מקס הגדילה את ההכנסות ב-15% ובנק לאומי יהנה ממענק של 50 מיליון שקל

חברת כרטיסי האשראי הציגה רווח של 157 מיליון שקל בשנת 2021 אך הפרישה מענק לבנק לאומי, כספים שישולמו בעוד כמה שנים • גידול של 10% בכמות כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים ושל 19% בתיק האשראי הצרכני • לאחר שנתיים, יחולק דיבידנד בסך כ-63 מיליון שקל

רון פאינרו, מנכ''ל מקס / צילום: הדר דולן
רון פאינרו, מנכ''ל מקס / צילום: הדר דולן

חברת כרטיסי האשראי מקס (Max) פרסמה היום (א') את הדוחות הכספיים לשנת 2021, מהם עולה כי היא רשמה אשתקד רווח נקי של 117מיליון שקל. בנטרול הפרשות חד פעמיות עמד הרווח הנקי על 157 מיליון שקל, כמעט פי שלושה בהשוואה ל-47 מיליון שקל בשנת 2020.

עם זאת, בגין הפרשות שכללו בין היתר כ-50 מיליון שקל לטובת מענק הצלחה עתידי לבנק לאומי, ששלט בחברת כרטיסי האשראי עד להפרדתם בשנת 2019, ירד הרווח החשבונאי. המענק נקבע כיעד במסגרת הסכם תפעול הנפקת כרטיסי הבנק שנחתם בעת מכירת החברה לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס.

כתוצאה מאותה הפרשה הציגה מקס הפסד חשבונאי ברבעון האחרון של כ-17 מיליון שקל בעוד בנטרול אותן הפרשות עמד הרווח ברבעון הרביעי על 22 מיליון שקל לעומת 15 מיליון שקל בשנת 2020. נציין כי ההפרשות הינן חשבונאיות ולא פוגעות בתזרים של חברת כרטיסי האשראי, וכי הכספים יועברו ללאומי בעוד כמה שנים ולא באופן מידי.

במקס יכולים לשאוב עידוד מכך שהכנסות החברה ברבעון הרביעי גדלו בכ-22% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, ועמדו על כ-377 מיליון שקל. זאת, בעיקר בשל העלייה במחזורי כרטיסי אשראי כתוצאה מפתיחת המשק לפעילות מלאה והסרת חלק מההגבלות על התיירות בארץ ובעולם. בשנת 2021 כולה עמדו ההכנסות על 1.4 מיליארד שקל, גידול של 15% ביחס ל-2020.

במקס רשמו בשנה החולפת גידול של כ-19% ביתרת תיק האשראי הצרכני (לקוחות פרטיים) וזו הסתכמה בכ-6.4 מיליארד שקל. שיעור הריבית הממוצעת בגין אשראי צרכני ירדה אשתקד ונכון לסוף השנה עמדה על 7.2%, לעומת 7.7% בסוף שנת 2020. זאת בין היתר הודות לקמפיין בו יצא הבנק במסגרתו התחייב לריבית נמוכה באחוז אחד מזו שמציעים הבנקים.

החברה רשמה גידול גם באשראי לעסקים, ויתרת תיק האשראי לעסקים הסתכמה בכ-493 מיליון שקל, גידול של כ-20% מול היתרה בסוף שנת 2020. שיעור הריבית הממוצעת בגין אשראי עסקי ירדה גם עבור המגזר העסקי ועמדה נכון לסוף השנה שעברה על 5.2%, לעומת 5.4% בסוף שנת 2020.

מנוע צמיחה נוסף עבור החברה היה גידול בכמות כרטיסי האשראי, בעיקר הכרטיסים החוץ בנקאיים. היקף הכרטיסים התקפים עמד בסוף 2021 על כ-2.97 מיליון, גידול של כ-8% לעומת תקופה מקבילה אשתקד, כאשר כמות הכרטיסים החוץ בנקאיים גדלה בכ-10% (112 אלף כרטיסים תקפים נוספים) והגיעה לכ-1.2 מיליון, לעומת גידול של 6.3% במספר הכרטיסים הבנקאיים (105 אלף כרטיסים נוספים).

מחזור ההנפקה של החברה הסתכם בסוף השנה בכ-96 מיליארד שקל, גידול של כ-21%. ברבעון הרביעי מחזור ההנפקה גדל בכ-28% אל מול מחזור ברבעון מקביל אשתקד ובכרטיסים החוץ בנקאיים בכ-45%.

בנוסף, לאחר שנתיים בהן לא חולק דיבידנד, דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד בהיקף של 63 מיליון שקל בהתאם לכללים שנקבעו על ידי הפיקוח על הבנקים.

"שנת 2021 הייתה שנת צמיחה לצד ניהול שגרה כלכלית מותאמת קורונה, שנה בה מקס חיזקה את הווקטורים האסטרטגיים שלה - חיזוק בסיס הלקוחות בכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים ובניית תיק האשראי הגדול והחזק בענף", אמר מנכ"ל מקס, רון פאינרו. הנתונים בכרטיסי האשראי הם ראי לשגרה הכלכלית של הישראלים ואנו למדים שבשנה האחרונה המשק התחזק וחזר לפעילות כמעט מלאה לצד הקורונה, למעט פעילות הישראלים בחו"ל שטרם התאזנה לרמה שהכרנו טרם המגפה".