99 מיליון דולר בשנה? בעלי מניות באפל נגד חבילת התשלום של טים קוק

חברת ייעוץ לבעלי מניות מביעה דאגה אל מול חבילת התשלומים של מנכ"ל אפל טים קוק, שמגיעה לשווי של 99 מיליון דולר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc

משקיעי אפל צפויים להצביע נגד חבילת התגמול והבונוסים של המנכ"ל טים קוק, זאת בעקבות מכתב של קבוצת שירותי ייעוץ מובילה, בו הזהירה את לקוחותיה מפני "חשש משמעותי" ממענק המניות שקיבל קוק בשנה שעברה, כך לפי פרסומים ב"פייננשל טיימס" ו"בבלומברג".

קוק קיבל בשנה שעברה מענק מניות בשווי של 82 מיליון דולר, בנוסף לבונוס של 12 מיליון דולר במזומן ומשכורת של 3 מיליון דולר. כמו כן, חבילת השכר שלו כללה גם 630,630 דולר של עלויות אבטחה אישית ו-712,488 דולר לשימוש אישי במטוס פרטי, שהביאו את הסכום הכולל של קוק לשנת 2021 ל-98.7 מיליון דולר.

הצבעות בעלי המניות נגד חבילות הבכירים של אפל הן על תקן המלצה בלבד ואינן מחייבות את מועצת המנהלים של החברה לנקוט פעולה בהתאם. 

מנהיגות יציבה

בשנה שעברה קוק השלים את העשור הראשון שלו כמנכ"ל אפל, לאחר מותו של המייסד סטיב ג'ובס ב-2011. המנהיגות היציבה של קוק זכתה לשבחים רבים, כשהוביל את אפל לתואר הבלעדי של החברה הראשונה שהגיעה לשווי שוק של 3 מיליארד דולר בתחילת ינואר - תשובה ראויה לספקות המוקדמים לגבי יכולותיה של אפל, שעלו לאחר מותו של ג'ובס.

בעוד שג'ובס היה ידוע ביזמות והנועזות שלו, שהולידו מוצרים כמו האייפוד והאייפון, קוק מזוהה עם מומחיותו התפעולית ויכולותיו הפוליטיות, הכוללות, בין השאר, קידום קמפיינים לשוויון חברתי ופרטיות.

אפל לא פרסמה תגובה על המלצותיה של חברת הייעוץ, אך אין ספק אם אלה יאלצו את אחד מקדמי השוויון הבולטים בעמק הסיליקון למצוא את הדרך להגן על חבילת התשלום שלו בחברה היקרה ביותר בעולם.

תחת הנהגתו של קוק, התשואות הכוללות של בעלי המניות עולות כעת על 1,000%, כולל עלייה של כמעט 30% במחיר המניה של אפל במהלך 12 החודשים האחרונים. ברבעון הרביעי של 2021 דיווחה אפל על רווחים שזינקו ב-20% ל-34.6 מיליארד דולר.

בהצהרה השנתית שלה, שפורסמה בחודש שעבר, מועצת המנהלים של אפל הציגה הכנסות ורווחים לשנת 2021 ש"חרגו באופן משמעותי" מהיעדים של החברה, מה שאפשר את תשלומי הבונוסים מבוססי הביצועים לבכירים.

אפל מסרה כי "תמשיך לקחת בחשבון את המשוב של בעלי המניות ואת התוצאות של הצבעות על שכר, בעת קבלת החלטות על תגמולים בעתיד".