המשקיע האקטיביסט דניאל לואב מזהה באמזון ערך לא ממומש בשווי כטריליון דולר

לואב אומר שהשוק לא מזהה את מלוא הערך של שני העסקים הנפרדים באמזון: תחום הליבה של מכירות מקוונות והיחידה הצעירה יותר המספקת שירותי מחשוב ענן

דניאל לואב / צילום: Reuters, Andrew Kelly
דניאל לואב / צילום: Reuters, Andrew Kelly

המשקיע האקטיביסט דניאל לואב, שהחברה שלו Third Point דיווחה כי מניות אמזון הן אחת מהאחזקות הגדולות ביותר שלה, הודיע למשקיעים השבוע שהוא מזהה כטריליון דולר בערך לא ממומש אצל ענקית המסחר המקוון.

לואב אמר בשיחה פרטית עם משקיעי קרן הון הגידור שהוא מנהל שהשוק לא מזהה את מלוא הערך של שני העסקים הנפרדים של אמזון, פעילות המסחר המקוון שהיא בליבת העסקים של החברה ומחלקת מחשוב הענן Amazon Web Services, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. השיחה עסקה בביצועי Third Point ב־2021 והתחזית שלה לגבי השווקים ונידונו בה כמה מניות שונות.

AWS, כפי שמכונה מחלקת מחשוב הענן של אמזון, היא בעלת שווי מיזם של יותר מ־1.5 טריליון דולר, סכום שהוא כמעט שווה להערכת השוק של החברה כולה העומדת כיום על 1.6 טריליון דולר, כך היה כתוב בשקופית שהוצגה במשך השיחה, סיפרו אנשים שמודעים לתוכנה. בינתיים, זרוע הקמעונאות של אמזון עשויה להיות שווה כטריליון דולר, כך היה כתוב בשקופית.

אין סימן לכך שלואב, אחד מבעלי המניות האקטיביסטים המוכרים ביותר, רוצה לפעול לביצוע שינויים בדירקטוריון אמזון ובפעילות שלה. הניתוח הבסיסי של סכום כל המרכיבים של אמזון נידון בוול סטריט בשנים האחרונות באופן נרחב - בייחוד מאז שרגולטורים החלו להתמקד בכוחן הגדל של חברות טכנולוגיה כמו אמזון ורמזו על האפשרות שיתפצלו לתת־חברות קטנות יותר.

נכון לסוף השנה, היו ל־Third Point מניות של אמזון  בשווי של 784 מיליון דולר, על פי דיווח לרשויות שהגישה מוקדם יותר השבוע. לקרן היה נתח של כ־608 מיליון דולר שלושה חודשים מוקדם יותר וזה קיבל חיזוק על ידי רכישת מניות נוספת על ידי Third Point.

לואב התייחס לעמדה של אמזון במכתב למשקיעים מהרבעון שפרסם ביום חמישי לאחר הדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" על השיחה. הוא כתב שהפוזיציה המוגדלת של הקרן באמזון מתייחסת ל"אמונה שלנו שאמזון נמצאת בצומת דרכים חשובה בעת שההנהלה החדשה שוקלת את התוכנית האסטרטגית לטווח ארוך לקדם את החברה, שעשויה לכלול כמה יוזמות נועזות, שהן הנושא של 'שיחות פינת קפה' של כל שוק המשקיעים".

הוא אמר שקיבל עידוד משתי התפתחויות מהעת האחרונה: שהחברה קנתה בינואר בחזרה מניות שלה בפעם הראשונה מזה עשור, ומכך שהחברה הציגה נתונים פיננסיים יותר מפורטים, כולל פירוט של ההכנסות מפרסומות והוצאות הון על פי קטגוריה.

קרן Third Point שיתפה עם קרנות גידור אחרות בשבועות האחרונים את הסיבות לכך שהיא חושבת שהפיכת AWS לחברה נפרדת עשויה להיות הגיונית, כולל זה שפיצול כזה עשוי להקל על חששות רגולטורים לגבי כוח השוק של החברה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

חלוצה במחשוב ענן

למרות ש־AWS מכניסה פחות מ־13% מהכנסות ענקית הטכנולוגיה מסיאטל, היא נחשבת לפרה החולבת של אמזון.

בעוד שהחברה מוכרת בעיקר בגלל פלטפורמת המכירות שלה, היא הייתה חלוצה במחשוב ענן. אמזון הקימה את AWS ב־2006 והיה לה יתרון של שנה על המתחרות שלה, לפני שחברות כמו מיקרוסופט וגוגל החלו להציע שירות מתחרה. כיום, AWS מדורגת כספקית מחשוב הענן הגדולה ביותר בעולם, על פי חברת המחקר Gartner. אם תופרד מאמזון, תהיה אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בעולם. AWS נוהלה על ידי אנדי ג'סי עד יולי, אז החליף את המייסד ג'ף בזוס כמנכ"ל אמזון כולה.

אמזון הייתה במוקד חקירה של הקונגרס על כוחן המונופוליסטי של פלטפורמות טכנולוגיה, לצידה היו גם אפל, חברת האם של גוגל אלפאבת וחברת האם של פייסבוק, מטא. לאחר חקירה שארכה יותר משנה, הציעו חברי בית הנבחרים לקדם הצעת חוק לכך שאמזון ותאגידים גדולים אחרים יתפצלו לשתי חברות או יפסיקו בפועל למכור מוצרים עם המיתוג העצמי שלהן. מבחינת אמזון, זה עשוי היה לגרום להוצאת המותגים והמכשירים במיתוג העצמי שלה, כמו רמקולי Echo, מהשוק המקוון שלה.

בצורה הנוכחית שבה היא פועלת בתחומי עיסוק נפרדים, אמזון היא אחד הקונגלומרטים האמיתיים האחרונים. יש לה קווי עסקים מגוונים כמו פרסום, הפקת סרטים, הוצאת ספרים ומחשוב ענן. כתוצאה מזה, היא גם המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב.

באופן היסטורי, החברה דחתה קריאות להתפצל ואמרה ש"רעיונות קצה על הגבלים עסקיים ישמידו עסקים קטנים ויפגעו בצרכנים".

מחיר המניה של אמזון  עלה ב־76% ב־2020, בעידוד הסגרים שהוטלו בעקבות מגפת הקורונה. בגלל שאנשים לא יצאו לחנויות, רבים יותר פנו לקניות באינטרנט, ואמזון הייתה בין המרוויחות הגדולות מזה. אבל ב־2021 מחיר המניה שלה טיפס רק ב־2.4%, בהשוואה למדד S&P 500, שהגיע ל־28.7%. ברבעון האחרון, הצמיחה הכוללת באמזון האטה בזמן שהכנסות AWS עלו בכמעט 39%, בהשוואה לרבעון המקביל שנה קודם לכן.