"חבורה חדשה של קיסרים": מה חושב השותף של וורן באפט על בלקרוק ולארי פינק

השותף העסקי של וורן באפט אומר שקרנות פסיביות, כמו אלו המנוהלות על ידי קבוצת ניהול ההשקעות בלקרוק, מחזיקות ביותר מידי כוח

צ’ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik
צ’ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik

צ'ארלי מאנגר לא חושב שלארי פינק, מייסד, יו"ר ומנכ"ל בית ההשקעות בלקרוק, צריך לנהל את העולם.

מאנגר, מיליארד, סגן היו"ר של ברקשייר-הת'וואיי ושותפו העסקי של וורן באפט, אומר שהעלייה של קרנות המדד, כמו אלו המנוהלות על ידי פינק, הביאה ל"העברה עצומה" של כוח ההשפעה על קבלת החלטות תאגידית. השינוי הזה "ישנה את העולם", אמר, ולא לטובה.

"יש לנו חבורה חדשה של קיסרים, והם האנשים שמצביעים על המניות בקרנות המדד", אמר מאנגר, בן 98, באסיפה השנתית של דיילי ג'ורנל, חברת הוצאה לאור שהוא עומד בראשה מאז שנות ה-70. "אני חושב טובות על לארי פינק, אבל אני לא בטוח שאני רוצה שהוא יהיה הקיסר שלי".

בלקרוק ו-ואנגארד הן שתי חברות ניהול ההשקעות הגדולות ביותר שמנהלות קרנות השקעה פסיביות, שעוקבות אחר מדדים במקום לנסות לנצח את השוק על ידי בחירת מניות ספציפיות.

הקרנות הפכו לברירת המחדל להשקעות עבור משקיעים קטנים וקרנות פנסיה גדולות כאחד, כשהן מניבות תשואות טובות יותר מקרנות אקטיביות רבות במהלך העליות של השוק בעשור האחרון. השינוי הגדיל את חלקן של קרנות המדד הפסיביות בבסיס הבעלות הכולל - ובמקביל גם בכוח ההצבעה - בחברות ציבוריות רבות.

הפופולריות הגואה של קרנות המדד הפכה את המנהלים שלהן למשקיעים הגדולים ביותר ברוב המניות הגדולות. החברות, כולל בלקרוק, ביקשו להפעיל את הכוח הזה בדרכים שלעתים גרמו למנהלי תאגידים אי-נוחות. מנהלי השקעות החזיקו בשליטה רבה יותר על החלטות חשובות של החברה, בינהן כאלו הקשורות לשינויים בהנהגה, גורלם של מנהלים ותוכניות ארוכות טווח.

פינק הוא תומך של 'קפיטליזם של בעלי עניין' - הרעיון שלחברות יש חובות חברתיות שמתרחבות מעבר למקסום הערך עבור בעלי המניות. "לקפיטליזם יש את הכוח לעצב את החברה ולהיות מניע גדול לשינוי", כתב פינק במכתב שנתי לבעלי מניות בחודש שעבר.

פינק אמר שבלקרוק מחויבת לעתיד שבו לכל המשקיעים תהיה אפשרות להצביע בקשר למניות שלהם. באוקטובר האחרון, החלה החברה לאפשר למשקיעים מוסדיים מסוימים להצביע בעניינים הקשורים לאחזקותיהם.

בלקרוק דיווחה על נכסים שהיא מנהלת בשווי של יותר מ-10 טריליון דולר ברבעון הרביעי של 2021, מספר שובר שיא. קרנות פסיביות מנהלות יותר משני שלישים מהנכסים הללו.