האם ועדת הכספים לא קיימה אף דיון על נפגעי הקורונה בתקופת בנט?

האם ועדת הכספים לא עסקה כלל בסיוע למי שנפגעו מהקורונה? לא באמת • המשרוקית של גלובס

אופיר כץ, הליכוד. המטה, ערוץ 13, 12.2.22 / צילום: דוברות הכנסת
אופיר כץ, הליכוד. המטה, ערוץ 13, 12.2.22 / צילום: דוברות הכנסת

הממשלה סופגת לא מעט ביקורת על כך שהיא לא מסייעת מספיק למי שנפגעו במהלך גלי הקורונה האחרונים. יש בהחלט מקום להשוות בין הסיוע שניתן כעת לבין מה שנעשה בתקופת הממשלה הקודמת, אבל הנתונים שציין ח"כ אופיר כץ מהליכוד נשמעו לנו חריגים. "כשאנחנו היינו בממשלה, קיימנו בוועדת הכספים 74 דיונים על סיוע כלכלי לאזרחי המדינה", הוא אמר בראיון בערוץ 13. "כמה הם עשו?... אפס דיונים בוועדת הכספים... (כדי) לסייע לאזרחים בתקופת הקורונה". האמנם?

ראשית נציין כי לא ברור מדוע כץ בחר להתמקד רק בוועדת הכספים. יש עוד ועדות שבהן ניתן לקדם חקיקה כלכלית רלוונטית. כך, למשל, בוועדת הכלכלה בראשות מיכאל ביטון, התקיימו דיונים רבים שעסקו בסיוע לאזרחים בעקבות משבר הקורונה. ביניהם דיונים שנערכו תחת כותרות כמו "השלכות גל האומיקרון על העסקים ומדיניות הממשלה" (17.1), ו"תמיכת המדינה בעסקים שנפגעו מהקורונה" (4.1) ועוד רבים.

ומה לגבי ועדת הכספים עצמה? נראה שגם בה התקיימו דיונים הנוגעים לסיוע על רקע המגפה, בעיקר בשבועות הראשונים לכהונת הממשלה הנוכחית. כך, למשל, ב-21 ביולי, קיימה הוועדה ישיבה בנושא "תיקון להצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) התשפ"א-2021". בדיון, אישרו חברי הוועדה את הגדלת דמי האבטלה לנשים בהריון, שנפגעו עקב ביטול תשלומי החל"ת לבני 45 ומטה. למעשה, כץ היה אמור לזכור את הדיון הזה בוועדה, שכן הוא נכח בו, ובסיומו אף ביקש "לברך על מציאת הפתרון למצוקת הנשים בהריון" ועל הטיפול של הקואליציה בנושא. גם באוגוסט ובספטמבר התקיימו דיונים שניתן לקשר לסיוע בתקופת הקורונה.

ומה קרה אחר כך? כץ צודק שבוועדה התקיימו פחות דיונים שנוגעים ישירות לסוגיית הקורונה, אבל נראה שיש לכך הסבר די משכנע. בחודשים הבאים כמעט כל דיוני ועדת הכספים הוקדשו לנושא אחד בלבד: העברת תקציב המדינה וחוק ההסדרים. לא רק שהתקציב הזה כלל בתוכו סעיפים רבים שעסקו במשבר הקורונה ובסיוע כלכלי לנפגעים ממנו, הוא היה נדרש במיוחד מכיוון שכזכור בתקופת הממשלה הקודמת לא הועבר תקציב, והסיוע שניתן לאזרחים כדי להתמודד עם המגפה נעשה באמצעות פתרון מאולתר שכונה "קופסאות קורונה".

בתגובה שנמסרה לנו מטעמו, עמד כץ על טענתו: "לא משנה איך ינסו לצייר את זה, ועדת הכספים של הממשלה הקודמת קיימה 74 דיונים בנושא סיוע כלכלי לאזרחים בקורונה, והוועדה הנוכחית התעלמה מהם לחלוטין. הפרשנות כי היו דיונים בוועדות אחרות, או שבמסגרת התקציב הכולל הייתה התייחסות לנושא, נוגדת את אמירתי שהתייחסה אך ורק לוועדת הכספים. על אותו משקל היה ניתן לטעון שהיו דיונים גם בממשלה או בוועדת שרים, אך הטיעון שלי התמקד בוועדת הכספים ובדיונים הקשורים ישירות לסיוע כלכלי". 

בשורה התחתונה: דבריו של כץ מטעים. אמנם תחת הממשלה הנוכחית התקיימו בוועדת הכספים פחות דיונים שעסקו ישירות בסיוע לאזרחים שנפגעו בקורונה. יחד עם זאת, לא מדובר ב"אפס דיונים", דיונים בנושאים מקבילים נערכו בוועדת הכלכלה, ונראה כי סיבה מרכזית לירידה נוגעת לכך שבחודשים שלפני העברת התקציב - שעסק גם הוא בסוגיות הללו - כמעט כל דיוני ועדת הכספים מוקדשים לכך.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אופיר כץ
מפלגה: הליכוד
תאריך: 12.2
ציטוט: "כשאנחנו היינו בממשלה, בוועדת הכספים, קיימנו 74 דיונים סיוע כלכלי לאזרחי המדינה... כמה הם עשו? אפס דיונים. אפס דיונים בוועדת הכספים... לסייע לאזרחים בתקופת הקורונה".
ציון: מטעה

חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד התראיין במוצאי שבת ה-12.2 לתכנית המטה בערוץ 13, והאשים את הממשלה הנוכחית באטימות כלפי אזרחי ישראל בעוד המשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה נמשך. "כשאנחנו היינו בממשלה, בוועדת הכספים, קיימנו 74 דיונים סיוע כלכלי לאזרחי המדינה", טען. "כמה הם עשו? אפס דיונים. אפס דיונים בוועדת הכספים... לסייע לאזרחים בתקופת הקורונה".

בדקנו.

ראשית נציין כי ועדת הכספים היא רק מקום אחד מני רבים בו יכולה הכנסת לקדם חקיקה כלכלית. בוועדת הכלכלה בראשות מיכאל ביטון, לדוגמה, התקיימו דיונים רבים מאז הוקמה הממשלה שעסקו בסיוע לאזרחים בעקבות משבר הקורונה, כמו "השלכות גל האומיקרון על העסקים ומדיניות הממשלה" (17.1), "תמיכת המדינה בעסקים שנפגעו מהקורונה בענפי התעופה, התיירות, והפנאי" (4.1), "הסיוע של המדינה לבתי המלון מחירי הנופש בישראל" (5.9) ועוד רבים.

באשר לוועדת הכספים עצמה, נראה שגם בה התקיימו דיונים הנוגעים לסיוע לישראלים על רקע המגפה העולמית, בעיקר בשבועות הראשונים לכהונת הממשלה ה-36. בתחילת אוגוסט ובתחילת ספטמבר התקיימו שני דיונים שעסקו בהעברת תקציבים ממשרד האוצר לביטוח הלאומי, בגין סיוע שהעביר מוסד זה לתושבים בחודשים קודם לכן. יש לציין שלא מדובר בהגדלת הסיוע הכספי עצמו שהוענק לתושבים, אלא רק בשיפוי הביטוח הלאומי ובהעברה תקציבית בין גופי הממשלה.

ב-21.7 לעומת זאת, בחודש הראשון לפעילות הוועדה, כינס היו"ר אלכס קושניר ישיבה בנושא תיקון להצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) התשפ"א-2021. בפועל, חברי הוועדה דנו - ולבסוף אישרו - הגדלת דמי אבטלה לנשים בהריון, שנפגעו עקב ביטול תשלומי החל"ת לבני 45 ומטה. כץ היה אמור לזכור את הדיון הזה בוועדה, שכן הוא נכח בו, ואף ביקש "לברך על מציאת הפתרון למצוקת הנשים בהריון" ועל "הטיפול" של הקואליציה בנושא.

מבט על לו"ז הוועדה בחודשים שלאחר מכן מראה כי כמעט כל הדיונים שלה עסקו בנושא אחד בלבד - העברת תקציב המדינה וחוק ההסדרים. עשרות דיונים ושעות הוקדשו לנושא עד להעברת החוקים בקריאה שלישית במליאת הכנסת בתחילת נובמבר. מעבר לעובדה שמהלך נרחב כזה למעשה הפקיע מהוועדה את הזמן והמשאבים לניהול דיונים בנושאים אחרים, מדובר גם בעניין מהותי: התקציב לשנת 2021 ו-2022, שלא עבר בממשלה הקודמת, כלל בתוכו סעיפים רבים שעסקו במשבר הקורונה ובסיוע כלכלי, ולמעשה הסדיר סוף סוף את "קופסאות הקורונה" בהן השתמשה הממשלה הקודמת כדי לסייע לאזרחים בהיעדר תקציב.

מטעמו של כץ נמסר כי "לא משנה איך ינסו לצייר את זה, ועדת הכספים של הממשלה הקודמת קיימה 74 דיונים בנושא סיוע כלכלי לאזרחים בקורונה, והוועדה הנוכחית התעלמה מהם לחלוטין. הפרשנות כי היו דיונים בוועדות אחרות, או שבמסגרת התקציב הכולל הייתה התייחסות לנושא, נוגדת את אמירתי שהתייחסה אך ורק לוועדת הכספים. על אותו משקל היה ניתן לטעון שהיו דיונים גם בממשלה או בוועדת שרים, אך הטיעון שלי התמקד בוועדת הכספים ובדיונים הקשורים ישירות לסיוע כלכלי".

לסיכום, ועדת הכספים הנוכחית קיימה דיון אחד שעסק באופן ישיר בהגדלת הסיוע הכספי לאזרחי ישראל בעקבות מגפת הקורונה, ועוד כמה דיונים שעסקו בקורונה באופן עקיף (תקצוב הביטוח הלאומי עקב המשבר). עם זאת, רוב דיוני הוועדה הוקדשו להעברת התקציב, שעסק בין היתר בסיוע כלכלי עקב המשבר. בנוסף, הממשלה דנה רבות בנושא בוועדות כנסת אחרות. על כן דבריו של כץ מטעים.