאלון נוסף המודד כיצד הם יוצרים מערכות יחסים קרובות.

החלק האחרון בקורס מתמקד בעתיד: שאלון נחישות בודק כושר התמדה ותשוקה לגבי מטרות גדולות. אחד השיעורים האחרונים עוסק במחקר האושר רב השנים של רוברט ולדינגר, פסיכיאטר מהרווארד.