בשיא המתיחות באוקראינה: היום תיפתח ועידת הביטחון במינכן, ללא רוסיה

מנהיגים רבים צפויים להשתתף בוועידה, שמתקיימת שוב באופן פיזי אחרי שנתיים של מגיפת קורונה, ביניהם קנצלר גרמניה, נשיא אוקראינה, סגנית נשיא ארה"ב ומזכ"ל נאט"ו

וולפגנג אישינגר, מייסד ועידת הביטחון / צילום: Reuters, Wolfgang Kumm
וולפגנג אישינגר, מייסד ועידת הביטחון / צילום: Reuters, Wolfgang Kumm

בעוד במזרח אוקראינה מתנהלים חילופי אש והפצצות בין המורדים הפרו-רוסיים לצבא אוקראינה, ומנהיגי ארה"ב ובריטניה העריכו פומבית כי רוסיה מתכננת לפלוש למדינה "בימים הקרובים", תיפתח היום (ו') ועידת הביטחון השנתית במינכן. מנהיגים רבים צפויים להשתתף בוועידה, שמתקיימת שוב באופן פיזי אחרי שנתיים של מגיפת קורונה, ביניהם קנצלר גרמניה, נשיא אוקראינה, סגנית נשיא ארה"ב ומזכ"ל נאט"ו. אף נציג רוסי לא ישתתף בוועידה, בפעם הראשונה מזה שנים.

סוגיית אוקראינה, והאיום במלחמה חדשה על אדמת אירופה שנראה ממשי לפי אזהרות קהילות המודיעין של ארה"ב ובריטניה, יעמדו בראש סדר היום של הדיונים, שיימשכו עד יום ראשון. פרשנים העריכו כי המנהיגים שישתתפו בוועידה ינסו שוב לשדר אחדות מערבית נגד רוסיה, ואיומים בסנקציות כלכליות עליה אם תפלוש לאוקראינה. וולפגנג אישינגר, שייסד את הפורום היוקרתי בשנות ה-60', צפוי לעמוד בראש הוועידה בפעם האחרונה. מי שיחליף אותו אחרי הכינוס השנה יהיה כריסטוף הויזגן, בעבר היועץ לביטחון רב ההשפעה של אנגלה מרקל, שהיה בקשר צמוד עם גורמים ישראלים בנושא הצוללות ובנושאים אחרים.

ארה"ב הגבירה אתמול את אזהרותיה מפלישה רוסית מתקרבת, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן אף פירט באופן חסר תקדים את הדרכים שבהן רוסיה יכולה להצדיק אותה. "זה יכול להיות מתקפת טרור מפוברקת בתוך רוסיה, גילוי כוזב של קבר אחים, מתקפת מל"טים מבוימת על אזרחים או שימוש מזויף - או אפילו אמיתי - בנשק כימי", אמר בלינקן למועצת הביטחון של האו"ם.

אוקראינה דיווחה ביממה החולפת על הגברת הפעילות של המורדים הפרו-רוסים בדונבאס נגד מטרות אוקראינות, ואמרה כי הם מנסים "לגרור" את צבא אוקראינה לתגובה. קייב דיווחה על 60 תקריות ביממה אחת.

ממשלת בריטניה איימה לראשונה אתמול לשלול "ויזות זהב" מאוליגרכים רוסים, כלומר למנוע מהם את האפשרות להתגורר בבריטניה ולהעביר אליה את הונם. הדבר נתפס כניסיון להפעיל לחץ על מקורבים לפוטין, למנוע ממנו להורות על פלישה לאוקראינה. שרת הפנים הבריטית פריטי פאטל הודיעה אתמול כי התוכנית מושעית עד להודעה חדשה, ומשרדה מסר הבוקר כי ייתכן שהמדינה תשלול רטרואקטיבית ויזות ממי שכבר קיבלו אותן משום שהשקיעו לפחות 2 מיליון ליש"ט בבריטניה.

כ-600 נציגים צפויים להשתתף בוועידת הביטחון של מינכן, המתקיימת במלון "ביירישה הוף" בלב העיר. ביניהם 30 מנהיגי מדינות ושרים רבים, אך גם נציגי מכוני מחקר וארגונים לא ממשלתיים. הוועידה מתנהלת תחת סידורי אבטחה קפדניים, הכוללים איסור על הטסת רחפנים וקרוב ל-4,000 שוטרים ומאבטחים.